lofling
Aktiv medlem
Ja. Det ger dessutom samma skärpedjup.
Just det. Det var poängen med länken :-D. Nu stämmer det bättre. Och då verkar det tyvärr verkligen inte vara ett lysande exemplar av ett vad jag hört lysande makroobjektiv.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja. Det ger dessutom samma skärpedjup.
Det som för mig mest sticker ut är att det är väldigt mycket koromatisk abberation (CA) på övre vänstra blomman. Blå/gula kanter där det är mest kontrast. Vanligt fenomen på billiga/dåliga objektiv men detta objektiv är ju knappast budgetobjektiv. Lutar åt att det hänt något med linserna. Jag vet inte men är ytterst tveksam till att CA i detta fall går att kalibrera bort mjukvarumässigt annat än med fysisk service.
Skillnaden i skärpedjup är normalt med de olika brännvidderna och antagligen inte det som TS anser som avvikelse. Eller?
Hej jag har köpt ett begagnat 105mm, af-s micro nikkor 105mm, 1:2.8G ED VR men bilderna blir inte bra. Har nu testat objektivet på d7000 och jämfört med Nikkons 60mm af-s micro, 1:2.8G ED.
Vad kan ha hänt med objektivet? Båda bilderna är tagna med f/8, 1/500, iso-200. 105mm till vänster.
Detta är en exempelbild - alla bilder ger liknande resultat vid jämförelse.