Annons

Fick ett 35 mm f/2 D istället för 35 mm f/1,8 G vid köp

Produkter
(logga in för att koppla)

Zain_t

Medlem
Jag har försökt läsa mig till i forumet vad jag borde göra men blir inte alldeles klok - saken är denna:

Jag köpte en Nikon D7000 och skulle ha ett 35 mm f/1,8 G till den, detta är också vad jag betalat för, men vad jag fick med mig hem var istället ett 35 mm f/2 D-objektiv. Mannen i kassan gjorde alltså fel.
All moral åt sidan - vill jag åtgärda hans misstag trots att objektivet jag fick är dyrare än det jag hade tänkt mig?

Som jag förstår det är objektiven ungefär lika bra?
Jag hade tänkt mig att det här objektivet skulle vara mitt standard-objektiv.
MEN, jag önkskar viss vidvinkel på mitt standard-objektiv och visst är det så att det på min dx-kamera bara är 35 1.8 som kommer vara det? fx-objektivet 35/2 blir väl istället som 52,5?
Och jag planerar inte att köpa fx-kamera i första taget.

Jag hade i vilket fall tänkt skaffa Nikon Nikkor AF-S DX 16-85/3,5-5,6 G ED VR
så jag kommer ju ändå ha hela brännvidden
frågan är alltså vad jag vill ha för fast glugg.

jag läste hela http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=126363
men blev väldigt förvirrad av att ingen nämnde skillnaden, att ett fx-objektiv multipliceras med 1.5 på en dx-kamera.
har jag missförståttt något?
 
35 mm är alltid 35 mm, det blir ingen skillnad i bildvinkeln på objektiven. Det du förlorar rent spec-mässigt är AF-S och bländare 1.8. Läs test på tex photozone.de och avgör vilket objektiv du vill ha.

Tobias.
 
Både DX och FX objektiv med samma brännvidd ska multipliceras med 1,5. Det är inte brännvidden som skiljer mellan dem utan hur stor sensor de lyser ut för. De ger precis samma bildvinkel och det är det som räknas. Å andra sidan behöver du bara bry dig om det där med 1,5 om du är van att fota med film eller digital fullformat och känner till brännvidderna där.

Angående vilket objektiv du ska ha kan jag inte svara på det, kanske sälj 35/2 och köp ett 35/1,8 och behåll mellanskillnaden :)
 
Tack ska ni ha :) Då känner jag äntligen att jag har koll över det här.

Det får nog bli så att jag ordnar så jag får rätt glugg, efter ytterligare läsning (tack för länken till photozone) och därtill för den orsaken att jag faktiskt har ett års garanti på det objektiv som det står att jag köpt på kvittot :p
 
35/1,8 är bättre på en DX kamera. Det är fullt öppen som skillnaderna syns. Högre kontrast och bättre skärpa. Dessutom har den AF-S. Skillnaden är i och för sig inte speciellt stor i fart men väl i ljud. Glöm inte heller att AF på 35/2 inte fungerar på enklare hus om du skulle köpa ett sådant i framtiden.

Sedan gissar jag att 35/1,8 har en modernare och därmed bättre "multicoating" mot ströljus. Just fullt öppen är nämnligen 35/2 lite kontrastlös medan 35/1,8 är klart bättre.

På en FX är det av naturliga orsaker en helt annan biff
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.