ANNONS
Annons

Filma mer än 20 minuter...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikon D3200

Medlem
Hej!

Jag har en fråga angående min kamera, Nikon D3200.
- Jag är mer än nöjd med den då den är lätt att använda, både som kamera och som videokamera.

Men jag har en fråga;
- Jag kan inte filma mer än 20 minuter med kameran och undrar ifall det går att ändra på detta så att man kan filma längre än endast 20 minuter?

Jag har ett 16 GB minneskort som sitter i kameran men kan det vara att det är kortet som är för litet eller är det upplösningen som är avgörande?

Jag har testat det mesta och försökt att hitta svaret på min fråga hos andra forum men har inte fått något konkret svar på det hela, samt att jag har frågat andra polare ifall dem känner till detta "problem"

Känner du igen dig och har svaret på min fråga så förklara noggrant då jag inte är så insatt i just "fotospråket" :)

Mvh

Det är inte så enkelt att filstorleken sätter stopp? FAT, alltså formatet som SD kortet har klarar inte större filer än 4GB.

Behöver du filma mer än 20 minuter per sekvens? Det finns risk för att sensorn blir för varm mm. Normal filmar man mycket kortare sekvenser än så.

Om du lägger in Nikonhackers patchade firmware så slipper du 20 minuters spärren. Max filstorlek är dock fortfarande 4GB.

https://nikonhacker.com/wiki/Nikon_Patch

Observera att såna modifikationer görs på egen risk.

Jag hade kunnat göra ett försök på´t men vill inte riskera att förstöra min kamera endast för att kunna filma längre än 20 min, då kan jag lika gärna filma 4 stycken klipp á 20 min än att hacka något sådan :p

T.ex. föredrag, vilket var vad jag för egen del senast filmade.

Videofilmning med lägre upplösning är begränsad till ca 20 min. Vid högre upplösning kan man få ut längre inspelninngstid, men det finns en begränsning vid 29 min 59 sek för stillbildskameror (eftersom tillverkarna annars åker på en avgift på drygt 5 %).

Dedicerade filmkameror har inte denna begränsning, utan där kan man köra så länge battrierna räcker och minneskortet (eller annat media) blir fullt.

Det är en fördel om du spelar in ljudet med en ljudinspelare.
Det är STOR skillnad på ljudet o dessutom så kan du låta ljudet gå i realtid men lägga stillbilder i filmen om kameran behöver omstart.
Finns programvara för att synka filmfiler o ljudfil automagiskt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar