Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på jpg bild

Produkter
(logga in för att koppla)

ljokiaho

Aktiv medlem
Vad har jag fått för fel, på den här tre år gammla. Jpg filen det har, blivit ränder på den. Har varit sparad på, en hårddisk i datorn.
/Leif
 

Bilagor

  • veberp.jpg
    veberp.jpg
    31 KB · Visningar: 600
Jag ser inga ränder på den. Säg var dom ligger och posta en större bild.
Har du sparat om den?
 
Jag kan inte se en enda möjlighet till att filen skulle ändra sig på hårddisken, och ändå vara läsbar.
Gäller det fler bilder?
 
CompuPic kan läsa trasiga jpg-filer så långt filen är hel. Jag har räddat massor av filer med det på jobbet.
 
Ränderna finns ju på den felfria också. Där syns de på hästen och på den andra bilden mest i himlen. Är den felfria bilden en nyscannad papperskopia? Kan det vara så att den sparades med "vanlig" RGB och du försöker öppna i Adobe RGB?
 
Har du bytt skärm nyligen?? Eller kanske kalibrerat den annorlunda! Jag skulle tro att dessa sträck alltid varit där, men att du inte har märkt dom tidigare...? Kanske har jag fel!

//Eric
 
Det är mest filer som vi får till oss som är trasiga. T.ex. vid en FTP-överföring som avbrutits eller knasat eller bilder som helt enkelt är trasiga på nätet som vi ska ladda ner.
 
Ett tips är att generera MD5-summor för alla bilder ni sparar, då är det enkelt att i efterhand kontrollera om bildfilen ändrat sig på något sätt.

Jag använder denna versionen:
md5sum

/Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.