Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film till kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Segelbranth

Medlem
Jag är en vanlig svensonfotograf och har börjat att intresera mig lite då jag tycker att man fotograferar alldeles för lite av ens familj etc.
Jag undrar ifall någon känner till någon nätbutik somsäljer bra film.. att springa i affären på stan blir alldeles för dyrt och det måste gå att få tag i billigare men bra film på nätet.
Någon?
 
Det finns säkert fler men du kan börja med:

ScandinavianPhoto

och

CyberPhoto

Det är som du märker, helt klart värt. Beställ så mycket att det lönar sig. Jag tror att 80kr är standard för porto från ScandinavianPhoto. Det blir inte mer bara för att man beställer mer.
 
Sedan ett tillägg i min fråga..Vilket MÄRKE skall man välja i denna djungel??? Som jag sa..vardagsfotografering men även i stora kyrkor etc. Märken...är det som kläder att det finns en uppsjö och den ena bättre än den andra eller är dom lika bra oavsett märke.
 
Det intresanta är ju vad du vill uppnå.

1. Negativ eller Dia
2. Naturliga färger eller lite mustigare? Eller kanske svartvitt och ska du i så vall framkalla själv?
3. Vilka ljusförhållanden har du? Behövs det snabbt film eller kan du använda en långsam med stativ eller blixt (beror lite på vad du plåtar.

Greven
 
Jag skall ta bilder i hemmiljö.. både färg och svart/vita. Vardaglig fotografering av min familj etc. Kommer även att ta kort i kyrkor då mi son sjunker i kyrkan. Bor i norrland där det är mycket snö just nu så väldigt ljust ute.
 
1. Negativ eller Dia
2. Naturliga färger eller mer tryck i färgerna?
3. Framkalla svartvitt själv eller inte
4. Har du stativ eller extern blixt
 
Jag går på bio ibland och där visas filmerna fortfarande i analoga projektorer med 35mm småbildsfilm. Och man använder bara halvformatet på tvären ca 15x20mm och med den uppförstoringen som är på bioduken måste man säga att film är förbannat bra.
 
? ibland funderar man vad det är för människor här på detta forum...uttalar dsig enbart för att få sin röst hörd...
Film menar jag film till min canon eos 300 V,.
 
Men för att få användbara svar bör du besvara Daniels frågor, annars famlar vi i blindo.
 
1. Negativ eller Dia
2. Naturliga färger eller mer tryck i färgerna?
3. Framkalla svartvitt själv eller inte
4. Har du stativ eller extern blixt

Svar
1. Negative
2. Naturliga färger men även S/V bilder
3. Framkallar genom att sända in eller till stans fotoaffär som får framkalla
4. Stativ finns och extern blixt
 
Svartvitt kan jag rekomendera Kodak BW400CN som framkallas i vanlig färglab (C-41).
Är själv mycket nöjd med denna, och kommer att köra den tills jag ev. börjar framkalla "riktig" svartvit...
(Framkallning + scanning överlåter jag till Crimson som jag är mycket nöjd med)
Färg uttalar jag mig inte om, eftersom jag kör mina färgbilder digitalt...

/Johan
 
Det borde kunna handla om ett behov av tre olika filmer, åtminstone om jag skulle välja.

En långsam finkornig färgfilm. Fuji Reala 100 är en mycket bra sådan film.

En svartvit film. Där skulle jag välja en som framkallas i färgbad om jag inte gjorde jobbet själv. Kanske Kodak BW400CN.

En snabbare färgfilm för de tillfällen du inte använder stativ. Portra 400NC kan vara ett alternativ. Om du tycker den är för tam kan Portra 400UC vara ett annat.
 
Vad härligt att få hjälp här..så om vi utgår från dessa jag har blivit rådd att använda.

S/V... Kodak BW 400 CN
Fuji Real 100
Porta 400NC och Porta 400 UC

Då ställer jag NU frågan.. Vad skiljer sig dessa från om man skulle köpa vanliga kodak filmer på butiken som en vanlig "svenson"? Menar..Går man till en fotoaffär frågar dom bara "vilken asa"..
Oftast blir det 200 som vanlig vardagsfotare i hemmet.

Då jag fotar i hemmet.. ute i naturen i norrlandsförhållanden..just nu snö.
Kyrkan

Vilken asa bör man använda när... 100.? 400 ?
400 i kyrkan..men skall man inte använda 200 i den vanliga hemmiljön?
Vad skiljer de två Porta sig från varandra.
 
Segelbranth skrev:
Då ställer jag NU frågan.. Vad skiljer sig dessa från om man skulle köpa vanliga kodak filmer på butiken
Yrkesfilmerna har ofta mindre korn i förhållande till hastigheten. De ger också möjlighet att välja vilka egenskaper man vill ha när det gäller kontrast och färgmättnad, medan konsumentfilmerna säljer mer på förpackningsdesign och ibland innehåller gårdagens teknik. Det finns nog förvisso bra konsumentfilmer också. Yrkesfilmerna är hursomhelst ofta inte dyrare att köpa, det är bara det att man måste vända sig till andra kanaler och att det kanske inte alltid går att köpa dem styckvis.
Segelbranth skrev:
Vilken asa bör man använda när... 100.? 400 ?
400 i kyrkan..men skall man inte använda 200 i den vanliga hemmiljön?
100 med kameran på stativ eller när det finns tillräckligt med ljus för att få skarpa bilder utan.

400 är bra när du handhåller och gärna tillsammans med blixt inomhus också eftersom det gör det lättare att balansera det befintliga ljuset mot det som blir upplyst av blixten.
Segelbranth skrev:
Vad skiljer de två Porta sig från varandra.
UC har mer mättade färger. Den har dessutom finare korn eftersom den är en generation nyare än NC (om de inte uppdaterat den, det var ett tag sen jag använde sånt där). NC betyder "natural colors" och UC "ultra colors" eller något i den stilen.
 
Kodak bw400cn för svartvitt, fuji superia är en bra och billig allround film för färg. Undvik kodak ultra.

Både Portra och Reala är dyra, men säkert bra.
 
För vanlig vardagsdokumentation (familjebilder) skulle jag köra Fuji Superia och välja känslighet (100, 200, 400 eller 800) efter behov. De är bra och jättebilliga om man köper postorder per brev mot förskottsbetalning från Cyberphoto.

Dock bör man exponera dessa filmer något rikligare än vad de är indexerade till. Att köra 200 som 160, 400 som 320 och 800 som 640 (eller t.o.m. 400) är en bra utgångspunkt.

Frågan är om Superia 100 ens är aktuell. Den har aningen hög kontrast. 200:an brukar vara rätt fin. Nu var det länge sedan jag körde den men det är väl egentligen den och 800:an som har bäst rykte medan 400:an (som jag också tycker är funkis) brukar få lite mer spridda omdömen. Det här med film är ju tyvärr (eller kanske "tack och lov"?) ganska subjektivt...
 
En väldigt viktig fråga:

Hur låter du framkalla filmen? Skickar du in den till 39:90-framkallning på OnOff, ett proffslabb (www.crimson.se , www.proprint.se eller liknande), ett billigt entimmeslabb på stan eller en fotobutik där labbutrustningen har monitor och fotopersonalen kan sitta & kontrollera resultatet?

Om du väljer ett entimmeslabb där de inte har monitor eller billigast möjliga framkallning, så finns det en risk att skillnaderna mellan de olika filmvalen döljs av variationrna i framkallningen.

Jag använder och tycker att en lämplig kombination för dig är:
Kodak BW 400CN för svart/vitt
Fuji Superia 400 (billig & bra) eller Kodak Portra 400NC (ungefär dubbla priset) till allting.

Den sistnämnda blir grådaskigare & kornigare än Superian om man råkar underexponera (& alltså inte speciellt snygg). Men rätt exponerad så blir den väldigt snygg och har väldigt trevliga & "äkta" färger, tycker jag.

Högre ISO innebär kornigare bild, men även att det krävs mindre ljus för att ta en bild. Jag har aldrig känt ett behov av att använda ISO 100 för att få extremt finkorniga bilder. Skillnaden mellan ISO 100 och 200 (eller ISO 200 och 400) är marginell. ISO 400 räcker för frihandsfotografering utomhus oavsett om det är skugga eller sol, ända tills solen gått ned.

Men vid ISO 100 kan man behöva stativ utomhus om man använder teleobjektiv när solen är skymd bakom moln/skugga etc.

(I kyrkor är ljuset f.ö. ofta så svagt att du kanske tom vill använda ISO 800 för att minska behovet av blixten).

Rent allmänt är ljuset inomhus så svagt att man är beroende av blixt oavsett ISO, men en solig dag (dagtid i närhet av fönster) så behöver blixten inte ljusa upp så mycket om man använder ISO 400, så man får mjukare & naturligare skuggor.
 
Håller med om att Superia funkar bra för vanlig vardagsdokumentation. Kodak Portra fungerar mycket bra på människor, men i utemiljöer eller när det gäller landskapsmotiv har den alldeles för varm färgbalans enligt min mening.

Kosta på dig en riktigt bra äkta svart-vit film ibland också så att du kan göra fina stora förstoringar. Välj exempelvis Agfa APX 100 eller Kodak TMAX 100. Framkalla negativ med kontaktkarta och välj sedan ut bilder som du kan förstora. Att framkalla negativen blir inte mycket dyrare än vanliga C-41 processen.

Mvh Mange
 
Jag kontrar med att jag gillar INTE Kodak BW400CN jag tycker Ilford XP2 är mycket bättre. (Dvs svartvit film för färgframkallning sk C-41) VSFL brukar kunna framkalla den med gott resultat (dvs tex OnOff, Teknikmagasinet).

ScandinavianPhoto har jag köpt Ilford av.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.