Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Filmframkallaren FX-50
- Trådstartare pej
- Start datum
pej
Aktiv medlem
Den är flytande och man ska kunna blanda så mycket man behöver när man behöver det. Därav den utlovade hållbarheten. Tydligen ska man också kunna använda den som en tvåbadsframkallare. Läs mer om det hos Paterson.
Shutterbug har också haft en artikeln om den men de har rört ihop sina länkar så man kan inte läsa den. Jag har kontaktad deras webmaster och med lite tur så är det åtgärdat inom någon dag. Den är också skriven av Roger Hicks så artiklarna är nog snarlika (om de inte är identiska).
Shutterbug har också haft en artikeln om den men de har rört ihop sina länkar så man kan inte läsa den. Jag har kontaktad deras webmaster och med lite tur så är det åtgärdat inom någon dag. Den är också skriven av Roger Hicks så artiklarna är nog snarlika (om de inte är identiska).
pej
Aktiv medlem
Shutterbug har fått ordning på sina länkar. Det var visst en överdrift att kalla det för en artikel. Deras information var i stort sett menlös.
Under tiden som Shutterbug strulade med sina länkar så rotade jag fram det omtalade nummret av Black & White Photography. Den artikeln var lite mer matnyttig. För att sammanfatta den så tyckte de att det var en intressant framkallare som gav bra allmän kvalité och som gjorde ett bra jobb med att få upp hastigheten på filmen. Däremot så tyckte de att tvåbadstekniken var omständig.
Under tiden som Shutterbug strulade med sina länkar så rotade jag fram det omtalade nummret av Black & White Photography. Den artikeln var lite mer matnyttig. För att sammanfatta den så tyckte de att det var en intressant framkallare som gav bra allmän kvalité och som gjorde ett bra jobb med att få upp hastigheten på filmen. Däremot så tyckte de att tvåbadstekniken var omständig.
Jag ställde själv samma fråga för ett tag sen, då förvisso om Xtol, men om FX-50 är en klon så kanske svaren har relevans för den med. Jag vet inte om jag blev så mycket klokare av svaren dockMattiasL skrev:
Hur stor är miljövinsten jämfört med andra filmframkallare?
Här är tråden.
steinick
Aktiv medlem
För att ni ska slippa läsa den långa och trista tråden ska jag upprepa vad jag sa där:
Xtol är en framkallare som fenidon och askorbinsyra. Den är tänkt att ersätta D-76 (som är en metol-hydrokinonframkallare).
Xtol har framför allt två fördelar: den innehåller inte metol (som har gett många fotografer kontakteksem) och man kan lösa den i rumstemperatur (hydrokinon löser sig inte i rumstemp).
Jag har inte tagit med den sista meningen om spädning 1+3 eftersom Kodak har kommit med nya rekommendationer. För Xtol gäller outspädd eller 1+1, inget annat.
Xtol är en framkallare som fenidon och askorbinsyra. Den är tänkt att ersätta D-76 (som är en metol-hydrokinonframkallare).
Xtol har framför allt två fördelar: den innehåller inte metol (som har gett många fotografer kontakteksem) och man kan lösa den i rumstemperatur (hydrokinon löser sig inte i rumstemp).
Jag har inte tagit med den sista meningen om spädning 1+3 eftersom Kodak har kommit med nya rekommendationer. För Xtol gäller outspädd eller 1+1, inget annat.
pej
Aktiv medlem
Jag jagade Photax om FX50 häromdagen. De har tydligen fått många förfrågningar om den så de kommer nog att ta in den. Med hänseende på det allmänna resultatet så är den nog likvärdig med XTOL så kör med den tills vidare.MattiasL skrev:
Hur stor är miljövinsten jämfört med andra filmframkallare? Har jagat med ljus och lykta efter FX50 men inte lyckats få tag i den.
Det är svårt att kvantifiera miljövinsten. De ämnen som Steinick nämnde är hälsovådliga. Man kan förenkla det och säga att XTOL och FX50 är mindre giftiga än många andra framkallare. Det är bra för oss som handskas med dem och det är bra för miljön men de ska fortfarande till miljöstationen. Sedan ska man inte glömma att det finns en hel del roliga saker i fixet.