Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fickor för förvaring av negativ, vilka e bäst?
- Trådstartare Jenny J
- Start datum
Jeppe
Aktiv medlem
Pergamenttypen är ju lite svårare att se igenom. Annars har trema ett jättebra system med hängmappar i lådor. Detta är klara fickor. Sen är det ju så att neg film oftast, alltid? klipps i 4 rutors strippar medans dia klipps i 6 rutors strippar.
Filmen mår nog lika bra i vilken som eftersom pergamenten ändå är "plastad" på insidan.
Filmen mår nog lika bra i vilken som eftersom pergamenten ändå är "plastad" på insidan.
Johan Okker
Aktiv medlem
Det finns ytterligare fördelar med 'klara' fickor, bl a så upphör ju behovet av speciella kontaktkarteramar iom att du bara lägger en negfickan över fotopappret och sedan en glasskiva över. Att snabbgranska neggen över ett ljusbord blir ju även det mycket mycket smidigare.
Negfilmsklippningen i 4-strippar förekommer väl (ju?) bara på vanliga 'amatörlabb' som levererar negativen i halvgenomskinliga plastfickor som köpes på löpmeter.
Negfilmsklippningen i 4-strippar förekommer väl (ju?) bara på vanliga 'amatörlabb' som levererar negativen i halvgenomskinliga plastfickor som köpes på löpmeter.
Pollifaxen
Avslutat medlemskap
Vad du än gör så ska du ej köpa negg fickor i PLAST! De är vidriga...de bildar statisk elektricitet och drar åt sig damm och smuts...Stor risk att få in oangelägenheter I fotofickorna och då repa neggen....
De bästa enl. mig är de i "silkespapper" eller vad materielet nu heter... De är halvtransparenta och är snälla mot neggen... Utmärkt att anteckna vad man har i fickorna utanpå också så man hittar rätt på en gång...
De bästa enl. mig är de i "silkespapper" eller vad materielet nu heter... De är halvtransparenta och är snälla mot neggen... Utmärkt att anteckna vad man har i fickorna utanpå också så man hittar rätt på en gång...
Pollifaxen
Avslutat medlemskap
Klipper mina negg i 6 rutor, perfekt för negmappar av typen "silkespapper"
Pergamyn. Går det fortfarande att köpa såna?Pollifaxen skrev:
"silkespapper" eller vad materielet nu heter...
Pollifaxen
Avslutat medlemskap
Jaaadå...fast när jag försökte sist var de slut hos fotohandlaren...så jag snodde från jobbet finns kvar sedan analoga tidens dagar...
gjorde en enkel sökning och hittade
http://www.photax.se/mrkr/negforvaring/negforvaring.htm
gjorde en enkel sökning och hittade
http://www.photax.se/mrkr/negforvaring/negforvaring.htm
Guffa
Aktiv medlem
Plastfickor av polypropylen eller fickor av syrafritt papper.
Använder själv polyropylenfickorna, även om de är lite statiska.
Polyacetat kanske också går bra? Polypropylen är en stabil plast som inte avger några ångor som är skadliga (de är helt luktfria).
Är pergamynfickor syrafria?
Använder själv polyropylenfickorna, även om de är lite statiska.
Polyacetat kanske också går bra? Polypropylen är en stabil plast som inte avger några ångor som är skadliga (de är helt luktfria).
Är pergamynfickor syrafria?