Annons

Fattigmans E-3 Panasonics lumix dmc L10

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Enligt en del internet siter skall Lumix DMC L10 ha samma bild processor som olympus E-3 och detta bådar ju ganska gott. Frågan är hur kameran är i övrigt och hur den är i förhållande till olympus andra modeller. Känns som ett fattigmans alternativ till Olympus E-3 - E-30. Skulle gärna höra era synpunkter.
 
Inte samma processor, kanske däremot samma sensor. Eller så inte. Specificationen skiljer en del och bildkvaliteten har olika pluss och minus.

L10's starka sida är att den klarar av att visa massa detaljer (tunnt AA filter) och att den har vinklingsbar skärm. Annars är den närmast en konkurrent till E-510 än E-3.

E-520 mot L10

E-520 fördelar
Inbyggd IS
Trådlös blixtstyrning
Hög/Lågdager prioritering
3.5 bilder/sek (L-10 har 3)
Möjlighet till fjärrkontroll
2 kortplatser
Större LCD med ngt högre upplösning
Något mingre brus
Märkbart snabbare autofokus

L-10 fördelar
Vridbar skärm
Tuffare kitobjektiv
Skarpare sensor (däremot problem med moiré)

Mitt val var utan problem E-520. Men de finns de som utan problem skulle välja L-10. Kanske framför allt för den vridbara skärmen som tar LiveView fotograferandet till helt nya fotografiska möjligheter.
Ergonomin är också annorlunda. L-10 är tyngre och kanske passar en del händer bättre.
Sen är ju priset på L-10, under 5000:- MED kitobjektiv hos Scandinavian photo svårt att stå emot :)
 
Tack så mycket för dina synpunkter. Hittade ett fint begagnat ex till ett pris som jag inte kunde stå emot. Återkommer med mitt omdöme när L10 och leica objektivet är grundligt testad.
 
ANNONS