Annons

Filma polis?

Produkter
(logga in för att koppla)

stuntell

Medlem
Hej!

Om jag står och filmar en polis eller flera på allmän plats.
Vad har han för rättigheter? Kan han be mig inte filma honom, kan han be mig stänga av videon och radera den?
Sen undrar jag även om hurvida jag får lägga upp filmen på internet om man kan se hans ansikte i filmen. Måste han be mig att inte vara med på filmen eller?


Tacksam för svar!
 
Hej!

Om jag står och filmar en polis eller flera på allmän plats.
Vad har han för rättigheter? Kan han be mig inte filma honom, kan han be mig stänga av videon och radera den?
Sen undrar jag även om hurvida jag får lägga upp filmen på internet om man kan se hans ansikte i filmen. Måste han be mig att inte vara med på filmen eller?


Tacksam för svar!

Som du ser är det en sak vad polisen får göra och en helt annan vad de faktiskt gör. Du får alltså filma polisen och polisen får inte beordra dig att stänga av videon och radera den. Ändå händer det att poliser gör just så. Tidigare i år fotograferade jag ett polisgripande i London på behörigt avstånd. Ändå beordrade en av poliserna mig att sticka därifrån. Dock är jag osäker på hur den engelska lagen ser ut.
 
Om jag står och filmar en polis eller flera på allmän plats.
Vad har han för rättigheter? Kan han be mig inte filma honom, kan han be mig stänga av videon och radera den?

Ja, visst kan han be dig om det. Han kan till och med be dig stoppa upp kameran någonstans, den rättigheten har han. Men det vore ju inte särskilt professionellt eller trevligt.
Vi får ju göra en jäkligt viktig distinktion här, mellan att be om något och att kräva något. Att be/föreslå något har alla rätt till. Det behöver ju inte betyda att han åberopar något lagrum med vidhängande eventuell straffskala, utan bara sunt förnuft och hänsyn från dig som medmänniska. Hur svårt kan det va'?

Sen undrar jag även om hurvida jag får lägga upp filmen på internet om man kan se hans ansikte i filmen. Måste han be mig att inte vara med på filmen eller?

Det där beror förstås på innehållet i filmen, och var du lägger upp den. Video med polis som kan misstänkas eller påstås ha begått ett brott/överträdelse uppladdad på en sajt som inte täcks av utgivningsbevis är ingen bra idé. (Inte annars heller tycker jag, men det är en annan diskussion.)
Jag försvarar förstås tryck- och yttrandefriheten, men fundera gärna över varför du vill visa videon.
 
Video med polis som kan misstänkas eller påstås ha begått ett brott/överträdelse uppladdad på en sajt som inte täcks av utgivningsbevis är ingen bra idé. (Inte annars heller tycker jag, men det är en annan diskussion.)
Jag försvarar förstås tryck- och yttrandefriheten, men fundera gärna över varför du vill visa videon.

Ursäkta, tycker du att media inte ska publicera foto- och videomaterial som visar poliser som begår lagbrott?
 
Kijana skrev "påstås". Det är viss skillnad mellan att visa vad som händer och att påstå att någon gjort något.

... som misstänkts begå lagbrott... en bättre formulering? Det känns ju orimligt att vänta på ett domstolsutlåtande om man som fotograf har bilder på exempelvis övervåld.
 
Det är ingen större skillnad på att filma en polis eller en vanlig svensson. Att fota och filma är som regel alltid tillåtet om inget annat anges på platsen.

Däremot kan en polis säga till att du ska flytta på dig. Du kanske är i vägen eller kan utgöra ett potentiellt fritagningshot.

Publicering är inte heller något problem i sig. Men du ska akta dig för att påstå att en polis pågår ett brott eller dra andra förhastade slutsatser. Det får folk se själv. Risken är att du får en förtalsprocess mot dig.
 
Om man befinner sig i en prekär situation som upplevs viktig att filma och bevara, kan man med fördel använda en smartphone och tjänster som Bambuser och Ustream. Videon laddas upp till företagens servrar i realtid och kan sedan inte raderas av någon annan än kontoinnehavaren. För stillbilder finns många tjänster med liknande funktion, t.ex Goggle+. Ett Eye-fi kort i kamera som parats med en smartphone kan göra samma sak, med bilder.
 
... som misstänkts begå lagbrott... en bättre formulering? Det känns ju orimligt att vänta på ett domstolsutlåtande om man som fotograf har bilder på exempelvis övervåld.

Som journalist har jag förstås inga problem med att parallellt med juridikens kvarnar ta vägen över media för att visa på missförhållanden. Vill däremot bara påminna om att en publicering av en identifierbar person som påstås begå brott i sig som sagt kan innebära förtal.
Det finns många frågor att ta ställning till innan man hänger ut någon som misstänks för brott. I en situation där du menar att polisen gör sig skyldig till övervåld så kan det ju mycket väl vara så. Men att hänga ut en enskild individ kanske inte är det bästa, kanske är det organisationen som det är fel på?
Många frågor att ta under övervägande inför en eventuell publicering är det, och personligen tycker jag att en professionell, oberoende organisation som en redaktion utgör är bättre skaffad att avgöra en sådan fråga än en ovan (och kanske partisk) privatperson.
 
