Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

felfokusering och eos 10D mfl?

Produkter
(logga in för att koppla)
JanKw skrev:
Läste på en amerikansk diskussionssida om fokusproblem med EOS 10D. Det gäller de yttre punkterna, som faktiskt "letar" efter kontrastrika detaljer i sidled även utanför den röda punkten. Har man då otur med kontrastlöst huvudmotiv kan skärpan hamna vid sidan av.
Han som skrev plåtade mycket modeller i helfigur, vertikal kamera, och ställde ofta in en av de ytrre punkterna.
Endast centrumpunkten är riktigt pålitlig. Den har ju mer avancerad konstruktion. Detta bekräftades (enligt inlägget) av Canons tekniker.
Jag har inte testat, men skickar ut tips/varning ändå.

öhm, det blir samma FEL vilken punkt man än använder... det hamnar konstant fel även om man bara använder mittpunkten.
 
Bobbo V skrev:
Det kan väl ändå inte vara objektivet det är fel på. Kameran bestämmer ju fokus optiskt och styr objektivet utifrån det. Skulle det vara glapp i objektivets autofokuskopplingar så måst ju kameran indikera detta.

nja det är inte glapp i kopplingen, däremot kan optiken ge elektroniska signaler att skärpan är rätt när den inte är det. Har inte satt mig in i exakt hur det fungerar med optiken men det kan lödas om iaf. =)

Bobbo V skrev:
Sen undrar jag varför ni inte kollar i sökaren om ni vill veta om kameran fokuserar eller inte. Har kameran så kass mattskiva så att det inte syns så får ni ju gå och byta kamera. Inte använder ni väl af alltid?

Det _är_ lite svårt att se i sökaren på 10D hur skärpan ligger, om ens kamera har grova problem så är det dock inga problem att se att det är helt åt helv*** även i sökaren. Man får inte bara gå och byta kamera, eftersom kameran fungerar rätt "OK" så byter de inte ut den =) (inte än så länge iaf). Pga den tråkiga sökaren på 10D och den snabba autofokusen så använder man nog för det mesta AF.

Bobbo V skrev:
Det där tramset om att man inte upptäckt fokuseringsproblem innan med analoga kameror kan ni skrota. 10D e säkert en fin kamera men jag har mycket bättre upplösning med min Hasselbladare och iso 25-film, och jag har inte märkt några problem.

Det står väl inte Canon på din Hasselbladare va?
Det jag (iaf) menade var analoga kameror med samma/liknande autofokussystem (eos 3 mfl). Enligt servicetekniker på Canon så är dock detta helt nytt för dem även om jag själv hört personer som haft problem med skärpan på eos3 och 1v.
Har som sagt samma fel på min eos 1Ds, oskärpan syns ännu tydligare där.
 
Linmajon skrev:
Tja, man kan ju hålla med om att det alltid borde vara livstidsgaranti på fabrikationsfel, men om garantitiden är ute har tillverkaren ingen skyldighet alls att fixa till gamla synder. Sån är lagen. Lämnar du in tex. en Canon A1 med ett liknande problem lär du å betala kalaset helt själv.

Fast, du har två års reklamationsrätt om felet fanns från början. Garanti är någonting frivilligt som vanligen gäller i ett år. Reklamationsrätten är fastställd i lag.
Och, standard är att det är säljaren som avgör om du får byta eller om prylen skall repareras. Efter tre försök att fixa har du rätt att få pengar tillbaka eller ny pryl.

Och vad gäller fokusfel med analoga kameror är det inget nytt alls. Stefan Olsson (www.sfoto.se) gjorde en noggrann koll för kanske 7-9 år sedan på en stor mängd kameror och upptäckte att 20% av dem fokuserade fel. Berodde vanligen på felaktigt injusterad mattskiva. Detta var kameror utan autofokus. Jag har fått en RZ67 servad för felfokus -96.
 
JanKw skrev:
Läste på en amerikansk diskussionssida om fokusproblem med EOS 10D. Det gäller de yttre punkterna, som faktiskt "letar" efter kontrastrika detaljer i sidled även utanför den röda punkten. Har man då otur med kontrastlöst huvudmotiv kan skärpan hamna vid sidan av.
Han som skrev plåtade mycket modeller i helfigur, vertikal kamera, och ställde ofta in en av de ytrre punkterna.
Endast centrumpunkten är riktigt pålitlig. Den har ju mer avancerad konstruktion. Detta bekräftades (enligt inlägget) av Canons tekniker.
Jag har inte testat, men skickar ut tips/varning ändå.
Detta stämmer bra med min erfarenhet och mina tester. Plåtade en modell för några dagar sedan med ett 200/1.8 på full öppning. Kameran var på stativ i höjdledd och fokuserades med den yttersta fokuspunkten på modellens ögon. Modellen som satt ner har på bilderna ett rejält oskarpt ansikte men skarpa knän.

Testade följande objektiv i dag, 50/1.8 (I), 100/2.0, 80-200/2.8 L, 300/4.0 L, 200/1.8 L Kameran fokuserade rätt med samtliga objektiv då jag använde mittsensorn men la skärpan framför med de yttersta. (Med den yttersta rejält framför).

Felet bodre inte ha något att göra med objektiven då dessa är passiva o "lyder" enbart kameran.

Frågan är om man kan ta detta på garantin?
 
Funderar på om oskärpan endast syns på bildskärmen, eller om den även syns om det görs kopior på fotografiskt papper, givet att motiv och lins är samma som används med en digital respektive analog kamera med samma fokuseringssystem?

Om jag fattat det hela rätt så är bildytan i en EOS 10D hälften så stor som på en 135-film, vilket borde ge mindre skärpa eftersom det finns mindre antal bildpunkter att fördela bilden på jämfört med det analoga systemet. Förmodligen är film avsevärt bättre än CCD och borde kunna "släta ut" brister, med sin finare upplösning?
 
Det beror på vad du använder för film såklart, men bildpunkterna minskar inte bara för att du minskar ytan. Tätheten på punkterna är dock högre på en 10D än på en 1Ds. Och torde var dylika eller bättre än många filmer för det utsnittet. Men det beror lite på vad du gör med bilden efteråt. Men som sagt, du har större yta med film, men då behöver du också optik som kan ge skärpa hela vägen ut i kanterna.
 
RolandM skrev:
Om jag fattat det hela rätt så är bildytan i en EOS 10D hälften så stor som på en 135-film, vilket borde ge mindre skärpa eftersom det finns mindre antal bildpunkter att fördela bilden på jämfört med det analoga systemet. Förmodligen är film avsevärt bättre än CCD och borde kunna "släta ut" brister, med sin finare upplösning?
Nja. Upplösningen är ju bättre med film men ju högre upplösning och mindre skärpedjup ju mer syns ev felfokusering.

Ju sämre kvalitet ju mindre bör skillnaden bli. Har du en Cocacolaflaska som objektiv så lär bilden bli lika dålig med analog som digital kamera.
 
Mindre bildyta borde ge större skärpa (feltolerans?) eftersom avbildningsskalan blir mindre (objektet blir mindre på bilden) vilket ger större skärpedjup.
 
läsvärt

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=5627081

lite småintressant läsning angående objektivens felfokusering.

Tänkte precis på det, eftersom det kan bli olika fel med olika objektiv så kan det ju inte fungera så att AF-processorn kontrollerar objektivet direkt och småjusterar till det är perfekt skärpa.

Antar att detta alternativ som Canon använder är bra mycket snabbare än att köra med direktkontroll från AF-processorn, däremot så kan man istället råka ut med problemet att fokuseringen inte hamnar korrekt med en del objektiv / att den skiljer sig från ett objektiv till ett annat. =(

Själv hade jag bara ett objektiv som fokuserar korrekt (före kalibrering) =)
 
Tips till alla er nyblivna testingenjörer...

Om man ska göra ett skärpetest bör man ÅTMINSTONE vara insatt i vad de sju fyrkanterna i sökaren betyder...

Sen underlättar det om man är objektiv. Ett test där testaren är insatt i problemet är ett ogiltigt test. Ett test där alla detaljer inte exakt följer provmallen är ett ogiltigt test. Ett test utan provmall är ett ogiltigt test.

Lägg ner det här nu och överlåt det till Canons tekniker. :)
 
skelett skrev:
Sen underlättar det om man är objektiv. Ett test där testaren är insatt i problemet är ett ogiltigt test. Ett test där alla detaljer inte exakt följer provmallen är ett ogiltigt test. Ett test utan provmall är ett ogiltigt test.

Lägg ner det här nu och överlåt det till Canons tekniker. :)

du förstår inte =)

om man tycker att alla bilder ser väldigt konstiga ut med i princip ingen skärpa någonstans så börjar man ju fundera, när man sen upptäcker skärpan på helt fel ställe så blir man arg =)

man behöver inte ta testbilder för att se att det bara är fel fel fel.

Svårt att inte spekulera när Canons tekniker har svårt att få det rätt..
 
Tyvärr så var det fel på både min 10D och mitt 70-200. Har skickat in min 10D två gånger och min 70-200 en gång innan dom fick till det på Canon. Och jag behövde inte ta några testbilder för att se att det var på tok. Zoomen hade bakfokus hela tiden. Men min 300:a var det perfekt skärpa på.
Och teknikerna på Canon erkände även att en del 10D hade vissa problem som dom kände till.
Nu är det rättat till, men ni som köper ny dyr utrustning, testa den noga. Ett krav när man lägger ner tusentals kronor på nya grejer är att dom ska funka och man ska inte behöva skicka in dom direkt för justering. Och ställ krav på leverantörerna, vi betalar ju för att det ska vara bra. Själv så har jag haft mycket kontakt med Canon och krävt att dom ska lösa mina problem, vilket dom gjorde.
 
10D och 300/2.8

Min 10D funkar bra med alla mina objektiv 17-35/2.8, 70-200/2.8, 50/1.4, 28-135IS och 500/4.5 men inte med mitt 300/2.8 (gammla icke IS versionen). Skulle inte vilja kalla det för fram eller bakfucuseringe utan snarare att den focuserar lite som den vill. Detta gäller bara mitsensorn, med de andra 6 funkar objktivet bra.

Var lämnar man in kameran och hur lång tid tar det att få den fixad?
 
min 10D är inne på Canon IT-Service just nu, skickade in den för andra gången i mitten av Maj.

Har inte hört nåt sen dess. Visst låter det kul?

Då skickade jag ändå in den med CPS kort så det ska gå fort, eller åtminstone erhålla en likadan ersättningskamera undertiden.
 
skelett skrev:
Lägg ner det här nu och överlåt det till Canons tekniker. :)
Ja, det känns ju tryggt när de inte kan konstruera en kamera som ställer skärpan över huvud taget...

Och Herman som skickade kameran i maj, vad säger det om deras tekniker:)
 
Calle, det är din uppfattning. Canon kan inte återskapa felen, it's a non-issue. :)

Gör rent dina grejjor eller nåt.
 
skelett skrev:
Calle, det är din uppfattning. Canon kan inte återskapa felen, it's a non-issue. :)

Gör rent dina grejjor eller nåt.
Sorry om jag låt arrogant eller så, det var inte meningen.

...men mina grejer är hyffsat rena. Och ställer skärpan där de ska;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.