Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Favoritobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilket är ditt favoritobjektiv? Varför? Vilka bilder tar du med det?

Favoritobjektiv
21/3,2 ltd.

Varför
Vidvinkel (lagomt), färgerna och kontrasterna. (enligt mig skarpt som tusan.)

Vilka bilder
Först och främst tar jag väl naturbilder och därför sitter detta objektiv som ett smäck. De gånger jag fotar människor är det oftast i miljöer där omgivningen spelar roll.

Så, vad har ni för favoritobjektiv?

(UJ, såg inte dtta var i Pentaforumet, och att det redan kommit att diskuteras andra objektiv...sorry ;-) )

Gäller det bildkvalitet är favvon Zuiko Digital 50mm /F:2.0

Varför?
Det blir inte skarpare, kontrast & färg är helt underbara. Bra närgräns, typ halvmakro.
Riktigt stabilt byggt och tål lite oväder om så skulle vara. Kompakt, tar inte många kubikcentimeter i väskan.

Slö AF är smolket.

Annars är mitt mest använda objektiv, kanske den som eg borde kallas "favvo", DZ 14-54mm version II,.

Varför?

Mer allround avs brännvidd och är nästan lika skarpt som 50:an (men bara nästan) Bra närgräns dessutom.
Välbyggt, vädertåligt och har även det bra kontrast/färg.
Dock hacket under 50/2 även där.

Senast ändrad:
Det är väl ändå inte hela världen om en Canonist postar i vår del av forumet? Frågan var ju till och med ställd utan hänvisning av märke, låt vara i Pentaxdelen. Att CaNikon-folk tittar in här då och då tar jag som ett tecken på att de trivs här och innerst inne vill plåta med Pentax :)

Bra attityd! ;-)
Råkade också klämma in min favvokommentar, innan jag såg det var i Pentaxforumet...hoppas även en Olympier är "tolererad" här bland en och annan påhälsande CaNikonist...

Var nära bli K7-ägare innan jag småningom halkade in på Olysidan.

35mm

Pentax 35mm SMC FA f2 AL, trivs så oerhört bra med brännvidd, skärpa och bokeh (på min K200D)...så jag köpte ett till och utrustade K5.
Använder bara en brännvidd, och det är den... begränsningen är samtidigt en möjlighet.
Fotograferar vardagsbilder... men även bröllop och dop.

Tamron 70-300 4-5,6 Di LD Macro.

Svårt dissat objektiv här på Fotosidan. För mig helt enormt bra: Jag har dels råd med det, det tar dessutom utmärkta bilder, bra zoomomfång för allmänt naturfoto. Sitter jämt på när jag rör mig i markerna. Makrofunktionen 1:2 är ju bara för underbar. Skarpt (jo faktiskt). Jag tar nästan alla mina finaste bilder med detta objektiv. Då borträknat de jag tar med vidvinkelzoomen Sigma 8-16 mm, men måste jag välja blir det detta objektiv. I sammanhanget skall man ju inte glömma bort kitobjektivet 18-55, men denna tamron piskar nog också detta vad gäller att leverera intressanta bilder. Fast skall sanningen fram klarar jag mig egentligen inte utan något av objektiven :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar