Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

felfokusering och eos 10D mfl?

Produkter
(logga in för att koppla)
skelett skrev:
Calle, det är din uppfattning. Canon kan inte återskapa felen, it's a non-issue. :)

Gör rent dina grejjor eller nåt.

har hört att det kan se rätt OK ut på deras testtavlor, för att sedan ligga väldigt tokigt till ute i verkligheten. Mao måste det vara väldigt tidskrävande arbete att justera.. hursomhelst är det tragiskt att det inte fungerar som det ska.

All heder till fotohörnan i Umeå som lånat ut en kamera (1D) medan min är på service. Egentligen ska det vara Canon själva som ska stå för en lånekamera (iaf om man har cpskort).
 
canon proffessional services (tror jag det står för =)). Ska få prylarna reparerade inom 48 timmar eller låneutrustning.
Vad jag förstår så har Canon brist på låneprylar så det kan vara svårt att få lös något sånt.
 
Postade detta som en tråd under Klassisk...

För dom som gillar teknik, ang AF(10D bl.a + DOF)
Hittade två olika diskussioner på DPREVIW gällade AF inbegripande 10D dock även applicerbart på andra kameror. Gillar man teknikp*rr så gör man. ;)


http://forums.dpreview.com/forums/r...message=5619705
http://forums.dpreview.com/forums/r...message=5627081


Samt även en diskussion om fokusering på längre avstånd med stor bländare med en canon 50/1.4
http://forums.dpreview.com/forums/r...message=5595663

Verkar kunna vara lite relevant för denna diskussion.
 
Re: 10D och 300/2.8

Var lämnar man in kameran och hur lång tid tar det att få den fixad? [/B][/QUOTE]

Canon IT Service
Instrumentvägen 19
12653 Hägersten
08/7448520

Jag har nog haft mer tur än Herman. Har haft in den 2 gånger i sommar under tre veckor. Och nu verkar dom ha fått till både 70-200:an och 10D.
Har fotat en löpartävling idag med zoomen och det är helt okej nu. Är det fel på skärpan så är det jag som har missat
 
Re: CPS kort

AronAkesson skrev:
Hur gör man för att få CPS kort?

http://www.cps.canon-europe.com/index.jsp
registrera dig där först.

Sedan fyller du i serienummer osv på dina objektiv under "My equipment". Det krävs dock att man uppfyller ett par kriterier för att få cpskort. Har för mig att man måste ha minst två hus, samt typ tre st L-gluggar. Dessutom måste man jobba som fotograf.
Det står mer där på sidan under Home -> About CPS
 
Re: Re: CPS kort

dsmannen skrev:
http://www.cps.canon-europe.com/index.jsp
registrera dig där först.

Sedan fyller du i serienummer osv på dina objektiv under "My equipment". Det krävs dock att man uppfyller ett par kriterier för att få cpskort. Har för mig att man måste ha minst två hus, samt typ tre st L-gluggar. Dessutom måste man jobba som fotograf.
Det står mer där på sidan under Home -> About CPS
Men det hjälper ju tydligen inte att vara medlem i det där. Du har ju fått låna kamera av Fotohörnan nu när Canon har haft din 10D sedan mitten av maj...
 
Canon......

Skrev till Canon & frågade vad vi skulle göra med vår ena 10D som felfokuserar.

Blev lite häpen över deras svar, inget dokumenterat fel?
Läs mailet:



Tack för er förfrågan angående er Canon produkt.

Det finns inga specifika lösningar och felet är inte dokumenterat. Vi föreslår
att ni tar kontakt med en auktoriserad Canon service verkstad för en kalibrering
av autofocuseringen.

Vi hoppas att denna hänvisning skall vara användbar för er. Om ni emellertid
skulle önska vidare teknisk assistans, vänligen kontakta oss och återge er
referensnummer.

Notering: vänligen svara inte på denna e-post genom att använda "SVAR" knappen.

Med Vänlig hälsning
Canon Sverige.



Vad säger man, menar de att de står för kostnaderna eller inte av att fixa kameran så att den fungerar som den skall göra?
 
De ville att du tar kontakt med den organisationen som ger service av kameror så att Canon kan hjälpa dig med fokuseringsproblemet. Fast de berättade inte var dessa fanss?


(Låter som en god idé att nu avvakta med inköp av Canon systemkamera av digital modell..tills eventuella problem är lösta i produktionen...)
 
Jag har nog också fått ett "måndagsexemplar"

Jag får ingen bra skärpa då jag använder 75-300mm(ultrasonic) optiken till min EOS 10D.
Det är verkligen irriterande, då man köpt en ganska dyr kamera. Jag tycker inte man skall acceptera att autofocusen inte "fångar" med rätt skärpedjup. Jag skickar in min kamera till Canon It-service imorgon. Hoppas jag slipper vänta lika länge (2mån), som jag fick göra när jag beställde kameran.
 
Ingen bra skärpa...

upplever jag att jag får med min 10D tillsammans mina objektiv, framför allt Sigma 15-30 och Canon 24-70/2,8 L USM.

Jag tror inte att det är något större fel på min kamera men den där 100%-iga skärpan infinner sig aldrig :/ Någon annan som känner igen sig?
 
Re: Ingen bra skärpa...

Jessica_ skrev:
upplever jag att jag får med min 10D tillsammans mina objektiv, framför allt Sigma 15-30 och Canon 24-70/2,8 L USM.

Jag tror inte att det är något större fel på min kamera men den där 100%-iga skärpan infinner sig aldrig :/ Någon annan som känner igen sig?
Jag gör det...speciellt med ett objektiv (85/1.8). Lämnar nog in den snart , men jag har också märkt att det är helt otroligt noga med vara noggrann med skärpa, ha snabba slutartider (oftast) och att hålla kameran still. Felmarginalen är närmast noll och det märks direkt om man fuskar...
 
De där sista % som skiljer sig från 100% skarphet är förmodligen pga optiken. 10D är ganska kräsen när det gäller objektiv. Budgetgluggar såsom 28-90 (förmodligen Canons sämsta) och 75-300 kommer aldrig att ge bättre bild än den optiska konstruktionen ger, oavsett hur bra film/sensor du har.

Jag tror det är mååånga som tror sig ha fokuseringsfel på sina kameror, när det kanske i själva verket finns andra brister i kedjan.

Detta är inget påhopp, utan bara ett konstaterande från min sida, efter att ha läst diverse inlägg i olika forum.

Naturligtvis ska man inte sticka under stolen med att Canon HAR problem med 10D, men inte i den utsträckning som görs gällande på nätet.

Har inte hört många som klagat på sin 10D som har L-optik och annan högpresterande optik. (Förutom då Herman D, som hade en, ja, rent defekt kamera).
 
Jeppe skrev:

Har inte hört många som klagat på sin 10D som har L-optik och annan högpresterande optik. (Förutom då Herman D, som hade en, ja, rent defekt kamera).
Jag har fyra stycken L-optik. Har inte sett några problem med mitt 17-40/4.0 L men med de övriga plus 50/1.8 I och 100/2.0 så har jag problem.
 
Marten skrev:
Jag har inte riktigt trott på alla skriverier om felfokusering men igår kollade jag min egen utrusting, 1D med olika objektiv. Det var bara mitt 400/2.8L som gav någon större felfokusering. Tyvärr är det mitt mest använda objektiv och detta förklarar varför jag saknat den riktiga skärpan i bilderna trots att jag varit sten säker när jag tagit bilden. Jag skall försöka ringa Canon idag för att se vad man kan göra åt saken. Hade inte detta problem med min gamla D60.


Har nu fått mina objektiv och kameror kontrollerade och justerade av Canon. Av det jag lämnade in blev det 10D huset och 400/2.8 objektivet som behövde justering. Mina första tester visar att de verkar ha lyckats :)

Mårten
 
Re: Ingen bra skärpa...

Jessica_ skrev:
upplever jag att jag får med min 10D tillsammans mina objektiv, framför allt Sigma 15-30 och Canon 24-70/2,8 L USM.

Jag tror inte att det är något större fel på min kamera men den där 100%-iga skärpan infinner sig aldrig :/ Någon annan som känner igen sig?
Jag känner igen mig!

Jag har också en 10D och 24-70 2,8 och tycker att det fattas skärpa i bilderna. Har länge trott att jag inbillar mig, men det MÅSTE vara något som felar.

Hur har det gått för dig? Har du fått ordning på dina kamera/objektiv? Hur lång tid tog Canon på sig att fixa det i så fall?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.