Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på Nikkon 105mm - kolla bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker ni inte att det är lite för många oklara faktorer för att dra alla slutsatser?

Överexponerade vita detaljer gör att det blir svårt att göra en rättvis jämförelse.
(Kan tom vara mer vind och mer sol vid ena tillfället)
Samma fokuspunkt?
Stativ?
VR på/av?
Motljusskydd på? (105-an har väldigt ytlig frontlins och är känslig för ströljus)

Ställ upp en säker miljö för bättre fokustest med alla andra faktorer eliminerade, kör fokus via liveview och se hur det ter sig först.

Fokusjustering är något som många slänger fram så fort frågan om oskärpa kommer upp.
Har man gjort allt annat rätt kan det kanske bli tal om justering, men bara då.

Det som för mig mest sticker ut är att det är väldigt mycket koromatisk abberation (CA) på övre vänstra blomman. Blå/gula kanter där det är mest kontrast. Vanligt fenomen på billiga/dåliga objektiv men detta objektiv är ju knappast budgetobjektiv. Lutar åt att det hänt något med linserna. Jag vet inte men är ytterst tveksam till att CA i detta fall går att kalibrera bort mjukvarumässigt annat än med fysisk service.

Skillnaden i skärpedjup är normalt med de olika brännvidderna och antagligen inte det som TS anser som avvikelse. Eller?

Exakt! Alla bilder jag tagit ger samma resultat som på bilden jag lagt ut. Ngt är fel.
Tack för svar alla. Jag ska lämna in objektivet snarast - återkommer.

Hej jag har köpt ett begagnat 105mm, af-s micro nikkor 105mm, 1:2.8G ED VR men bilderna blir inte bra. Har nu testat objektivet på d7000 och jämfört med Nikkons 60mm af-s micro, 1:2.8G ED.

Vad kan ha hänt med objektivet? Båda bilderna är tagna med f/8, 1/500, iso-200. 105mm till vänster.

Detta är en exempelbild - alla bilder ger liknande resultat vid jämförelse.

Hej – objektivet du fick var helt nytt, inte begagnat. Jag har ett exakt likadant fast äldre modell. Jag skall göra en jämförelse likt den som du presenterat ovan. Ser det konstigt ut så går objektivet i retur på garantin.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar