Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

felfokusering och eos 10D mfl?

Produkter
(logga in för att koppla)
herminator skrev:

Tänkt dig då t.ex. en fotbollsspelare eller något på långt håll med skärpan 1 meter framför, det blir inte bra :)
Nä, men vad jag menar är att det är problem med att sikta för att pricka in skärpan, komponera om och trycka av. Oftast tar det ju någon sekund och om motivet då rör sig någon decimeter är det ibland kört. En kamera med bra MF gör inte uppgiften enklare. Det är väl bland annat detta som skiljer 'bra' fotografer från 'mindre bra, att kunna sin kamera eller inte...??
För övrigt fokuserar alla mina 5 Canongluggar på centimetern med min 10D. Jag kan alltså inte skylla på kameran...
 
i tyskland och frankrike..

verkar Canon idag gå ut med felen och säga att de finns iaf :)

http://www.digitalkamera.de/Info/News/17/58.htm


uppdatering angående mina kameror.. enligt test i sthlm på ett serviceställe så funkar båda två bra på deras testtavlor, men vid andra situationer (real life) så hamnar skärpan fel =(

Nu har dom hamnat på Canon IT Service.. hoppas dom hittar felet..
 
Kameror som är OK

Hej, har läst era inlägg och flera av er verkar ha lite strul med bak/fram fokusering. Min fråga till er är därför:
Är det någon här på forumet som har en kamera som fungerar perfekt eller är det större delen av 10D kamerorna som har det här felet?

Mvh Fredrik
 
fick tillbaka kamera och objektiv från service =)

tydligen ska det vara ok nu enligt canon it-service.. tror mina linser (ögon) behöver rengöras?

=(

http://skynet.campus.luth.se/~lsk/lf/600mm-af.jpg
http://skynet.campus.luth.se/~lsk/lf/600mm-mf.jpg

af-bilden är när kamerans autofokus tycker det är skarpt, mf-bilden har jag ställt in skärpan manuellt genom att se när det är skarpt i sökaren.

Alltså det är för suddigt för att accepteras imo, någon som INTE håller med?

Bilderna är lite extra uppskärpta för att man tydligt ska se var skärpan ligger.

EDIT: 1Ds med 300/2.8+2x extender
 
Roine: vad tycker du själv om mina resultat?

"Slight focus shifting" kan man iallafall stryka, den ligger i princip alltid 100%, och det betyder lika mycket framför på varje kort (förändras med avståndet till motivet)
 
Hej Herman

Jag har inte tittat, så jag vet inte. Såg bara din förtvivlan och så dök Pekkas artikel upp och såg ett samband.

Det är alltid nervöst på nätet när nått nytt dyker upp, minns då jag köpte men D30 coh alla förfasades över den oskarpa bild den gav. IDag är den framhållen som klart dominerande bland 3mpixlar....

Samma när D60 kom och tumnaglarna blev svarta, det var ingen kris, en lösning kom.

Nu focusproblemet på D10:an. Vad jag se så söker vissa samband mellan felet och vissa serienummer, men det kan nog rinna ut i sanden det med.

Kämpa på.

Roine
 
Intressant diskussion. Fick ju hjärtat litet i halsgropen. Jag är ju så inriktad på att ta bilder
och i grunden väldigt ointresserad av det här med tekniken att jag aldrig funderat på att göra sådana här tester, än mindre genomföra dem. På sin höjd har jag testkört objektiv jag köpt begagnade genom att plåta t.ex. en tegelstensvägg och litet andra motiv för att se att de är OK.
Kanske kan detta förklara en del oskarpa fågelbilder i rad där jag vet att skärpan verkligen borde varit perfekt på ögat -- enligt skärpeindikationen -- och motivet och jag varit orörliga.
Nu vet jag, som någon skriver i diskussionen ovan, att skärpan blir mer kritisk när man får bilden digitalt -- på ett dia är toleransen även med kraftig lupp större.
Tur i oturen är att både 1Ds och D10 tål en höjning av ISO-värdet utan att kvaliteten försämras i samma grad som med film, och detta gör ju att man i alla fall i någon mån kan "rädda" ev. felmätningar genom att blända ned ett steg extra. Ja -- för mig blir det sällan ett steg "extra", eftersom det med långa gluggarna och fåglar etc. ofta handlar om att plåta med full öppning -- för att tiden ska vara så hygglig som möjligt.
Men jag ska faktiskt tillägga att det här med skärpemissarna uppträtt på diafilmen och med de analoga EOS1V-husen jag har, men däremot inte på 1Ds-kameran -- kanske beroende på att jag ofta kör EOS1Ds på ISO 200 och därmed bländar ned 2/3 steg och dessutom får 1/3 steg bättre slutartid.
Så kanske är det så att kamerorna inte är perfekta. Dock är de ju otroligt bra i alla fall -- och detta oavsett märke.
 
Jag har inte riktigt trott på alla skriverier om felfokusering men igår kollade jag min egen utrusting, 1D med olika objektiv. Det var bara mitt 400/2.8L som gav någon större felfokusering. Tyvärr är det mitt mest använda objektiv och detta förklarar varför jag saknat den riktiga skärpan i bilderna trots att jag varit sten säker när jag tagit bilden. Jag skall försöka ringa Canon idag för att se vad man kan göra åt saken. Hade inte detta problem med min gamla D60.

Om det inte går att fixa kommer det att kännas meningslöst med AF eftersom jag vet att skärpan kommer att ligga fel :-(

Mårten
 
Marten skrev:
Jag har inte riktigt trott på alla skriverier om felfokusering men igår kollade jag min egen utrusting, 1D med olika objektiv. Det var bara mitt 400/2.8L som gav någon större felfokusering. Tyvärr är det mitt mest använda objektiv och detta förklarar varför jag saknat den riktiga skärpan i bilderna trots att jag varit sten säker när jag tagit bilden. Jag skall försöka ringa Canon idag för att se vad man kan göra åt saken. Hade inte detta problem med min gamla D60.

Om det inte går att fixa kommer det att kännas meningslöst med AF eftersom jag vet att skärpan kommer att ligga fel :-(

Mårten

jag känner PRECIS som du mårten, för mig är det mitt 300/2.8 som är mitt mest använda objektiv. Om det inte går att fixa till skärpan så kan jag likagärna köpa en 70-300 zoom och en D30... =(

/Herman.. besviken just nu.
 
Inte så insatt, men kan det inte vara på det viset att man bör vara noga med att bara använda Al Servo vid rörliga "mål" och One shot vid "fasta" mål.
Jag har upplevt att det kan bli problem med Al Servo vid fotografering av stillstående motiv... kanske nå't att tänka på?

Glenn, D30 ägare
 
skulkaren skrev:
Inte så insatt, men kan det inte vara på det viset att man bör vara noga med att bara använda Al Servo vid rörliga "mål" och One shot vid "fasta" mål.
Jag har upplevt att det kan bli problem med Al Servo vid fotografering av stillstående motiv... kanske nå't att tänka på?

Glenn, D30 ägare

Nej det blir samma resultat oavsett autofokusläge.. hamnar lika många meter framför med oneshot som med aiservo.

Det är grymt trist med sånna här resultat när man ser med manuella fokuseringen hur bra resultatet KAN bli. Autofokusen i sig är ju hur grym som helst, håller konstant lika avstånd framför motivet ;-(

Funderar seriöst på att byta märke / karriär om detta inte går att lösa..
 
Senast ändrad:
Brutus: det fungerar nog bra att blända ner osv vid stillastående motiv om det bara är _lite_ feljusterad autofokus, men om du fotar t.ex. sport så blir det oftast på full glugg för att få snabba tider, dessutom så får man blända ner rätt ordentligt om man ligger på t.ex. 600/5.6 för att få stort skärpedjup, blir svårt att fixa det om skärpan ligger flera meter framför :-(
Lösningen ska inte behöva vara att blända ner, då tappar man ju mycket av vitsen med ett ljusstarkt objektiv.
 
Jag har en känsla eller en aning, men det är inte mer än just en aning men jag har nu hört fler gamla tekniska rävar som menar samma sak, som säger mig att det här problemet egentligen alltid funnits där, men att det är först när vi börjat plåta digitalt som vi verkligen ser det. Eftersom litet oskärpa passerar på ett dia, även med en mycket bra lupp, men blir synlig när vi kan gå till pixelnivån på en digital bild, så blir denna oskärpa synlig. Jag var litet inne på den tanken ovan för några dagar sedan, men jag lutar nu mer och mer åt att det måste vara så. Kamerorna är inte bättre än så -- ändå är dom ju otroligt bra. Före autofokusens tid publicerades bilder överallt, till och med i bättre fotoböcker, som i dag inte skulle ha den minst chans, som vi numera förpassar rakt ner i p-korgen.
 
visst är det så, jag upplevde för ett antal år sedan att bilderna från min eos3 tillsammans med 70-200 inte låg mitt i prick.
Problemet är ju att kameran (1Ds), enligt min åsikt, har ruskigt bra autofokus. Skärpan ligger perfekt istort sett lika mycket framför hela tiden (varierar med avståndet till motivet), det i sin tur gör ju att man blir så oerhört frustrerad då man vet hur bra det kan bli om kameran ligger mitt i prick..
Kamerorna är så pass bra :)
 
Jag har just upptäckt att mitt 85/1.8 back-fokuserar. Med största bländare är det stört omöjligt att få skarpt. på kort avstånd är det ett par cm, på längre avstånd ett par meter...
Illa. Mina andra 4 objektiv klarar det bättre dock. Jag får se vad jag gör. Lämnar jag in kameran nu lär jag väl få en sommar utan 10D...
 
dsmannen skrev:
......
Kamerorna är så pass bra :)....

Hej

kan väl diskuteras i sammanhanget misstänker jag... ;-)

Att man skulle ha större acceptans för ur-fokus bilder och film är rent nonsens, tycker jag,... ett dia som projiceras på duk måste ha 100% skärpa eller hur.

Att detta skulle ha varit en realitet med analog film och ex dia skulle ha märkts tidigare.

Med vänlig hälsning
Johan
 
Linmajon: det kostade 650:- ink. moms per objektiv att fixa. Då blev dom rengjorda på köpet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.