Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fejkad ormvråks bild?????

Produkter
(logga in för att koppla)
Skagg skrev:
Ser absolut äkta ut. Fingranska konturer på era egna bilder så ser ni att de ofta ser ut likadant.
Jag tycker det är lite skilnad på genrer också. Fågel foto, tycker jag, är en genre där det är viktigt med äkthet i bilderna. Därav tycker jag det är fel att photoshoppa sådana bilder eller på annat sätt avvika för mycket från verkligheten (crossprocessad dia för fågelfoto, njaa ;) ). Jag är mäkta imponerad av de som kan ta fågelbilder av den här kvalliten och då tycker jag det är synd att hon , i mina ögon, förstört den med efterbehandlingen som bevisligen också sänkt bildens trovärdhet frö många.
 
Jag hade ju trott att en person som går på Naturfoto-linjen skulle kunna göra en hyfsad behandling av sina natur bilder..........
Och varför inte svara på frågorna?? Någon sa att hon kanske hade åkt på semester!! Ja kanske det, men de första frågorna och klagomålen är inlagda samma dag som bilden lades in. Bara några timmar senare..........
 
Skillnade är att det lämnades detaljer on bilden som du sa. Den andra bilden lämnas det inga svar eller detaljer.
Hade jag tagit en bild och blivit anklagad så hade jag blivit förbannad och svarat givetvis..............
 
Eller.....helt enkelt struntat i att kommentera alla avundsjuka fotografers misstänksamhet och koncentrerat sig på ngt viktigare.
 
Andreas74 skrev:
Eller.....helt enkelt struntat i att kommentera alla avundsjuka fotografers misstänksamhet och koncentrerat sig på ngt viktigare.

Om man lägger in en bild på en foto-sida för att får kommentarer så struntar man givetvis inte i dem............
 
Hela historien är mycket märklig om man läser allt på bägge sajterna. Omar som startade denna diskussion och undrade om bilden var äkta. Han har själn ett inlägg 50 minuter senare på den andra sajten där han säger att bilden är äkta !!!!!!
 
Lars Johnsson skrev:
Hela historien är mycket märklig om man läser allt på bägge sajterna. Omar som startade denna diskussion och undrade om bilden var äkta. Han har själn ett inlägg 50 minuter senare på den andra sajten där han säger att bilden är äkta !!!!!!

Omar har även ett inlägg i denna disskussion där han tror att bilden är äkta.
 
Andreas74 skrev:
Om dom anses korkade eller endast avundsjuka så struntar man givetvis i dem.......

Nej det gör man inte. Man svarar både de som gillar bilden och de som inte gillar den. Det är inte så att alla som inte tycker om något är korkade..........
 
Lars Johnsson skrev:
Nej det gör man inte. Man svarar både de som gillar bilden och de som inte gillar den. Det är inte så att alla som inte tycker om något är korkade..........

Är det du som bestämmer hur man skall göra??

Anser man att en kommentar är onödig eller korkad eller vad nu man anser så KAN man välja att helt enkelt strunta i dessa....
 
visst ser det lite konstigt ut men det kan mycket väl bero på efterbehandlingen.

jpeg komprimering kan ge en "aura" runt objekt i bilden.

men att bilden skulle vara äkta låter jag vara osagt.
 
Bilden är upplagd på en visning-sida för att folk ska kritisera den. Det är det som är hela vitsen med att den är lagd där.
 
Lars Johnsson skrev:
Bilden är upplagd på en visning-sida för att folk ska kritisera den. Det är det som är hela vitsen med att den är lagd där.

Om du lägger upp en kritikbild som någon kritiserar står det dig fritt att svara eller inte. Så enkelt är det :)

/Johan
 
Lars Johnsson skrev:
Bilden är upplagd på en visning-sida för att folk ska kritisera den. Det är det som är hela vitsen med att den är lagd där.

Jo men det finns skillnad på kritik.

Viss kritik är bra, vettig, befogad....positiv som negativ kritik.

Viss kritik är dålig, inte särkilt vettig och obefogad etc. Som kan tänkas bero på antingen korkad kritiker eller avundsjuka eller okunskap eller........kan vara lättare att strunta i sådana......
 
Andreas74 skrev:
Jo men det finns skillnad på kritik.

Viss kritik är bra, vettig, befogad....positiv som negativ kritik.

Viss kritik är dålig, inte särkilt vettig och obefogad etc. Som kan tänkas bero på antingen korkad kritiker eller avundsjuka eller okunskap eller........kan vara lättare att strunta i sådana......


Så alla de kanske 15 personerna som gett kritik är korkade och ger inget vettig kritik. Inkluderat de som gillade bilden !!
Vissa skrev att den var fin eller att ljus & kompositionen var bra.
 
Fejk eller inte fejk - det här är ett problem vi kommer att få slita med när det gäller allt foto som ska vara av registrerande typ. (Natur - i betydelsen 'natural science' - journalism/reportage, historisk registrering, repro, osv.)
Till syvende och sist måste man väl bara lita på fotografens uppgifter. Är det någon som fejkar så kan dom klara det ett par gånger, men förr eller senare snubblar dom nog på något, skulle jag tro...
Kan bara säga att hade jag tex. dömt den diskuterade bilden i en tävling hade jag klagat på den vita auran som gör att fågeln SER utklippt och onaturlig ut.
Fejk eller efterbehandling, inte vet jag - men det ser stelt och underligt ut!
(Dömde faktiskt en bild av en hjort som stod i en skog. Ljuset var fel, storleken underlig och en liknande aura syntes. Jag tyckte effekten var skrattretande - påminde om en Disneyfilm - och gav den poäng för det. Till fotografens irritation. Hon tyckte hon hade gjort en fin naturbild, men jag dömde den som en 'fantasibild'. Jag tror inte hon gör fler försök att manipulera naturbilder efter de skrattsalvor bilden fick av publiken när jag kommenterade det stackars bortkomna djuret... Eller så blir hon bättre på att manipulera och söker sig till en annan publik. Hos oss är hon sas. 'named and shamed'.)
 
Lars Johnsson skrev:
Så alla de kanske 15 personerna som gett kritik är korkade och ger inget vettig kritik. Inkluderat de som gillade bilden !!
Vissa skrev att den var fin eller att ljus & kompositionen var bra.

Vem har sagt att dom är korkade?
Det får fotgrafen själv bedömma, jag har inte ens läst dem och bryr mig inte.

Inkuderat de som gillade bilden????!!??

Jag gav dig en enkel anledning till varför man kanske inte svarar på kritik. Det finns dock flera andra anledningar grejen är dock.....för att hon valt att inte svara har inget att göra med om bilden är falsk eller inte....
 
gitte edelman skrev:
Jag tyckte effekten var skrattretande - påminde om en Disneyfilm - och gav den poäng för det. Till fotografens irritation. Hon tyckte hon hade gjort en fin naturbild, men jag dömde den som en 'fantasibild'. Jag tror inte hon gör fler försök att manipulera naturbilder efter de skrattsalvor bilden fick av publiken när jag kommenterade det stackars bortkomna djuret... Eller så blir hon bättre på att manipulera och söker sig till en annan publik. Hos oss är hon sas. 'named and shamed'.)
På vilket sätt utvecklar hon sin fotografi genom att bli utskrattad och hånad????? Det här är det jag tycker sämst om hos proffstyckare. Alla bilder ska se likadana ut och bedöms utifrån "den rätta bilden".

Auran tror jag uppkom därför att hon satt ganska nära fågeln med en teleglugg och använde en rel. stor bländaröppning. Kanske läxan kan vara att använda en något mindre bländaröppning. Hur lär man sig det genom att bli utskrattad?????
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.