Zain_t
Medlem
Jag har försökt läsa mig till i forumet vad jag borde göra men blir inte alldeles klok - saken är denna:
Jag köpte en Nikon D7000 och skulle ha ett 35 mm f/1,8 G till den, detta är också vad jag betalat för, men vad jag fick med mig hem var istället ett 35 mm f/2 D-objektiv. Mannen i kassan gjorde alltså fel.
All moral åt sidan - vill jag åtgärda hans misstag trots att objektivet jag fick är dyrare än det jag hade tänkt mig?
Som jag förstår det är objektiven ungefär lika bra?
Jag hade tänkt mig att det här objektivet skulle vara mitt standard-objektiv.
MEN, jag önkskar viss vidvinkel på mitt standard-objektiv och visst är det så att det på min dx-kamera bara är 35 1.8 som kommer vara det? fx-objektivet 35/2 blir väl istället som 52,5?
Och jag planerar inte att köpa fx-kamera i första taget.
Jag hade i vilket fall tänkt skaffa Nikon Nikkor AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR
så jag kommer ju ändå ha hela brännvidden
frågan är alltså vad jag vill ha för fast glugg.
jag läste hela http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=126363
men blev väldigt förvirrad av att ingen nämnde skillnaden, att ett fx-objektiv multipliceras med 1.5 på en dx-kamera.
har jag missförståttt något?
Jag köpte en Nikon D7000 och skulle ha ett 35 mm f/1,8 G till den, detta är också vad jag betalat för, men vad jag fick med mig hem var istället ett 35 mm f/2 D-objektiv. Mannen i kassan gjorde alltså fel.
All moral åt sidan - vill jag åtgärda hans misstag trots att objektivet jag fick är dyrare än det jag hade tänkt mig?
Som jag förstår det är objektiven ungefär lika bra?
Jag hade tänkt mig att det här objektivet skulle vara mitt standard-objektiv.
MEN, jag önkskar viss vidvinkel på mitt standard-objektiv och visst är det så att det på min dx-kamera bara är 35 1.8 som kommer vara det? fx-objektivet 35/2 blir väl istället som 52,5?
Och jag planerar inte att köpa fx-kamera i första taget.
Jag hade i vilket fall tänkt skaffa Nikon Nikkor AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR
så jag kommer ju ändå ha hela brännvidden
frågan är alltså vad jag vill ha för fast glugg.
jag läste hela http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=126363
men blev väldigt förvirrad av att ingen nämnde skillnaden, att ett fx-objektiv multipliceras med 1.5 på en dx-kamera.
har jag missförståttt något?