Bengt-Arne skrev:
Nog tittar man lite extra när det är en rovfågel det handlar om, men visst....bilden skall ju hålla ändå oavsett vad för fågel det är
Jag förstår Omars misstänksamhet på denna bild och med hans erfarenhet. Jag tycker själv att ormvråken ser ditplacerad ut. Med dagens bildbehandlingsprogram är det lätt att fuska till det sen kvittar det vad det är för bild typ.
Osäkerheten finns där hos alla oss som tittat på bilden, det går inte att komma ifrån.
Hej
Första intrycket när jag så bilden vara bara wow! en sådan bild skulle jag vilja ha tagit. Sedan läste jag kommentarerna, folk såg något som jag inte riktigt kunde se och började fundera och skrev ett inlägg på Fotosidan om det är någon som kan se om det var fejk. Det var inte direkt någon misstänksamhet från min sida utan mer andras och jag undrade om de hade grund för det, för jag kunde inte avgöra det själv. Vid första syn på bilden så såg den verkligen ut men men efter man läst kommentarerna tyckte jag också att den såg typ inklistrad ut eller typ selekterat fågeln och lagt på USM och annat. Jag har ingen direkt kunskap i PS "manipulation" och kunna veta hur det kan se ut, så jag kunde inte själv avgöra.
Jag blev lite nyfiken, en som tagit en sådan bra bild (finns inte många bättre sådana på Fotosidan som har så många fotografer) borde vara känd och ha fler många bra bilder på sidan. Men hade bara en fjärilsbild. Det fanns ingen Exif data, inget var den var tagen, Inget datum, vilket objektiv som använts. Och framför allt så hade hon inte kommenterat tillbaka, en sådan bild generarer många kommentarer som hon borde vara intresserad av, hade jag varit i alla fall. Själv tror jag de flesta som lägger ut bilder kollar vad folk kommenterar, det är väl lite poängen med det hela. Hon kan ju förstås vara bortrest. Hon skrev att hon var i gömsle, personligen (nu blir jag hängd
) så har jag aldrig träffat på en kvinnlig fågelfotograf varken ute i fält eller i gömsle. Visst finns de men inte där jag brukar vara och jag är på många ställen, synd, mer kvinliga fågelfotografer hade varit trevligt.
Så jag tänkte om jag söker på nätet efter hennes namn så kanske jag hittar andra bilder och då hittade jag de andra bilderna på Foto.no och tyckte då att bilderna måste vara äkta, delvis för fågeln var i en annan position, samt hon gick på Fotoskola och beskrev hur hon hade gått tillväga och hon hade här fler bra bilder.
Snabbt försökte jag få bort mitt första inlägg på Fotosidan och letade frenetiskt efter delete knappen för onödiga inlägg, hittade ingen
Ur det sorgliga, så har hon blivit riktigt känd och hennes bild har fått väldigt många träffar.
Jag blev själv anklagad för PS manipulation av norrmännen, just denna bild
http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/38831294 men kommenterade så klart direkt att det inte var någon manipulation.
Nu måste jag packa till morgondagens fototur.
Bästa hälsningar till er alla
Omar Brännström