ANNONS
Annons

Filma polis?

Produkter
(logga in för att koppla)
Precis. Och när de är på utryckning ska väl blåljuset blinka?

Nej, det behöver de inte. Det är lite av en konstig samling lagar/förordningar som gäller; då de kan göra hur de vill, men i efterhand kan de granskas om någon av de lagar som brutits har brutits utan egentlig orsak.

T ex, de kör på motorvägen utan blåljus på motorvägen, och kör om på fel sida. På vägen prejar de en bil som kör av vägen och krockar med ett träd. Om utryckningen gällde en beväpnad galning som sköt folk; då kommer deras körning inte att få några påföljder. Men om det gällde en cykeltjuv, då skulle förmodligen de åka dit.



EDIT:
Jag kollade upp det förra året, då poliserna i Malmö ofta körde in i korsningar (mot rött), och i sista sekunden "tutade" med sirenerna för att man skulle flytta sig...


EDIT2:
Huddingepolisen sammanfattade det ganska bra på sin facebook:

"Vi poliser får då och då kritik för att vi parkerar olämpligt, kör på gångvägar eller kör för fort utan blåljus och siren. Faktiskt ett av de vanligaste samtalsämnena som uppstår när vi pratar med folk. Därför vill vi passa på att informera lite om vad som gäller:

Fordon som förs av polis i tjänst får bryta mot de flesta bestämmelser som avser var man får föra ett fordon (gångvägar, fordonstrafik förbjuden etc), och även parkera i strid mot de flesta parkeringsbestämmelser.

Polis får under brådskande yrkesutövning (bråttom, men ej fara för liv/hälsa värdefull egendom) bryta mot hastighetsbestämmelser. Vid s.k. brådskande yrkesutövning får vi inte kräva fri väg med larmanordning. Därav polisbilar som kör fort utan blåljus/siren.

Vid trängande fall (fara för liv/hälsa eller värdefull egendom) får polis i utryckningsfordon bryta mot alla bestämmelser som inte specifikt gäller för just utryckningsfordon i trängande fall. Därför kan vi köra mot rött, stopplikt etc. Särskild försiktighet ska dock iakttas. Vid trängande fall får vi även kräva fri väg med hjälp av larmanordning (blåljus eller blåljus/siren), det är dock inget krav.

Även andra yrkesgrupper (räddningstjänst, tull, kustbevakning mfl) omfattas av dessa bestämmelser.

Och kom ihåg: Detta gör vi för att på bästa sätt kunna utföra vårt arbete, och inte för att komma snabbt in till fikat!

Det finns fler bestämmelser kring det här och den som vill fördjupa sig kan läsa mer i trafikförordningens 11:e kapitel.
"
 
Med utgivningsbevis behandlas inte påståenden och yttranden under brottsbalken utan under tryckfrihetsförordningen respektive yttrandefrihetslagstiftningen. Ger ett bättre skydd mot att åtalas helt enkelt.

Ja, speciellt som att det då också finns en ansvarig utgivare som får ta smällen om något skulle vara fel. På så sätt kan du fortsätta ägna dig åt viktigare saker ;-)

Mer allvarligt, finns det en ansvarig utgivare är det ju också den som bestämmer om materialet ska publiceras över huvud taget, och finns det något innanför pannbenet på den enskilde medarbetaren så får ansvarige utgivaren se materialet före publicering.
 
Nej, det behöver de inte. Det är lite av en konstig samling lagar/förordningar som gäller; då de kan göra hur de vill, men i efterhand kan de granskas om någon av de lagar som brutits har brutits utan egentlig orsak.

T ex, de kör på motorvägen utan blåljus på motorvägen, och kör om på fel sida. På vägen prejar de en bil som kör av vägen och krockar med ett träd. Om utryckningen gällde en beväpnad galning som sköt folk; då kommer deras körning inte att få några påföljder. Men om det gällde en cykeltjuv, då skulle förmodligen de åka dit.

EDIT:
Jag kollade upp det förra året, då poliserna i Malmö ofta körde in i korsningar (mot rött), och i sista sekunden "tutade" med sirenerna för att man skulle flytta sig...

Hmm... Jag ifrågasätter inte dina uppgifter, men nog låter det underligt? Att ett utryckningsfordon kan få köra mot rött igenom en korsning utan blåljus eller siréner. Jag förstår poängen om de ska smyga sig på en inbrottstjuv i närheten typ, men det borde ju vara det enda undantaget.
 
Hmm... Jag ifrågasätter inte dina uppgifter, men nog låter det underligt? Att ett utryckningsfordon kan få köra mot rött igenom en korsning utan blåljus eller siréner. Jag förstår poängen om de ska smyga sig på en inbrottstjuv i närheten typ, men det borde ju vara det enda undantaget.

Jag gjorde en Edit2 också.. :)
 
Men ska inte blåljuset blinka då? Och om de nu får köra för fort, får de verkligen bryta mot alla trafikregler, tex köra om på insidan eller köra mot rött, utan att blåljuset är på?


Vid ett tillfälle när jag som reporter ringde typ polisens ledningscentral om varför en polisbil just körde med blåljus i stan fick jag svaret att man inte visste, eftersom körning med blåljus var något som poliserna i bilen bestämde själva. Alltså att det var nödvändigt att använda blåljus och sirener för att få fri väg.
Utifrån det svaret kanske man kan dra slutsatsen att blåljuskörning och annan körning utförd av polisen är två skilda saker?
Känner förstås till att den så kallade nödrätten tillåter rätt mycket, men personligen har jag ändå svårt att tro att polisen kan vara vårdslös i sin framfart. Blåljuset i sig är nog ingen "frifartspinne", bara ett hjälpmedel för att göra övriga trafikanter uppmärksamma på vad som pågår. Jämför bara med ambulans och räddningstjänst som ofta krypkör genom korsningar för att inte orsaka några olyckor.
 
Min kursivering:

11 kap. 10 § TraF:

Bestämmelserna om färdhastighet i 3 kap. 17 §, 4 kap. 20 §
och 9 kap. 1 § första stycket 6 samt sådana föreskrifter om
färdhastighet som har meddelats med stöd av 3 kap. 17 §,
10 kap. 1 eller 14 § gäller inte när ett fordon används

1. vid brådskande utryckning för räddningstjänst eller
sjuktransport enligt 6 § hälso- och sjukvårdslagen (1982:763),

2. i brådskande yrkesutövning av polis- eller tullpersonal,
personal vid Kustbevakningen, läkare, sjuksköterska,
barnmorska, veterinär eller personal inom Kriminalvården, eller

3. i andra jämförliga trängande fall. Förordning (2011:178).



11 kap. 11 § TraF

Föraren av ett utryckningsfordon behöver i trängande fall inte följa föreskrifter som inte särskilt gäller honom eller henne.Detsamma gäller föraren av ett fordon som används i spaningsverksamhet inom polisen, Tullverket eller Kustbevakningen när det är absolut nödvändigt för att fullgöra spaningsuppdraget och det uppenbarligen kan ske utan fara för trafiksäkerheten. Föraren ska dock lyda anvisningar av en polisman eller någon annan person som en myndighet förordnat att övervaka trafiken eller ge anvisningar för denna.

Undantagen i första stycket gäller endast under förutsättning att särskild försiktighet iakttas.

Summa summarum:

När det är jävligt bråttom (trängande fall) eller om man t.ex. måste följa efter någon som man skuggar, då är det OK att köra mot rött, men inte vid "vanlig" eller "brådskande" tjänsteutövning, varvid man dock får köra på cykelbanor, parkera lite var man tycker att det passar, osv. Sen är väl dock gränsen mellan brådskande tjänsteutövning och trängande fall knappast glasklar...
 
Inte för att det spelar så stor roll om man filmar poliser som bryter mot lagen - de döms ju ändå aldrig. Det finns ju ett flertal exempel på filmade snuttar där vilken idiot som helst kan se att polisen bankar på folk helt oprovocerat och trots det senare frias. 2012 gjordes 5831 anmälningar mot polis i arbete varav 38 ledde till fällande domar. I nästan alla av dessa fällande domar blev påföljden varningar eller löneavdrag.

Om du läser polislagen får du förklaringen!
 
Med utgivningsbevis behandlas inte påståenden och yttranden under brottsbalken utan under tryckfrihetsförordningen respektive yttrandefrihetslagstiftningen. Ger ett bättre skydd mot att åtalas helt enkelt.

Grundlagarna gäller alla medborgare. Skillnaden med utgivningsbevis är att en person, den ansvariga utgivaren, tar på sig hundhuvudet (och ansvaret) för vad medarbetarna totar ihop. Är du ensamföretagare eller privatperson är du din egen ansvariga utgivare och får, precis som vilken sådan som helst, ta eventuella konsekvenser av det du skriver (publicerar).
 
Grundlagarna gäller alla medborgare. Skillnaden med utgivningsbevis är att en person, den ansvariga utgivaren, tar på sig hundhuvudet (och ansvaret) för vad medarbetarna totar ihop. Är du ensamföretagare eller privatperson är du din egen ansvariga utgivare och får, precis som vilken sådan som helst, ta eventuella konsekvenser av det du skriver (publicerar).

Du missförstår mitt svar. Poängen var att med utgivningsbevis faller åtal inte under brottsbalken, tex för förtal eller brott mot PUL. Skriver du något på en webbsida om mig utan att ha utgivningsbevis kan du mycket väl åtalas för ett brott under brottsbalken. Tex kan det räcka att du visar en bild och skriver mitt namn så bryter du mot PUL. Någon med utgivningsbevis kan inte åtalas för det och det var därför frågan kom upp.
Det där med ansvarig utgivare trodde jag var sånt allmängods att det inte ens behövde nämnas och det hade för övrigt knappast relevans i sammanhanget.
 
Tex kan det räcka att du visar en bild och skriver mitt namn så bryter du mot PUL. Någon med utgivningsbevis kan inte åtalas för det ...

Det är just att PULs begränsningar inte gäller som är den viktiga skillnaden för sajter med utgivningsbevis. Förtalsbrott osv kan man begå både med och utan.
 
Det är just att PULs begränsningar inte gäller som är den viktiga skillnaden för sajter med utgivningsbevis. Förtalsbrott osv kan man begå både med och utan.

Nej, där har du fel. Du kanske blandar ihop det med att någon kan stämma den ansvarige utgivare för tex förtal i en civilrättslig process. Men något åtal under brottsbalken kan inte ske.
 
Nej, där har du fel. Du kanske blandar ihop det med att någon kan stämma den ansvarige utgivare för tex förtal i en civilrättslig process. Men något åtal under brottsbalken kan inte ske.

Det är nog du som tror att jag skrev något annat än det jag skrev. Förtalsbrott finns i både brottsbalken och TF. Om sajten har ansvarig utgivare gäller TF, annars BB. Brottet är åtalbart oavsett vilka av dessa som gäller.
 
Hmm... Jag ifrågasätter inte dina uppgifter, men nog låter det underligt? Att ett utryckningsfordon kan få köra mot rött igenom en korsning utan blåljus eller siréner. Jag förstår poängen om de ska smyga sig på en inbrottstjuv i närheten typ, men det borde ju vara det enda undantaget.

Att köra med blåljus är som jag förstått det inte bara för att väcka uppmärksamhet det är även en order till alla andra trafikanter att ge fri väg. Om en polisbil utan blåljus ligger i skuffen på dig och du inte går in till sidan gör du inget olagligt, har han blåljusen på så måste du gå in till sidan och bryter förmodligen mot lagen om du blockerar Polisen.

Det hela blir dock väldigt svårt att tolka och förstå när en personbil uppe i dalarna som fick en ambulans i skuffen på ett långt 1-fils-avsnitt av en 1/2-väg. Personbilen tryckte på blev blixtrad, fick intyg av ambulansföraren att det var en iltransport där varje minut var viktig av patient från Falulasarett till Karolinska (tror jag det var) men dömdes i alla fall för fortkörningen.

/Karl
 
Att köra med blåljus är som jag förstått det inte bara för att väcka uppmärksamhet det är även en order till alla andra trafikanter att ge fri väg. Om en polisbil utan blåljus ligger i skuffen på dig och du inte går in till sidan gör du inget olagligt, har han blåljusen på så måste du gå in till sidan och bryter förmodligen mot lagen om du blockerar Polisen.

Det hela blir dock väldigt svårt att tolka och förstå när en personbil uppe i dalarna som fick en ambulans i skuffen på ett långt 1-fils-avsnitt av en 1/2-väg. Personbilen tryckte på blev blixtrad, fick intyg av ambulansföraren att det var en iltransport där varje minut var viktig av patient från Falulasarett till Karolinska (tror jag det var) men dömdes i alla fall för fortkörningen.

/Karl

Jo, det där var llite knasigt. Han blev dock stoppad av en polis på MC som körde bakom ambulansen och fråntaget körkortet på plats. http://www.expressen.se/gt/jonny-forlorade-korkort-for-att-ha-hjalpt-uttryckning/
 
Det där är dock (givetvis) inte hela historien. Han håll denna för höga hastighet i över en kilometer, passerandes ett antal avfarter som hade gått att ta bruk av för att släppa förbi utryckande fordon. Det var väl för övrigt i Värmland historien utspelade sig.

Det åligger ju dessutom på utryckande fordon att inte hetsa framförvarande i de fall där omkörning inte är möjlig. Det är sällan saker blir bättre av att man riskerar att stressa ner någon i diket.

Ok, att det var över en kilometer är ju inte uppseendeväckande då 1-filiga avsnitten ibland är betydligt längre än så. Fanns det möjligheter att släppa förbi ambulansen så är det givetvis en annan femma.

Själv har jag vid flertal tillfällen kört om polisbilar som legat i runt 200km/t med blåljuset på. Man skvätter till och släpper gasen dom första gångerna det händer på tyska Autobahn, sedan så kommer man på att det faktiskt är fri fart och att man inte kan rå för att polisbilen inte går fortare.

/Karl
 
Att köra med blåljus är som jag förstått det inte bara för att väcka uppmärksamhet det är även en order till alla andra trafikanter att ge fri väg. Om en polisbil utan blåljus ligger i skuffen på dig och du inte går in till sidan gör du inget olagligt, har han blåljusen på så måste du gå in till sidan och bryter förmodligen mot lagen om du blockerar Polisen.

Det hela blir dock väldigt svårt att tolka och förstå när en personbil uppe i dalarna som fick en ambulans i skuffen på ett långt 1-fils-avsnitt av en 1/2-väg. Personbilen tryckte på blev blixtrad, fick intyg av ambulansföraren att det var en iltransport där varje minut var viktig av patient från Falulasarett till Karolinska (tror jag det var) men dömdes i alla fall för fortkörningen.

/Karl

Den som kör bilen med blåljus, får bryta mot alla trafikregler utom polismans tecken och signaler vid järnvägsövergångar (gäller ambulans och brandbil i alla fall). Om något händer. t ex jag kör mot rött ljus med blåljus och tuta i brandbil och en röd KIA som har grönt ljus kör på mig, då är det föraren i Brandbilen som är orsaken till olyckan. Därför kryper brandbilar och ambulanser genom korsningar även om de har blåljus och siren på. Man vill förvissa sig om att alla sett och stannar.

Om jag står framför brandbil och har rött ljus. Men spärrar vägen för brandbilen som har blåljus och siren, då får jag köra mot rött för att släppa fram brandbilen.
Händer något, så tror jag man själv är ansvarig för olyckan … Ingen kan kräva att man kör mot rött eller kör för fort. Lika lite som en brandförman som sitter i passagerar stol i brandbilen kan beordra föraren att köra mot rött. Föraren är ansvarig för hur han kör.

Vad gäller köra fort, så vet jag inte.

(har redigerat lite)
 
Själv har jag vid flertal tillfällen kört om polisbilar som legat i runt 200km/t med blåljuset på. Man skvätter till och släpper gasen dom första gångerna det händer på tyska Autobahn, sedan så kommer man på att det faktiskt är fri fart och att man inte kan rå för att polisbilen inte går fortare.

Det skulle förvåna om tysk polis på Autobahn använder fordon som har en maxhastighet på 200. Kanske troligare att de försöker hålla en hastighet som de uppfattar som säker.
 
Det skulle förvåna om tysk polis på Autobahn använder fordon som har en maxhastighet på 200. Kanske troligare att de försöker hålla en hastighet som de uppfattar som säker.

Jag har sett både snabba polisfordon som säkert klarar mer och andra polisfordon som förmodligen inte klarar så mycket mer. Bland annat kör dom en hel del golf variant diesel av model golf III fortfarande, det krävs nog nerförsbacke och medvind för att lyckas få upp en sådan i 200km/t.

/Karl
 
Ok, att det var över en kilometer är ju inte uppseendeväckande då 1-filiga avsnitten ibland är betydligt längre än så. Fanns det möjligheter att släppa förbi ambulansen så är det givetvis en annan femma.

Enligt polisen passerade bilen flera platser där det gick att svänga av eller stanna, och föraren själv säger att han inte vågade tvärstanna eller svänga av i den höga hastigheten. Orsak och verkan liksom ;)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar