ANNONS
Annons

Fel på Sigma 150-500, vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

robert petersson

Aktiv medlem
Köpte ett Sigma 150-500mm objektiv på Kameradoktorn för ca 1½ vecka sedan, redan efter 2 dagar upptäckte jag att det var "glapp" eller något fel på objektivet så att det stog att batterierna var slut, och kameran "hängde" sig. Sen går låter och hoppar bildstabilisatorn otroligt mycket..

åkte in idag, dom vill skicka ner det till GBG med kamera och allt, tidigast om en vecka får jag det!

Jag tycker att man ska byta ut skiten direkt eftersom jag bara har haft objektivet mindre än 2 veckor, eller vad tycker ni ?
Jag vill ju inte ha ett trasigt objektiv som dom lagar och sen är så fungerar det ingen, kan ju hända när som helst igen..

Tacksam för svar!

du får pressa dom lite helt enkelt säg att du har "foto uppdrag" om två dagar och att du inte har nå kamera/objektiv i backup..

jag brukar dra den i fall det blir knas med min kamera osv

Köpte ett Sigma 150-500mm objektiv på Kameradoktorn för ca 1½ vecka sedan, redan efter 2 dagar upptäckte jag att det var "glapp" eller något fel på objektivet så att det stog att batterierna var slut, och kameran "hängde" sig. Sen går låter och hoppar bildstabilisatorn otroligt mycket..

åkte in idag, dom vill skicka ner det till GBG med kamera och allt, tidigast om en vecka får jag det!

Jag tycker att man ska byta ut skiten direkt eftersom jag bara har haft objektivet mindre än 2 veckor, eller vad tycker ni ?
Jag vill ju inte ha ett trasigt objektiv som dom lagar och sen är så fungerar det ingen, kan ju hända när som helst igen..

Tacksam för svar!

Lite märkligt att dom ville skicka med kameran. Jag menar, ingen annan än Nikonfolk skulle få peta i min kamera, då inkluderar jag naturligtvis även Lasses. Man å andra sidan så finns det inga i Nikonkretsar som tar i ett Sigma. Därför frågar man sig var dom skickar paketet. Är det till någon klåpare som skall skruva i min Nikon eller någon hos Sigma som bara kan objektiv och inte kamera. Det där är nackdelen när man köper pirat och får fel. Bara att hoppas att det löser sig inom den tidsram man utlovat. Vad tyckte du för övrigt om objektivet, jag ruvar på ett sådant själv.
Mvh
JB

Har du senaste mjukvaran i D80'n (enligt profilen har du en sådan)?
Det fanns en bugg i den tidigare mjukvaran som kunde ge just felet att den menade på att batteriet var slut. Felet har ingeting att göra med tredjepartsobjektiv.

Angående att reparera så har de rätt att göra det enligt konsumentköplagen. Finns inget krav på omleverans även om det är ett alternativ. Upp till handlaren med andra ord. Att kräva att du ska skicka iväg kamerahuset är däremot mer tveksamt. Problemet är väl dock att de kan tro att objektivet fungerar, men när du får tillbaka det så vägrar det ihop med din kamera...

Har du senaste mjukvaran i D80'n (enligt profilen har du en sådan)?
Det fanns en bugg i den tidigare mjukvaran som kunde ge just felet att den menade på att batteriet var slut. Felet har ingeting att göra med tredjepartsobjektiv.

Angående att reparera så har de rätt att göra det enligt konsumentköplagen. Finns inget krav på omleverans även om det är ett alternativ. Upp till handlaren med andra ord. Att kräva att du ska skicka iväg kamerahuset är däremot mer tveksamt. Problemet är väl dock att de kan tro att objektivet fungerar, men när du får tillbaka det så vägrar det ihop med din kamera...

men öppet köp då?
jag köpte ett sigma 10-20 som visade sig vara ett dåligt ex, lämnade tillbaka det på CP på öppet köp men sa även att de måste skicka det på rep... de erbjöd att skicka det på rep åt mig men jag avböjde och tog pengarna... inget strul alls... och så får man godis :)
me like CP...

Jag hade liknande problem
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1188710#post1188710
med mitt 150-500, men efter att det "motionerat" upp sig lite fungerade det bra...

// Magnus;

men öppet köp då?
jag köpte ett sigma 10-20 som visade sig vara ett dåligt ex, lämnade tillbaka det på CP på öppet köp men sa även att de måste skicka det på rep... de erbjöd att skicka det på rep åt mig men jag avböjde och tog pengarna... inget strul alls... och så får man godis :)
me like CP...

Om du köpt objektivet över nätet (eller vanlig annan typ av distansförsäljning samt hemförsäljning) har du en lagstadgad ångerrätt. Då får man försiktigt inspektera varan och lämna tillbaka den inom tidsfristen om man vill. Det är dock inte en påföljd vid ett fel i varan utan en separat bestämmelse som inte har med det att göra. Att det sedan går att använda på det sätt du gjort är en annan femma.

Öppet köp i en fysisk affär är en överenskommelse mellan näringsidkaren och konsumenten och är bara god vilja från näringsidkarens sida. Näringsidkaren kan alltid vara mer generös än lagen kräver, men inte tvärtom.

Jag har ett Sigma 80-400 som har haft samma problem fick hem det idag efter andra
svängen ner till Tura i Kungälv. Första vända hittade dom inget fel men bytte kretskort i objektivet, andra vändan så har dom modifierat kontakterna.
Så nu får jag se om det fungerar.

Ibland varnade det för batteriet och ibland blinkade CD och då var det bara att trycka ut minneskortet och sätta i det igen så funkade det.

Har en D3 och D2H samma med bägge kamerorna. Jag har upplevt det som att det glappar mellan objektiv och kamera, så hoppas att det har löst sig med deras
modifiering av kontakterna

Ska prova ordentligt imorgon när jag ska ut på fotbollsfotografering.

Inte samma sak, men tänker säga ändå. Köpte systermodellen 120-400 till min Canon i onsdags. Fan vad glad jag är, det är verkligen toppen, oavsett vad vissa säger om dem. Ger superresultat, nog fått ett bra ex, skarpt som fan och ok kontrast, Och jag jämför med mitt 70-200/4IS, som är bättre, men den här har dubbla omfånget och är såpass bra. Hurra för Sigma, den här gången.

Med tanke på hur ofta det skrivs om problem med Sigma-objektiv ställer jag frågan: varför köper ni Sigma-objektiv när sannolikheten för en nitlott verkar vara så stor? Är det ett lågt pris som lockar?

Med tanke på hur ofta det skrivs om problem med Sigma-objektiv ställer jag frågan: varför köper ni Sigma-objektiv när sannolikheten för en nitlott verkar vara så stor? Är det ett lågt pris som lockar?

jag tror att sannolikheten inte är så stor. Grejen är att Sigma är största piratmärket och säljer otroligt mkt objektiv. De som hänger på sidor som denna är en liten bråkdel av alla som köper objektiven, och dessutom de som är otroligt mest kritiska. De har dessutom ganska bra koll på originalets dyrare modeller och jämför så ändå in i baljan. Jag kan erkänna att jag så gärna vill ha Sigmas 50/1,4 men att den felfokuserar och därför skiter jag i det. Å andra sidan har jag deras 50mm makro, 120-400 som sagt, och vidare 18-50macro och 10-20 till min kroppade extrakamera. Och de är perfekta, så dj-a bra. Jag har haft Canons 10-22 som är aningen bättre, och kör 5d mk II i övrigt, men har absolut inget att klaga på Sigma, de ger otroligt mkt mer för pengarna än vad original gör, även om Canon är bättre. men är ju en avvägning mellan pris och prestanda. Vad gäller det vanliga gnället om Sigmas dåliga kvalitetskontroll och skillnad mellan exemplaren, visst, finns säkert, men inte i den utsträckning som tjafsas om på nätet, och finns likväl hos originaltillverkarna. Sen köper jag helst Canon, visst, men man måste ha lite funtad inställning till frågan.

Jag är nöjd med mina andra simga 150mm macro leverarar grymma bilder, sen har jag ett sigma 10-20mm ifrån dom, det lika bra!

Men nu kankse jag bara har haft otur ?

Jag fick ju låna kameradoktorns demo ex 150-500, eftersom mitt ska skickas ner till Göteborg för att fixas!

Igår testade jag objektivet hemma, det glappade inte och jag fick inte felet som jag fick med mitt andra!

MEN bildstabilisatorn gungerar inte helt 100% i detta objektiv, då var mitt andra mycket bätrtre!

Vad faan är det som händer med sigma 150-500 ?

Svaret är enkelt - mer för pengarna! Flera av Sigmas objektiv levererar lika bra eller bättre optiska prestanda än motsvarande orginaloptik, till en bråkdel av priset. Andra saknas det helt motsvarigheter med orginal-logga på.

Fokusproblemen varierar ju som sagt mellan olika modeller. Sigma 150/2.8 är ett toppobjektiv som spöar orginalen och man aldrig hör någon vara missnöjd med. Medans t.ex. Sigma 18-50/2.8 är ökänt för fousproblem, vilket jag gärna bekräftar - samtidigt är det en riktig pärla när man hittat rätt, vilket jag oxå instämmer i. Det finns ju samtidigt många orginalobjektiv som uppvisar samma problem, men då brukar det kallas att de "är feljusterade från fabrik" i stället, som för att antyda att en fokusjustering i efterhand är någon slags standardprocedur för att kalibrera ihop pryttlarna ordentligt. Men självklart är det en fördel att hus och objektiv kommer från samma tillverkare när nåt jäklas, vilket oxå den här tråden är ett bevis på. De stora svenska näthandlarna, i synnerhet Cyberphoto, tycker jag dock hanterar sånt så pass proffsigt att det inte är några problem.

Per

ok, tack!
men om jag vill ha ett objektiv runt 10.000 kr och behöver 150-500 då jag fotar flyg, vad ska jag välja ?

Har ju läst och pratat med många här på sidan som är Jääääte nöjda med sitt 150-500, kanske baar jag som har haft otur ?

Men vad tycker ni jag ska göra ?
kameradoktorn vill att ja lämnar in både kameran och gluggen för service i göteborg!

jag tycker det om man köper att objektiv för 10.000 kr om upptäcker felet redan dag 2 så bör dom byta ut skiten!
Sen vill dom ha med min kamera eftersom dom måste testa gluggen med den!

men jag kan inte ge dom kameran 1 veck, eftersom jag har 3 modellplårtingar nästa vecka!

bör dom inte kunna byta ut min glugg!

//robert

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar