Annons

felfokusering och eos 10D mfl?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tackar för svaret.

Men budskapen i den engelska texten här, att det är spegeln osv pekar ju på att det borde vara kameran man skall justera, eller finns flera samverkande saker?

Har sett antydningar till att vissa 70-200L/2.8 i kombination med D10 skall vara extra besvärliga så man vill ha in både kameran o objektivet, men inte övriga ev objektiv.
 
roinek skrev:
Har sett antydningar till att vissa 70-200L/2.8 i kombination med D10 skall vara extra besvärliga så man vill ha in både kameran o objektivet, men inte övriga ev objektiv.

Min 28-70/2.8 ligger ungefär likadant som 70-200, dvs ca 2 deci bakom på 5 meter... Det hade ju varit roligare om alla objektiv hade legat lika mycket framför eller bakom eller iallafall bakom allihopa? =)
 
Det är nog väldigt olika, för mig var det bara det objektivet som det var problem med så jag skickade bara den.

Är det samma problem på flera objektiv så är det ju troligtvis kameran som måste justeras.

Har man olika fel på olika objektiv så måste man antagligen göra som Herman och skicka in både objektiv och kamera. Om du bara justerar kameran så ändras den lika för alla andra objektiv. Man kan vad jag förstår inte ändra kameran för olika objektiv.

Det fanns förövrigt en serviceprogramvara att beställa för D60 i USA där man kunde justera focus själv. Ni kan läsa mer här:Repair manual
 
roinek skrev:
Japp

Men 2deci på 45 graders lutning är ju inte 2deci, du vet väl att du har roten ur 2 som du bör kompensera med....

2 deci avstånd (rakt bakåt sett mot kameran), inte 2 deci på skalan.
jag mätte alltså på underlaget.
 
Men grabbar, håller ni inte på och diskuterar ett gammalt och välkänt faktum - att AF suger om man är ute efter knivskarpa bilder. Här har ni en sida om detta.
 
joker skrev:
Men grabbar, håller ni inte på och diskuterar ett gammalt och välkänt faktum - att AF suger om man är ute efter knivskarpa bilder. Här har ni en sida om detta.

försök fokusera en 10D (eller D30 eller D60) manuellt då så ser du hur enkelt det är :)
Det blir nog bättre med Af ändå..
 
Det är sant, men säger väl mer om kamerorna än om MF ...

Sedan är det väl så att AF med 90%s precision räcker i de flesta fallen.
 
Det är en sak till som kan spöka. Jag har fått skicka tillbaka en glugg (nikon zoom) för att skärpeplanet inte varit parallellt med CCD. Skärpan vek av bakåt på en sida av bilden. Med den här typen av snett uppställt motiv kan det vara en orsak till problemet om nåt element eller grupp inte är helt centrerat i objektivet. Vänd gärna på A4 bilden och kolla om resultatet blir det samma.

P-O
 
Mmmm.... :/

Måste testa det där igen.
Grejen är ju den att kameran fokuserar lite olika varje gång man trycker ner avtryckaren för att fokusera utan att man har flyttat på kamran det minsta.
 
Glapp i AF-mekaniken och mellan linsgrupper bidrar till problemet. Alla som konstruerat mekanik känner till problemet med 'toleranskedjor'. Att kombinera önskade toleranser i konstruktionen med tillverkningstoleranser för serietillverkning i stora volymer är ofta i princip omöjligt. Jag skulle tro att det är sådana problem Canon tampas med just nu och problemen har blivit mer uppenbara nu än någonsin tack vara DSLR-kamerorna.
Dessutom är det TVÅ komponenter som ska matcha varandra i alla kombinationer - hus och objektiv.

Jag har scannat en massa gamla bilder med min filmscanner och jösses vad få bilder som är riktigt skarpa. Bilder jag alltid trott varit knivskarpa har visat sig vara ganska suddiga.

Med min 10D har jag också upplevt att det är helt otroligt svårt att få rörliga motiv, ex. människor helt skarpa.
Mitt EF85/1.8 fokuserar på millimetern exakt men det gäller att man är noggrann och siktar rätt...
Mina andra 4 gluggar har jag inte kollat upp ännu.
 
Linmajon skrev:
Med min 10D har jag också upplevt att det är helt otroligt svårt att få rörliga motiv, ex. människor helt skarpa.

precis vad jag menar!
Då kanske du förstår vad jag menade när jag klagade på D30/D60's autofokus.

Tänkt dig då t.ex. en fotbollsspelare eller något på långt håll med skärpan 1 meter framför, det blir inte bra :)
 
Tog mig för att kolla vad min S2 gör med skärpan om den får bestämma själv. Jodå, vid autofocus så lägger den skärpan perfekt på linjen, men vid manuell inställning ligger skärpeplanet lite bakom. Där fick jag förklaringen till att macrobilderna blir oskarpa. Så det kan tydligen bli fel på fler ställen....

P-O
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.