Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på kameran eller labbet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet nu vad felet var

Lämnade in min Leica till en kille här i stan (Sundsvall) som älskar gamla kameror, och dessutom är duktig på att renovera dem (speciellt Leica).
Han tittade igenom slutartiderna, smörjde upp reglagen etc.
Såg då dessutom ett pyttelitet hål i ridån - vilket var upphovet till "solreflexerna".
Han tog nåt specialmaterial, klippte till det, och limmade fast det över hålet - så nu blir korten bra igen.
Hurra!

/Anders
 
Härligt! Kul att det löste sig.
Just tygridån verkar vara leicornas svagaste länk. Jag har t.ex. varit så klantig att jag lyckades bränna hål på ridån genom att rikta kameran mot solen.
Samtidigt är det ju just tygridån som gör att de är så tysta ...
 
arvro395 skrev:
Jag tar nästan uteslutande dia och nu på senare tid även svartvitt. Dia funkar utmärkt med Leican och jag tycker det är mycket mer givande för mitt fotograferande än vad negativ färgfilm är. Man ser direkt vad man gjort för fel och behöver aldrig bli sur på att labbet kopierat bilden dåligt. Dessutom är bra dior så himla snygga!

Har nu provat med Fuji Provia 100, och det var en häftig upplevelse.
Bra film, som gör sig bra till 35:an. Med 90mm 2.8, märker jag att den saknar lite av Summicronens skärpa, men den är ändå fortfarande helt okej.
Vad man främst märker, är hur fina kontrasterna blir.
Ska prova ngn gång här framöver, med en rulle s/v.

/Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.