En väldigt viktig fråga:
Hur låter du framkalla filmen? Skickar du in den till 39:90-framkallning på OnOff, ett proffslabb (
www.crimson.se ,
www.proprint.se eller liknande), ett billigt entimmeslabb på stan eller en fotobutik där labbutrustningen har monitor och fotopersonalen kan sitta & kontrollera resultatet?
Om du väljer ett entimmeslabb där de inte har monitor eller billigast möjliga framkallning, så finns det en risk att skillnaderna mellan de olika filmvalen döljs av variationrna i framkallningen.
Jag använder och tycker att en lämplig kombination för dig är:
Kodak BW 400CN för svart/vitt
Fuji Superia 400 (billig & bra) eller Kodak Portra 400NC (ungefär dubbla priset) till allting.
Den sistnämnda blir grådaskigare & kornigare än Superian om man råkar underexponera (& alltså inte speciellt snygg). Men rätt exponerad så blir den väldigt snygg och har väldigt trevliga & "äkta" färger, tycker jag.
Högre ISO innebär kornigare bild, men även att det krävs mindre ljus för att ta en bild. Jag har aldrig känt ett behov av att använda ISO 100 för att få extremt finkorniga bilder. Skillnaden mellan ISO 100 och 200 (eller ISO 200 och 400) är marginell. ISO 400 räcker för frihandsfotografering utomhus oavsett om det är skugga eller sol, ända tills solen gått ned.
Men vid ISO 100 kan man behöva stativ utomhus om man använder teleobjektiv när solen är skymd bakom moln/skugga etc.
(I kyrkor är ljuset f.ö. ofta så svagt att du kanske tom vill använda ISO 800 för att minska behovet av blixten).
Rent allmänt är ljuset inomhus så svagt att man är beroende av blixt oavsett ISO, men en solig dag (dagtid i närhet av fönster) så behöver blixten inte ljusa upp så mycket om man använder ISO 400, så man får mjukare & naturligare skuggor.