Annons

Filmen är död

Produkter
(logga in för att koppla)
stefohl skrev:
Taalar du med proffsbutikerna och labben talar de om en minskning av filmförsäljning och -framkallning på 2 % i månaden.

Säkert riktigt. Min fråga gällde svartvit film och fotopapper och där hade de inte sett någon minskning. Tror också att Photax säljer mera till avancerade amatörer än till vanliga "albumkonsumenter", men det är bara min spekulation.
 
Ja, filmen är död, alla åker runt i bilar som kan flyga och det papperslösa (inte pappers-slösa) kontoret är en realitet ;-)

Efter 4000 exponeringar med min digitalkamera var jag tvungen att skaffa ett analoghus igen. Känslan att ladda en rulle Provia 100F och sen efter att med stor eftertanke exponerat 36 rutor få se dem projicerade med härligt mustiga färger och livlig kontrast det är kanon!

Foto på bildskärm, som kall gröt... tja som ljummen gröt iaf. Dia är hett!

/Francis - digital & analog
 
Graal skrev:
Säkert riktigt. Min fråga gällde svartvit film och fotopapper och där hade de inte sett någon minskning. Tror också att Photax säljer mera till avancerade amatörer än till vanliga "albumkonsumenter", men det är bara min spekulation.

Men det är säkert så att bland de rena amatörerna, som förbrukade stora mängder negativ färgfilm, och bland yrkesfotograferna, där har övergången till digitalt kommit längst. Grupper bland avancerade amatörer och hobbyfotografer kommer ju vara de som håller ut längst.

Stefan
 
stefohl skrev:
...Grupper bland avancerade amatörer och hobbyfotografer kommer ju vara de som håller ut längst.

Ärligt talat så upplever jag inte det som att hålla ut att fotografera med film. Däremot blir det mer och mer en kamp för mig att stå ut med alla försöken att slå ihjäl analogfotografin här på digitalfotodominerade fotosidan.

Alla rykten om analogfotografins död har varit, är och förblir betydligt överdrivna.
 
Galaxens President skrev:
Ärligt talat så upplever jag inte det som att hålla ut att fotografera med film. Däremot blir det mer och mer en kamp för mig att stå ut med alla försöken att slå ihjäl analogfotografin här på digitalfotodominerade fotosidan.

Alla rykten om analogfotografins död har varit, är och förblir betydligt överdrivna.

Jag menade nu inte något negativt i att hålla ut. Tycker det är utmärkt att det finns många alternativ att arbeta med. Finns t o m de som arbetar med daguerreotypier. Det som är det roliga med fotografi.

Men när det gäller renodlad amatör- och yrkesfotografi är det få som arbetar med daguerreotypier, och det kommer inom en snar framtid vara få som arbetar med silverbaserade lösningar. Det är därför jag tror att det är gruppen avancerade amatörer och hobbyfotografer som kommer vara de som arbetar längst med silverbaserad fotografi.

MVH/Stefan

P.S Var det ett bättre ordval »arbeta längst med«?
 
Själv tycker jag att digital fotografi är en hype. Kompaktkamera-Svensson tror i allmänhet att om något är digitalt så är det också "bättre".

"Är det en digitalkamera du har"

"Jajamän"

"Åhå"

(från en konversation jag hört) Kameran i fråga gav bilder som påminner om en gammal videokamera, plus violetta skuggor kring linjer.

Det ser verkligen dött ut.

Sedan är det populärt bland många digitalanvändare att släta ut hud och lägga på konstgjord skärpa/softning, vilket ser dött ut även det.

Nej, för mig är levande fotografi film (eller plåtar) och kemi. En robot blir aldrig en människa.

Därmed inte sagt att digitala bilder inte kan vara bra på andra sätt, motiv/komposition m.m. Har sett många duktiga digitalfotografer här på Fotosidan.
 
OT:

Kan vara rättså kul att konversera med folk när man fotar. Redan för något år sedan brukade nyfikna komma fram till mig med min vanliga EOS 300 plus batteripack & tycka att "det måste vara många megapixlar på den där"... :)
 
flutte skrev:
Kan vara rättså kul att konversera med folk när man fotar. Redan för något år sedan brukade nyfikna komma fram till mig med min vanliga EOS 300 plus batteripack & tycka att "det måste vara många megapixlar på den där"... :)
Själv kan jag nu ställa mig till den glada skaran som fått den klassiska frågan "hur många gångers zoom har du på den där?". Just då hade jag 135/2.8:an på min FM2, och 50/1.8:an i ryggsäcken, och tog tillfället i akt att förklara för personen som frågade (som är en god vän till mig och själv går i kameraköptankar) lite av detta med bildvinkel och "x antal gånger zoom", och att det faktiskt finns optik som inte går att zooma med -- jag gillar själv uttrycket "zooma med fötterna".

Hon och hennes fästman var i alla fall imponerade av kvalitén på en bild som jag visade dem, men jag borde ha använt ett långt tele och inte normalen så att den hade blivit lite ihoptryckt på mitten. (Men det är en annan historia.)

Färgnegativfilmen är nog allt annat än död, däremot kanske mer nichad som produkt än den var för ett par år sedan. (Men ändock inte mer så än att man fortfarande kan köpa fotopåsar på Coop Forum och 135-film på Pressbyrån. Försök detsamma för mellanformat, man får nog leta rätt länge innan man hittar en icke-fotobutik där expediterna som regel ens vet vad mellanformat är...) Själv gillar jag när det smäller till lite i kameran -- och då inte i en liten högtalare -- när jag trycker på avtryckaren. :)
 
Hur kommer det bli med filmframkallningen för mellanformat, ni som har era känselspröt ute bland "proffslabben"?
Jag framkallade en 220-film via proprint i förra veckan. Tidigare körde dom sin dia själv, men eftersom dom knappt kör någon 120+220- filmframkallning längre så har dom lagt ner det och skickar nu till diabolaget istället. Det blev 158 kr för klippta strippar 220 dia, saftigt..

Funderar på att börja använda prolabbet, har bara läst bra om dom. Eftersom dom kör med kupongsystem och det är 50-100 kuponger som gäller kommer självklart funderingen om hur framtiden ser ut och om prolabbet kommer köra dia minst ett par år till. Såklart svårt att svara på, men någon kanske kan lugna med lite stillsamma ord så jag kan döva oron. Jag känner mig så glad när jag använder den där filmkameran.

Tacksamt

Johan
 
Hollyfoto är bra på dia Johan

Jag brukade lämna min 120 dia film på Hollyfoto på folkungagatan snabb o bra service.Använde prolabbet för 220 film eftersom Holly inte kör det.
Nu för tiden kör jag digitalt nästan jämnt utom nu i februari när jag var på jobb i Brasiljen.Pga stor rånrisk så hade jag ingen större lust att köra digitalt utan körde mellanformat o småbild.

Men jag kan säga så här det var tungt att köra analogt för du kan inte checka om bilden sitter på samma sätt som med digitalt o då tänker jag bla på histogrammet.
Så för min del så blir det allt mer sällan film speciellt när bilderna från jobben ser bättre ut från digitalt än från mellanformatsdia.
Så jag tror oxå att filmen kommer mer eller mindre försvinna från proffssidan.
 
Graal skrev:
Ja det är förvånande vilken otrolig bildkvalitét det lilla knappt halva småbildsformatet som en 35mm-film på bio kan ge! Det är alltså knappt sketet halvformat mot småbildsfilm som våra biofilmer visas med eftersom ena sidan dessutom används för ljudöverföringen. Fast en av anledningarna till att man inte kör digitalt är att filmbolagen inte vill riskera piratkopiering av filmerna, det sa man på SF när jag frågade dem i vintras. Visserligen kör Bio Kontrast digitalt men kvalitén är ännu inte lika bra som med film sa man på SF. Man trodde dock att det förr eller senare skulle bli så pass bra att man kunde dikutera en övergång till digitalt media. Men det var osäkert eftersom riskerna med kopiering i så fall kunde orsaka dem stora problem.

Visst är det förvånande? Men när det gäller projicering så är skillnaden inte så där fantastiskt stor, den digitala bioprojektorn duger ganska bra. När man spelar in film däremot så har digitalvideokamerorna inte mycket att komma med när det gäller kvalitet. De digitala filmkamerorna duger bara till att göra filmer som star wars där i princip allt spelas in i studio.
 
stefohl skrev:
...och det kommer inom en snar framtid vara få som arbetar med silverbaserade lösningar.

Jag vet inte det jag Stefan, möjligen i teknikkåta "earlyadapter"-länder som Sverige. Men sett i ett globalt perspektiv är ju den silverbaserade fotografin enormt stor, och jag kan svårligen tänka mig att kisel ersätter silver i den utsträckning och fart som det digitala evangeliets förkunnare gärna vill förespegla.

Men det kanske också handlar om vad som menas med "snar framtid". Avses femtio år så kan jag nog hålla med om att det digitala, även globalt sett kommit långt.
 
Galaxens President skrev:
Ärligt talat så upplever jag inte det som att hålla ut att fotografera med film. Däremot blir det mer och mer en kamp för mig att stå ut med alla försöken att slå ihjäl analogfotografin här på digitalfotodominerade fotosidan.

Alla rykten om analogfotografins död har varit, är och förblir betydligt överdrivna.

Här lyfter du fram en viktig poäng som stört även mig.

Varför behöver så många teknikfixerade digitalfotografer försöka visa att deras teknik är mycket bättre, framtiden och allt vad det nu heter?

