ANNONS
Annons

Fejkad ormvråks bild?????

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Johnsson skrev:
Nära är ju relativt förstås. Men ska fågeln fylla ut hela bilden från kant till kant som den här gör så får du vara nära.

Skulle tro att hon haft lite tur. Hon var ju ute för att fota orrar från orrkojan?
 
Omar skrev:
Hej

Bara för skojs skull sökte jag på Ormvråk (rubrik) på Fotosidan som har ca 40000 fotografer så blev jag förvånnad hur få bilder som dök upp, bara 12. Och ormvråk i "Ord i beskrivning" gav 8 bilder. Vist finns det bilder i Portfolierna som inte dyker upp. Sökning på Picturo gav 4 ormvråksbilder.

http://www.fotosidan.se/gallery/lis...ocation=&sort=ptime+desc&maxrows=20&limit=100

Hälsningar

Omar Brännström

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=344589
 
Omar skrev:
Hej

Bara för skojs skull sökte jag på Ormvråk (rubrik) på Fotosidan som har ca 40000 fotografer så blev jag förvånnad hur få bilder som dök upp, bara 12. Och ormvråk i "Ord i beskrivning" gav 8 bilder. Vist finns det bilder i Portfolierna som inte dyker upp. Sökning på Picturo gav 4 ormvråksbilder.

http://www.fotosidan.se/gallery/lis...ocation=&sort=ptime+desc&maxrows=20&limit=100

Hälsningar

Omar Brännström

Katter är lätt att fotografera men ack så svårt att få bra bilder på.
 
Niclasfoto skrev:
Seriöst, är den bilden verkligen bra?

Varken bra bildmässigt eller dokumentärt i mina amatörögon iaf. Nu låter jag sur kanske;)

Nej, fågeln ser inte äkta ut (99,99% säker)!!! Vilken fågel skulle sitta med klorna i ett sådant ickegrepp tex;)!!

Jag är precis lika säker på att fågeln är äkta, av skäl som jag uppgett tidigare.

Håller med 'hailstorm' om att bilden är kanon. Jag skulle bli själaglad om jag hade fått tillfälle till att ta en liknande bild.

/Johan
 
Att fågeln är äkta tyckte jag var solklart redan efter 1:a inlägget i denna tråd.
Om man anser att det är samma uppstoppade fågel på båda bilderna kan man inte ha tittat särskilt noga.
 
Ormvråken levde

Den här vråken var med säkerhet vid liv när bilderna togs. Om man lägger bilderna (det finns ju minst två som ni sett vid det här laget) intill varandra ser man att vänster fot ändrat läge o klorna har en annan vinkel. Dessutom avslöjar grenar och ett grässtrå till vänster i bakgrunden att bilderna är tagna från samma läge. Vråkens framåtlutade kroppshållning i den ena bilden kan bero på att det blåst till i grenen och att fågeln försöker hålla balansen eller att den är på väg att lyfta. Men död var den inte ! Däremot lite hårt manipulerad i PS eller nåt men det är ju inte första gången man sett en sån bild...
 
Andreas74 skrev:
Att fågeln är äkta tyckte jag var solklart redan efter 1:a inlägget i denna tråd.
Om man anser att det är samma uppstoppade fågel på båda bilderna kan man inte ha tittat särskilt noga.

Jag vet inte om bilden är äkta eller fejkad så det här är inget svar på det.

Men bara för att det inte är en uppstoppad fågel så innebär ju inte det att bilden är äkta. Många trodde ju att den fågeln och bakgrunden var olika och att den därför var ""inklistrad"" eller satt dit.
Alla bilder som inte har uppstoppade fåglar är ju inte äkta för det.

Man kan ju plåta en fågel i djurparken och sen sätta in den i vild miljö t.e.x.
 
Lars Johnsson skrev:
Jag vet inte om bilden är äkta eller fejkad så det här är inget svar på det.

Men bara för att det inte är en uppstoppad fågel så innebär ju inte det att bilden är äkta. Många trodde ju att den fågeln och bakgrunden var olika och att den därför var ""inklistrad"" eller satt dit.
Alla bilder som inte har uppstoppade fåglar är ju inte äkta för det.

Man kan ju plåta en fågel i djurparken och sen sätta in den i vild miljö t.e.x.

Det beror ju på vilka värderingar man lägger i ordet "äkta".
Sen kan man ju hitta på alla olika konspirationsteorier om att bilden ska vara fejk för att kanske dämpa sin avundsjuka.

Sen skrev jag att fågeln var äkta, jag nämde inget om bilden.....
 
Andreas74 skrev:
Det beror ju på vilka värderingar man lägger i ordet "äkta".
Sen kan man ju hitta på alla olika konspirationsteorier om att bilden ska vara fejk för att kanske dämpa sin avundsjuka.

Då är det ju värderingar i en uppstoppad fågel också. Den är ju också äkta........
 
Angående att hon inte kommenterat bilden så är det som så att den blev inlagd Måndag 12.59...första kommentaren är tisdag 16.28

SIST hon var inloggad var måndag 13.05...förklarar varför hon inte kommenterat kommentarerna kanske???

Jag tror den är äkta tills någon BEVISAT att den inte är det.

[Edit]
hmmm...ser nu att första kommentaren inte var på tisdagen...jaja, sist hon var inloggad är fortfarande måndagen 13.05
 
Senast ändrad:
Kakelgasten skrev:
Angående att hon inte kommenterat bilden så är det som så att den blev inlagd Måndag 12.59...första kommentaren är tisdag 16.28

SIST hon var inloggad var måndag 13.05...förklarar varför hon inte kommenterat kommentarerna kanske???

Jag tror den är äkta tills någon BEVISAT att den inte är det.

Håller med dig att den är äkta tills någon vet annat.
Men första kommentaren var inte på tisdagen. Där var flera kommentarer redan på måndagen. Och de startade bara en liten stund efter hon lagt in bilden. Inom 50 minuter efter bilden låg där så hade 4 stycken kommenterat den
 
Lars Johnsson skrev:
Håller med dig att den är äkta tills någon vet annat.
Men första kommentaren var inte på tisdagen. Där var flera kommentarer redan på måndagen. Och de startade bara en liten stund efter hon lagt in bilden. Inom 50 minuter efter bilden låg där så hade 4 stycken kommenterat den

JAA...har editerat...dessutom loggade hon ut 13.05...6 minuter efter hon lagt upp bilden...sen ingen aktivitet från hennes sida efter det..

HUR vill du då att hon skall kunna kommentera allas kommentarer????????????????????????
 
Lars Johnsson skrev:
Då är det ju värderingar i en uppstoppad fågel också. Den är ju också äkta........

Givetvis finns det värderingar i om en uppstoppad fågel är äkta eller inte, vars vill du komma??

Jag påstår att en uppstoppad fågel inte är äkta.
 
Kakelgasten skrev:
JAA...har editerat...dessutom loggade hon ut 13.05...6 minuter efter hon lagt upp bilden...sen ingen aktivitet från hennes sida efter det..

HUR vill du då att hon skall kunna kommentera allas kommentarer????????????????????????

Jag bara svarade för du skrev att de första var på tisdagen. Och det var fel.

Om hon vill svara eller kommentera bryr jag mig inte om, det är upp till henne.
Men om jag la in bra & äkta bilder och fick 10 kommentarer om att de var fejkade så skulle jag svarat.
Hon behöver inte svara alla. Skriv ett svar bara
 
Lars Johnsson skrev:
Jag bara svarade för du skrev att de första var på tisdagen. Och det var fel.

Om hon vill svara eller kommentera bryr jag mig inte om, det är upp till henne.
Men om jag la in bra & äkta bilder och fick 10 kommentarer om att de var fejkade så skulle jag svarat.
Hon behöver inte svara alla. Skriv ett svar bara

Kan vara svårt om hon inte sett kommentarerna....
 
Andreas74 skrev:
Ja det kan man ju fråga sig, men......
hur vet du att hon inte tänker titta på dem?

Givetvis vet jag inte det. Hon kanske tittar i nästa månad. Men jag tycker det skulle vara tråkigt om jag frågat någon vad de tycker om mina bilder, och sen vänta några veckor innan jag såg svaren. Och då har alla andra glömt bilden om man vill mer respons.
 
Vilka bilder är äkta i dagens digitala photoshop värld? Tar jag bort störande hus i bakgrunden, är den äkta då? Om jag fixar så att fågeln får bättre lyster och färg, är den äkta då? När upphör en bild att vara äkta?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.