ANNONS
Annons

Favoritobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

AntY

Aktiv medlem
Vilket är ditt favoritobjektiv? Varför? Vilka bilder tar du med det?

Favoritobjektiv
21/3,2 ltd.

Varför
Vidvinkel (lagomt), färgerna och kontrasterna. (enligt mig skarpt som tusan.)

Vilka bilder
Först och främst tar jag väl naturbilder och därför sitter detta objektiv som ett smäck. De gånger jag fotar människor är det oftast i miljöer där omgivningen spelar roll.

Så, vad har ni för favoritobjektiv?

Vilket trevligt initiativ! Jag hänger på.

Favoritobjektiv
smc Pentax-A 1:1.2 50mm Special

Varför
Krispiga bilder, fantastisk bokeh samt handhavandet (metall, glas och manuell fokus)

Vilka bilder
Vardagsliv, nära & kära, gatufoto

FA35/2.0

Fotar mycket familjealbumsbilder, kalas, mingle och enkla snapshots.
Fotade mycket med 50 förr, ungefär samma bildvinkel.

Favoritobjektiv
DA 16-45 f4

Varför
Fantastiskt objektiv som alltid presterar. Bra närgräns och vidvinkel, dessutom snyggt motljusskydd. ^^
Innan jag skaffade 16-45an använde jag mest fasta objektiv, men den presterar så pass bra att den oftast sitter på kameran.

Vilka bilder
Funkar till det mesta.

Favoritobjektiv
DA *300/4

Varför
Fotar mycket djur och natur så telet blir som mitt normalobjektiv. Lyfter fram motivet från bakgrunden på ett trevligt sätt. Närgränsen är mycket bra så det funkar som fuskmacro också.

Vilka bilder
I första hand är det fåglar som fastnar på bilderna, men även fjärilar och blommor duger det bra till. Vill man komma närmare så kompletterar jag med mellanringar. Smygporträtt på lite håll gör att man kan få avslappnade bilder på folk också.

//Lars

DA* 16-50 f2,8

Varför? Helt enkelt för att det är ett mycket användbart objektiv med brett användningsområde, tar mycket fina bilder och fokuserar knäpptyst.
Att den är grymt bra vädertätad, har bra byggkvalité och är snygg är ett +

Pentax 12-24mm f4

Älskar omfånget. 24mm är nästan en normal, och 12 är tillräkligt med vidvinkel för att kunna fota gruppen du står i.

fotar allt med det, mycket med folk och ute på rövartåg och då passar det bra, för man slipper baka för att få med alla. Sedan så är det ju skarpt som få =)

Favoritobjektiv

Pentax SMC-DA* 50-135/2.8

Varför

Så megaskarpt och mångsidigt. Dessutom snyggt. K7´an blir en pjäs med den och greppet på.

Vilka bilder

Semester, porträtt, dokumentation, vildmark etc.

Bilagor

• _IGP9983.jpg
    _IGP9983.jpg
    14.6 KB · Visningar: 915
Nä, nu har "oro för pentax" varit högst upp för länge. Är det inte någon fler som gillar sina objektiv? Finns ju massor!

Favo-objektiv

Sigma 17-70 DC macro OS HSM. Flexibelt skarpt och tyst. Gör jobbet bra och är den glugg som jag nyttjar mest. Att det dessutom går att köpa för under 3000 på webben gör det hela inte sämre. Jaja, bländaren är 2,8-4.0 men det går att leva med. Tillräckligt skarpt för att matcha K 5 utan problem...

Favoritobjektiv:
Canon 180/3.5L Macro

Varför:
När detta objektiv sitter på kameran så känner jag avkoppling, och experimentlusta.

Vilka bilder:
Mest insekter, men även andra objekt som blir annorlunda i närbild.

M.V.H
/Tobias

Favoritobjektiv:
Canon 180/3.5L Macro

Varför:
När detta objektiv sitter på kameran så känner jag avkoppling, och experimentlusta.

Vilka bilder:
Mest insekter, men även andra objekt som blir annorlunda i närbild.

M.V.H
/Tobias

Kan man få till canon linser på pentax?

Det är väl ändå inte hela världen om en Canonist postar i vår del av forumet? Frågan var ju till och med ställd utan hänvisning av märke, låt vara i Pentaxdelen. Att CaNikon-folk tittar in här då och då tar jag som ett tecken på att de trivs här och innerst inne vill plåta med Pentax :)

Ha ha, ja förmodligen går det, med gummiklubba och limpistol.
Nej, jag tog inte så hårt på märkeskategorin, kan vara kul att höra vilket objektiv som man favoriserar, och varför, oavsett vilket fabrikat man pysslar med.
Men helt rätt, jag kanske gick lite från ämnet, hoppas att det inte gör någonting.
Ni får koka mig i framkallninsgsvätska och rulla mig i gammal diafilm om det var ett grovt övertramp
Ha de gött.
M.V.H
/Tobias

Det är väl ändå inte hela världen om en Canonist postar i vår del av forumet? Frågan var ju till och med ställd utan hänvisning av märke, låt vara i Pentaxdelen. Att CaNikon-folk tittar in här då och då tar jag som ett tecken på att de trivs här och innerst inne vill plåta med Pentax :)

mitt fel! tängte inte så långt som att någon canikon skulle skriva här.

Favoritobjektiv
Sigma 30/1,4 HSM

Varför
Sitter nästan alltid på kameran. Skarpt, snabbt och känns gediget.

Vilka bilder
Alla bilder som är av dokumentär typ, där jag vill återspegla vad jag ser och berätta med bild. Därav det alltid sitter på när jag bara är ute och tar en promenad med kameran på axeln.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar