Annons

felfokusering och eos 10D mfl?

Produkter
(logga in för att koppla)
Linmajon skrev:
Det låter bra. Vart lämnade du in dem då?

lämnade in dem på fotohörnan i umeå (090-128100), som i sin tur skickade ner dem till sthlm. Kan tänka mig att det var proflex (http://www.proflex.nu) som fixade optiken. Tog en vecka ungefär innan jag fick tillbaka gluggarna.

Eftersom dina andra gluggar är ok så är det nog bara 85-optiken som strular för dig och inte kameran.

Herman, jag vet inte riktigt om jag har förstått dig. Du lämnade in objektiven och har fått tillbaka dem, men jag förstod det som att det inte var bra även efter justeringen. På de sista inläggen låter det som om du ändå rekomenderar att skicka in dom.

Ursäkta om jag är lite trög, men skulle gärna vilja veta om du fått det åtgärdat och om du är nöjd.

Mårten

Hej!
Objektiven blev bra (tror jag:)), det är mina kameror som inte är bra däremot.
Hörde att min 10D skulle vara fixad igår så förhoppningsvis är det löst nu. Det var visst ordentligt fel på den ;(
Skickar in Ds:en igen idag.

Hmm, försökte kolla om min 10d håller måttet vad gäller autofokus... det här är med min 70-200 på 2,8 och flera meters avstånd...

Har jag gjort rätt?

Bilagor

• 70-200-2,8.jpg
    70-200-2,8.jpg
    37.1 KB · Visningar: 640
Om pappret var i 45 graders lutning mot kameran och du hade största bländaren så är det väl rätt.. då verkar den ju ha bra autofocus?

Mmm nu måste ju jag också testa min juh! :)

jnse skrev:
Om pappret var i 45 graders lutning mot kameran och du hade största bländaren så är det väl rätt.. då verkar den ju ha bra skärpa?

Jag har ingen aning om vad 45 graders lutning är egentligen, men det känns bra... skärpan satte sig på mitten på alla bilderna, jag har lite framfokus på vissa bilder men inte så mycket...

Lycka till om du testar du också! :)

//Jessica

Jag gjorde det berömda testet med min kamera idag också..
Kameran verkar då inte ha några problem med back/fram fokus, men mitt Tokinaobjektiv hade lite back-focus strul...

Bilden nedan är från det objektivet..
(Dålig bild jag vet, men på originalbilden syns det bättre att den har strul)
Min vidvinkel har jag inte testat, och inte mitt Sigma Macro objektiv, som är på service för att fungera ihop med 10D..

Bilagor

• tokina-2.jpg
    tokina-2.jpg
    32.9 KB · Visningar: 559
pola skrev:
Låter snarare värdelöst, ska man behöva betala en massa pengar för för att få dem fixade, det borde Canon göra gratis!!!
Tja, man kan ju hålla med om att det alltid borde vara livstidsgaranti på fabrikationsfel, men om garantitiden är ute har tillverkaren ingen skyldighet alls att fixa till gamla synder. Sån är lagen. Lämnar du in tex. en Canon A1 med ett liknande problem lär du å betala kalaset helt själv.

jnse skrev:
Kameran verkar då inte ha några problem med back/fram fokus, men mitt Tokinaobjektiv hade lite back-focus strul...

Min vidvinkel har jag inte testat, och inte mitt Sigma Macro objektiv, som är på service för att fungera ihop med 10D..

alltså, hur vet du att det är optiken och inte kameran det är fel på? =)

dsmannen skrev:
alltså, hur vet du att det är optiken och inte kameran det är fel på? =)

För att mina andra objektiv fungerar bra med den..
Det är bara Tokina objektivet som har back-fokus strul..

Jag har bla testat mitt Soligor 70-300 och min Canon 80-200 och båda verkar ha skärpan "rakt på"..

jnse skrev:
För att mina andra objektiv fungerar bra med den..
Det är bara Tokina objektivet som har back-fokus strul..

Jag har bla testat mitt Soligor 70-300 och min Canon 80-200 och båda verkar ha skärpan "rakt på"..

ok, kollade bara i din profil och där hade du inte med soligor- och canonzoomen.
Bra att det inte är kameran iaf.

dsmannen skrev:
ok, kollade bara i din profil och där hade du inte med soligor- och canonzoomen.
Bra att det inte är kameran iaf.

Mmmm märkte nu att dom inte var med... tror det beror på att jag plockade bort allt från kameraväskan, sen la jag till allt igen, i den ordningen jag villa ha det i (det finns ju tydligen ingen "sortera" funktion i kameraväskan), tydligen så glömde jag dom objektiven :)

Laddade hem testbilder från Canons hemsida (10D). Möjligen har dom fokuserat fel men skärpan ligger inte i modellens ögon...

Har märkt tendenser till fokusfel med min eos 30 och 80-200/2,8L. I ett konkret exempel där jag förmodade att AF ställde in skärpan på en korsnäbbs ögon, men när man ser diat förstorat ligger skärpan på vingarna. Kan naturligtvis inte svära på att det inte är jag (eller kameran!)som råkat fokuserat fel, men nu när problemet uppmärksammats så kan man ju undra.

Herman, hur har det gått med felfokuseringsproblemet på din 10D? Lyckades de lösa problemet när du skickade in kameran till Canon?

Jag misstänker att jag har samma fel på min 10D. Mitt problem märks särskilt tydligt när motivet finns på några meters avstånd, då ligger skärpan tydligt bakom där jag fokuserat.

Grymt irriterande!

Det kan väl ändå inte vara objektivet det är fel på. Kameran bestämmer ju fokus optiskt och styr objektivet utifrån det. Skulle det vara glapp i objektivets autofokuskopplingar så måst ju kameran indikera detta.

Sen undrar jag varför ni inte kollar i sökaren om ni vill veta om kameran fokuserar eller inte. Har kameran så kass mattskiva så att det inte syns så får ni ju gå och byta kamera. Inte använder ni väl af alltid?

Det där tramset om att man inte upptäckt fokuseringsproblem innan med analoga kameror kan ni skrota. 10D e säkert en fin kamera men jag har mycket bättre upplösning med min Hasselbladare och iso 25-film, och jag har inte märkt några problem.

Läste på en amerikansk diskussionssida om fokusproblem med EOS 10D. Det gäller de yttre punkterna, som faktiskt "letar" efter kontrastrika detaljer i sidled även utanför den röda punkten. Har man då otur med kontrastlöst huvudmotiv kan skärpan hamna vid sidan av.
Han som skrev plåtade mycket modeller i helfigur, vertikal kamera, och ställde ofta in en av de ytrre punkterna.
Endast centrumpunkten är riktigt pålitlig. Den har ju mer avancerad konstruktion. Detta bekräftades (enligt inlägget) av Canons tekniker.
Jag har inte testat, men skickar ut tips/varning ändå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar