Annons

Film till kameran

Produkter
(logga in för att koppla)
Ilfords s/v film för färgframkallning har jag ej provat men väl kodaks. Försök testa båda om du har chansen.
Vad gäller färgfilm så tycker jag att fuji superia är en bra film. Då du som sagt håller på med "svensonfotografering" tycker jag att superian duger alldeles utmärkt. En annan film som jag tycker har varit bra är kodaks high definition. Den är vad jag erfar ett försök att få en proffsemulotion för konsumentfilmer. Har tagit några rullar med den och tycker att bilderna blir skarpa och har fint korn och färger. Nån som har nån annan åsikt om denna film?
Tror denna film endast finns att tillgå i 200ASA men det är en bra allroundhastighet. Tar du bara innebilder så tycker jag att 400 är bra. 100 är bra om du ska fota ute när det är ljust, men då är du å andra sidan ganska låst om du vill ta några inomhusbilder på samma film.
 
Kodak har ju dessutom två svartvita filmer till för framkallning i färgsoppa.

Kodak Svartvit Portra 400BW
Kodak B+W (denna är mer lik Ilford XP2 upplevde jag när jag provade den)
 
chajo skrev:
Kodak har ju dessutom två svartvita filmer till för framkallning i färgsoppa.

Kodak Svartvit Portra 400BW
Kodak B+W (denna är mer lik Ilford XP2 upplevde jag när jag provade den)

Kodak har numera bara en svartvit film för C-41, den heter BW400CN. Den påminner mer om gamla Portra400BW än om T400CN. Rykten säger att Ilford upphört tillverka XP2, men det kanske inte stämmer? Det påstods så i en välsorterad och vanligtvis välunderrättad proffsbutik i slutet av januari, när jag försökte beställa hem.
 
ohnner skrev:
Kodak har numera bara en svartvit film för C-41, den heter BW400CN. Den påminner mer om gamla Portra400BW än om T400CN. Rykten säger att Ilford upphört tillverka XP2, men det kanske inte stämmer? Det påstods så i en välsorterad och vanligtvis välunderrättad proffsbutik i slutet av januari, när jag försökte beställa hem.

Ok, Scandinavianphoto hade dock Portran kvar i webshopen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.