Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på kameran eller labbet?

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag framkallar i princip alla mina bilder hos expert. På de flesta bilder så blir det en eliptisk "fläck" till vänster på fotot. Denna syns klart tydligast när man fotar himmeln. Beror det på fel i kameran eller på labbet? Har ett par rulalr som jag skickat iväg också och där kan jag nämligen inte se samma fel.
Det är iaf inte objektivet med all säkerhet då jag får samma effekt med olika objektiv.

Vad kan detta bero på?

Ska bifoga en bild nedan
 
Mysko. Har du kollat så det inte är nån kabel eller nåt som hänger löst i spegelhuset?
 
Fel på labbet alla gånger. Det finns ingenting i kameran som skulle kunna ge den effekten om det inte råkar hänga en dammtuss eller något under spegeln. Avfyra kameran på rätt lång slutartid utan lins monterad och titta efter om du vill vara säker. Påkalla labbets uppmärksamhet och begär att de repararer sin utrustning och kopierar om dina bilder, Vägrar de så byt labb.

Syns fläcken även på negativet?

/Martin
 
Okej han tog en negativ remsa av mig och skulle testa, ska kolla på måndag igen. Det lustiga är att en del bilder jag skickat iväg via epxert (tror de går till årjäng) har blivit bra, dvs exakt en bild där det skulle bli detta felet blir det inte.

Har itne tänkt på det så mkt men det handlar om ca 10 rullar, men jag borde väl kunna kräva omkopiering eller åtminstone tillgodokvitto
 
Det skulle kunna vara en reflex skapat av kameran. Vissa kameror i vissa ljuslägen har problem med interna reflexer. Kolla om du ser något mönster i dina bilder mellan de som är tagna i motljus/snett motljus och de som är tagna i medljus. Om fläcken enbart är på de som är tagna i motljus kan det vara interna reflexer i kamerahuset som studsar lite galet. Men jag tyckte mig se att du har en ganska modern kamera, så kanske det inte är det ändå. Hrmmm...
 
Har nu varit och framkallat ett par bilder på ett annat snabb labb och jag fick inte dessa fläckarna. Så felet låg helt klart hos expert.
De sa att jag skulle komma in med rullarna så får jag kompensation för det. Det som är lite lustigt är att de kollade på flera bilder och där dök inte detta problemet upp. Kan det bero på filmen?
Eller vad tror ni?
 
Samma problem här

Har framkallat mina två rullar på ett och samma labb (bilder tagna med en Leica M2). Båda rullarna hade "reflexer" på ex antal bilder.
"Reflexerna" dyker upp lite då och då (se exempel - högra sidan).
Bilden är ej tagen i motljus (har fler exempel på icke-tagna-i-motljus).
Använder också motljusskydd.
Labbets fel, eller?

/Anders Å
 

Bilagor

  • reflexfel_small.jpg
    reflexfel_small.jpg
    23 KB · Visningar: 640
Sumpen skrev:
Det skulle kunna vara en reflex skapat av kameran. Vissa kameror i vissa ljuslägen har problem med interna reflexer. Kolla om du ser något mönster i dina bilder mellan de som är tagna i motljus/snett motljus och de som är tagna i medljus. Om fläcken enbart är på de som är tagna i motljus kan det vara interna reflexer i kamerahuset som studsar lite galet. Men jag tyckte mig se att du har en ganska modern kamera, så kanske det inte är det ändå. Hrmmm...

Ja, tror nog det.

Eller en flare genom linsen,,,, speciella ljussituationer på bilderna,,

Det har knappast ngt med framkallningen att göra, tror jag bestämt.

Mvh Niclas,
 
Det är bara det att Leica är ingen spegelreflexkamera, dvs har inga speglar; så reflexer från sådana verkar ju inte vara aktuellt i detta fall.

/Anders
 
Jag hade samma problem för en tid sedan, och efter mycket om och men hittade jag ett hårstrå som kilat sig fast så att det hängde ned vid ridån. Jag tycker att du skall ta av objektivet, utlösa kameran och kolla så att det inte hänger ned något skräp.
 
Har kollat

Har kollat detta, men den verkar vara ren.
Tror ändå inte att det är fel på själva kameran (farsan har varit med om ngt liknande med andra kameror, och då var det labbets fel).
Har en film i nu som jag ska framkalla på ett annat labb; får se hur det blir då.
Återkommer...

/Anders
 
Visar bilden hela negativet eller är det ett utsnitt?
Jag har haft lite ljusläckage i min M4 men det blir aldrig sådär långt ut mot kanten av filmen.
 
Hela negativet...

...är inscannat (se ytterligare ett exempel nedan).
Båda bilderna är EJ tagna i solljus/motljus.

/Anders
 

Bilagor

  • namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    39 KB · Visningar: 152
Då tror jag inte det är ljus som slinker runt ridån. Då bruker nämligen den yttersta kanten skonas. Om inte M2:an är konstruerad på något annat sätt d.v.s.

Jag märkte att problemet oftast uppstod då jag bytte objektiv utomhus (i starkt ljus). Efter den insikten brukar jag numera byta objektiv i skuggan samt att göra det så fort som möjligt. När jag inte fotar ställer jag bländaren på 16. Efter dessa åtgärder är problemet i princip borta.
 
Det lät ju bra :)
Ska testa det du sa om att byta i skuggan snabbt med liten bländare (lite får man ju dras med en så pass gammal kamera... :)
Vad har du för erfarenheter med Leica + dia?
Hur mäter du ljuset etc?

/Anders
 
Jag tar nästan uteslutande dia och nu på senare tid även svartvitt. Dia funkar utmärkt med Leican och jag tycker det är mycket mer givande för mitt fotograferande än vad negativ färgfilm är. Man ser direkt vad man gjort för fel och behöver aldrig bli sur på att labbet kopierat bilden dåligt. Dessutom är bra dior så himla snygga! Köp ett enkelt ljusbord och en duglig lupp så får du se.

Jag mäter infallande ljus med en lös exponeringsmätare av typen Quantum Calcu-Light XP. Det funkar bra för de flesta motiv, men kan vara knepigt i motljussituationer. Visst blir en del bilder felexponerade, men så är det väl alltid?
 
Kom på nu när du sa det: de bilder som ljusfenomenen uppstod i, var de bilder som jag tog direkt efter ett objektivbyte.
Annars kör jag med en Gossen Sixtino-mätare (funkar hyfsat)

/Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.