Som journalist har jag förstås inga problem med att parallellt med juridikens kvarnar ta vägen över media för att visa på missförhållanden. Vill däremot bara påminna om att en publicering av en identifierbar person som påstås begå brott i sig som sagt kan innebära förtal.
Det finns många frågor att ta ställning till innan man hänger ut någon som misstänks för brott. I en situation där du menar att polisen gör sig skyldig till övervåld så kan det ju mycket väl vara så. Men att hänga ut en enskild individ kanske inte är det bästa, kanske är det organisationen som det är fel på?
Många frågor att ta under övervägande inför en eventuell publicering är det, och personligen tycker jag att en professionell, oberoende organisation som en redaktion utgör är bättre skaffad att avgöra en sådan fråga än en ovan (och kanske partisk) privatperson.

Att explicit påstå att en polis begår ett lagbrott kan vara förtal - men att publicera en foto- eller videosekvens på en polis (identifierbar eller inte) borde rimligtvis inte vara det. Jag känner inte heller till några fall där så bedömts vara fallet. Exemplet med Jesper Nilsson är kanske det tydligaste exemplet på att det inte är så. Jag kan personligen anse att det ibland är ett problem att redaktioner och frilansjournalister (och fotografer) måste ha en bra relation till polisen - vilket gör att man ibland brister i sin granskning. Med all respekt för journalister och professionella fotografer måste vi inse att vi hamnat i ett medielandskap där anställda journalister på tidningsredaktioner inte längre har monopol på nyhetsspridningen - och detta kan vara bra (men i sällsynta fall, som med högerextrem media och så vidare, olyckligt).
 
Visst är det så. Filmen i sig är bara bevis som kan tolkas olika. Det kan inte bli förtal.
 
För att ge ännu ett perspektiv så är det så att Svensson har väldigt lite kännedom om de lagrum som polisen har till förfogande. Generellt är juridikstudenter extra kaxiga och bråkiga - för de har minsann läst lagen.... Men nu är det så att en stor del av det lagrum som polisen använder aldrig visas, lärs ut eller ens diskuteras på juridikum. Så var lite försiktig i antagandena om lagbrott INNAN du satt dig in i POLISLAGEN. Dvs skit i vad BrB säger. Den har ganska liten påverkan på deras agerande.

/martin
 
För att ge ännu ett perspektiv så är det så att Svensson har väldigt lite kännedom om de lagrum som polisen har till förfogande. Generellt är juridikstudenter extra kaxiga och bråkiga - för de har minsann läst lagen.... Men nu är det så att en stor del av det lagrum som polisen använder aldrig visas, lärs ut eller ens diskuteras på juridikum. Så var lite försiktig i antagandena om lagbrott INNAN du satt dig in i POLISLAGEN. Dvs skit i vad BrB säger. Den har ganska liten påverkan på deras agerande.

/martin

Det här låter spännande. Utveckla gärna!
 
...Det där beror förstås på innehållet i filmen, och var du lägger upp den. Video med polis som kan misstänkas eller påstås ha begått ett brott/överträdelse uppladdad på en sajt som inte täcks av utgivningsbevis är ingen bra idé. (Inte annars heller tycker jag, men det är en annan diskussion.)
Jag försvarar förstås tryck- och yttrandefriheten, men fundera gärna över varför du vill visa videon.

Vilken skillnad gör utgivningsbeviset menar du?
 
Polis

<joke>

Polisen har rätt att skjuta max 2 skott mot den som filmar dem utan tillstånd.

</joke>
 
Inte för att det spelar så stor roll om man filmar poliser som bryter mot lagen - de döms ju ändå aldrig. Det finns ju ett flertal exempel på filmade snuttar där vilken idiot som helst kan se att polisen bankar på folk helt oprovocerat och trots det senare frias. 2012 gjordes 5831 anmälningar mot polis i arbete varav 38 ledde till fällande domar. I nästan alla av dessa fällande domar blev påföljden varningar eller löneavdrag.

Men visst är det lockande ibland. För någon vecka sedan körde en polisbil om mig på motorvägen i hög fart och på högra sidan om mig. Utan blåljus. Hade varit roligt att filma och lägga ut på YouTube.
 
Men visst är det lockande ibland. För någon vecka sedan körde en polisbil om mig på motorvägen i hög fart och på högra sidan om mig. Utan blåljus. Hade varit roligt att filma och lägga ut på YouTube.

Så länge de är på utryckning så finns det i princip inga lagar som begränsar hur/när/var de kör.
 
Så länge de är på utryckning så finns det i princip inga lagar som begränsar hur/när/var de kör.

Men ska inte blåljuset blinka då? Och om de nu får köra för fort, får de verkligen bryta mot alla trafikregler, tex köra om på insidan eller köra mot rött, utan att blåljuset är på?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.