Istället låter det som en slags kognitv dissonans i enlighet med vad Leon Festinger skriver såtillvida att det här handlar om att köparen av i detta fall kameran behöver genom alla till buds stående medel övertyga sig själv om att han/hon gjort rätt val.

Och i längden blir det lätt ganska tröttsamt när diskussioner om analog utrustning åter och åter infekteras av digital kognitiv dissonans.

Själva polariseringen som istället blir resultatet genererar bara irritation och ibland en ganska låg ton i debatterna här, när det egentligen ytterst borde handla om den fotografiska bilden.
 
Digitalister och analogister är nog lika goda kålsupare när det gäller att försöka övertyga "motståndarsidan" om sitt mediums förträfflighet.
 
MattiasL skrev:
Digitalister och analogister är nog lika goda kålsupare när det gäller att försöka övertyga "motståndarsidan" om sitt mediums förträfflighet.

Nu vet jag inte hur det ser ut i digitaltrådarna, men är de verkligen lika sönderpepprade av missionerande silverfotogafer som analogtrådarna?
 
Johan Okker skrev:
Nu vet jag inte hur det ser ut i digitaltrådarna, men är de verkligen lika sönderpepprade av missionerande silverfotogafer som analogtrådarna?

Här håller jag med. I alla "analogt vs. digitalt" trådarna är det attackerande digitalister och försvarande analogister. Visst, det går absolut att hitta "missionerande silverfotografer" också, men de är inte många..
 
Kan bero på att det inte finns lika många silverfotografer kvar till antalet. Procentuellt sett mot den stora massan är det troligen väldigt lika eller t.o.m. fler.

Inte för att det spelar något roll, men det är precis samma skit som Mac vs. PC, Canon vs. Nikon, Digital vs. Analogt.

Folk vägrar se fördelarna och nackdelarna hos båda formaten i regel utan har på sig sina rosen-tonade glasögon.
 
Johan Okker skrev:
Nu vet jag inte hur det ser ut i digitaltrådarna, men är de verkligen lika sönderpepprade av missionerande silverfotogafer som analogtrådarna?

Läs denna tråd som ett exempel. Jag citerar »Nej, för mig är levande fotografi film (eller plåtar) och kemi. En robot blir aldrig en människa.«

Det finns gott om andra sådana uttalanden. Jag kan däremot hålla med om att många digitalförespråkare uttalar sig med samma brist på nyansering.

Också intressant att läsa äldre fotolitteratur. Samma debatt fanns när man gick över från våtplåtar till torr film. En grupp dissar den nya tekniken, en annan försvarar den, då ganska omogna, nya tekniken.

MVH/Stefan
 
Damocles skrev:
Inte för att det spelar något roll, men det är precis samma skit som Mac vs. PC, Canon vs. Nikon, Digital vs. Analogt.

Folk vägrar se fördelarna och nackdelarna hos båda formaten i regel utan har på sig sina rosen-tonade glasögon.

Jag kan bara hålla med. Jag producerar bilder på Mac oftast, men inte blir bilderna sämre på PC. Jag har jobbat under lång tid i mörkrummet, men idag är det så länge sedan att jag skulle behöva en månads arbete för att komma upp i gammal nivå. Men visst skulle jag kunna ställa mig i mörkrummet för att göra bilder igen.

Vad som irriterar mig är dessa svepande uttalanden om att kvaliteten är underlägsen på digitala bilder. En digitalt framställd utskrift på ett vackert papper har en kvalitet på alla de plan som jag värderar bilder på. Nyanser, svärta, valörer, detaljåtergivning med mera tillfredställer mina krav.

Jag hoppas och tror att digital och analog fotografi kommer att leva vid sidan av varandra under många år. Men den analoga fotografin kommer bara användas av en grupp av avancerade amatörer och vissa yrkesfotografer. Den breda amatörfotografin blir digital, liksom nästan all yrkesmässig fotografi.

MVH/Stefan
 
Johan Okker skrev:
Jag vet inte det jag Stefan, möjligen i teknikkåta "earlyadapter"-länder som Sverige. Men sett i ett globalt perspektiv är ju den silverbaserade fotografin enormt stor, och jag kan svårligen tänka mig att kisel ersätter silver i den utsträckning och fart som det digitala evangeliets förkunnare gärna vill förespegla.

Jag betraktar mig nog inte som förkunnare för det digitala evangeliet. Jag har däremot suttit och lyssnat på de visioner som Kodaks CEO Dan Carp har skisserat för hur länder som Indien och Kina ska bli fotograferande länder. I de visionerna har silver väldigt liten plats.

Det är så att företag som Kodak och Fuji, Sony och Canon har beslutat sig för att digital fotografi är deras framtid. Sedan kan vi sitta och önska oss vilken utveckling vi vill.

MVH/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.