Annons

Fick för mig att redigera om lite gamla foton, men helt plötsligt är det en linje över ett av mina foton?

Produkter
(logga in för att koppla)

MNB

Aktiv medlem
Förstår inte vad detta är. Jag har alltså redigerat samma bild tidigare, då fanns inte denna linje. Nu när jag öppnade den (raw-fil) på nytt i Lightroom så är det en rak linje centrerad i bilden?

(Drog upp exponeringen osv för att den ska synas tydligt)
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2022-07-21 kl. 00.53.01.png
    Skärmavbild 2022-07-21 kl. 00.53.01.png
    1.6 MB · Visningar: 184
Har bilden sparats om?
Jag har råkat ut för filer som efter lång tid plötsligt anges som korrupta, jpg-filer i samtliga fall och de flesta tagna med en garmin actionkamera, när jag gjort backup.
Angående streck råkade jag ut för det för ett antal år sedan. En bild tagen med nikon d2x eller om det var d3. I datorn fanns ett lila band över bilden. Men bilden i kameran var ok. Jag laddade upp bilden till datorn igen och strecket var borta. Men här har strecket alltså kommit senare?
 
Angående streck råkade jag ut för det för ett antal år sedan. En bild tagen med nikon d2x eller om det var d3. I datorn fanns ett lila band över bilden. Men bilden i kameran var ok. Jag laddade upp bilden till datorn igen och strecket var borta.
Även jag har varit med om detta scenario några gånger genom åren, kommer dock inte ihåg från vilken Nikonmodell.
Ett tunt horisontellt violett streck (tvärs över hela bilden) som jag upptäckte i Capture One direkt efter att jag fotograferat, jag importerade NEF-bildfilen från kameran till datorn ännu en gång och strecket var borta.
 
Ok, jag förtydligar.

Bilden är tagen för ca. 2 år sedan. Den har legat på min ena NAS sedan jag redigerade den. Detta är alltså original raw-filen.

Det är denna fil jag nu öppnade i Lightroom och detta streck har uppstått. När jag förhandsvisar och ser fotot direkt på NASen är strecket där likaså.

Endast på detta fotot av 292 tagna den dagen. Och som sagt det var ju inte där ifrån början då den finns redigerad då den togs och då utan strecket.
 
Har du kollat på Youtube?

Förmodligen har din fil blivit korrupt någonstans på vägen.
Jag har tittat en del på Youtube idag, och där funnit flera filmer som beskriver hur man kan laga korrupta filer. Men vilken film som passar för din kameras råfil vet jag dock inte.

https://www.youtube.com/results?search_query=repair+corrupted+raw+files

 
  • Gilla
Reaktioner: MNB
Har du samma fil sparad på annan plats? Har den kopian samma streck?

...och om du inte har en kopia, så har du betydligt större problem än en enda korrupt fil... :)
 
ANNONS