ANNONS
Annons

Fickor för förvaring av negativ, vilka e bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny J

Ny medlem
Hej!
Jag undrar vilka fickor för förvaring av negativ som är bäst. Pergamenttypen eller klara fickor?

Mår negativen lika bra i vilket som? För- och nackdelar?

Pergamenttypen är ju lite svårare att se igenom. Annars har trema ett jättebra system med hängmappar i lådor. Detta är klara fickor. Sen är det ju så att neg film oftast, alltid? klipps i 4 rutors strippar medans dia klipps i 6 rutors strippar.

Filmen mår nog lika bra i vilken som eftersom pergamenten ändå är "plastad" på insidan.

Det finns ytterligare fördelar med 'klara' fickor, bl a så upphör ju behovet av speciella kontaktkarteramar iom att du bara lägger en negfickan över fotopappret och sedan en glasskiva över. Att snabbgranska neggen över ett ljusbord blir ju även det mycket mycket smidigare.

Negfilmsklippningen i 4-strippar förekommer väl (ju?) bara på vanliga 'amatörlabb' som levererar negativen i halvgenomskinliga plastfickor som köpes på löpmeter.

Vad du än gör så ska du ej köpa negg fickor i PLAST! De är vidriga...de bildar statisk elektricitet och drar åt sig damm och smuts...Stor risk att få in oangelägenheter I fotofickorna och då repa neggen....

De bästa enl. mig är de i "silkespapper" eller vad materielet nu heter... De är halvtransparenta och är snälla mot neggen... Utmärkt att anteckna vad man har i fickorna utanpå också så man hittar rätt på en gång...

förvarar mina neg i 6-rutiga fickor av pergamenttypen. köpte dom från photax och de är jättedåliga. mycket svårt att sätta in negativen. så trögt att negativen ibland blir böggliga i kanten.

Plastfickor av polypropylen eller fickor av syrafritt papper.

Använder själv polyropylenfickorna, även om de är lite statiska.

Polyacetat kanske också går bra? Polypropylen är en stabil plast som inte avger några ångor som är skadliga (de är helt luktfria).

Är pergamynfickor syrafria?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar