Annons

Fast vidvinkel till 7d

Produkter
(logga in för att koppla)

Rei:No1

Aktiv medlem
Tänkte jag skulle vilja ha ett fast objektiv med lite vidvinkel till min 7d.
Jag har bla ett 50mm 1,8 och är helnöjd med kvalitén på bilderna, men det är ju ingen vidvinkel direkt. Så kan ni ge nått bra tips på nått fast vidvinkel för runt 2500-3000 :- med lika bra skärpa som 50mm? Har kollat lite på Canon 20mm och 24mm 2,8 bägge två, kan det vara nått?

//Reino
 
Ta en titt på Samyang/Rokinon/Bower 24mm f/1.4 eller 14mm f/2.8. De är båda väldigt, väldigt bra, men du förlorar möjligheten att köra med autofokus. Vid 14mm gör det varken till eller från tycker jag dock.

Edit: Såg att det nu även finns en Samyang 16mm f/2.0, men den gluggen har jag ingen erfarenhet av. Om den är som Samyangs andra vidvinklar är den helt klart värt pengarna!
 
Ta en titt på Samyang/Rokinon/Bower 24mm f/1.4 eller 14mm f/2.8. De är båda väldigt, väldigt bra, men du förlorar möjligheten att köra med autofokus. Vid 14mm gör det varken till eller från tycker jag dock.

Edit: Såg att det nu även finns en Samyang 16mm f/2.0, men den gluggen har jag ingen erfarenhet av. Om den är som Samyangs andra vidvinklar är den helt klart värt pengarna!

Ok, ska kolla upp dom. Lite lurigt utan AF...Vad menar du med att det inte gör varken till eller från med AF?
 
Tänkte jag skulle vilja ha ett fast objektiv med lite vidvinkel till min 7d.
Jag har bla ett 50mm 1,8 och är helnöjd med kvalitén på bilderna, men det är ju ingen vidvinkel direkt. Så kan ni ge nått bra tips på nått fast vidvinkel för runt 2500-3000 :- med lika bra skärpa som 50mm? Har kollat lite på Canon 20mm och 24mm 2,8 bägge två, kan det vara nått?

//Reino

Canons 20 mm är gammal och imponerade inte skärpemässigt på mig. 24 mm är ju ny och verkar vara betydligt bättre. Se t.ex. http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-20mm-f-2.8-USM-Lens-Review.aspx vs http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-24mm-f-2.8-IS-USM-Lens-Review.aspx

Sigma EX 28/1.8 DG för strax under 4k.

Sigmas 28 mm ger (om det inte kommit någon ny sen 2008) inte heller särskilt upphetsande resultat, dessutom är den rätt stor & tung och har långsam fokus (utan HSM). Inte mycket till vidvinkel på en crop-kamera, men det är iofs inte 20 mm heller.
 
Nya 24/2,8 verkar helt okej, om man är nöjd med ljusstyrkan.

Jag hade själv samma fundering som TS för några år sedan, då fanns inte den nya 24. Jag la ganska mycket tid på att känna på alla alternativ. Det slutade med att jag köpte Sigma 30/1,4 trots att jag egentligen ville ha kortare brännvidd. Det enda intressanta alternativet föll på prislappen: Canon 24/1,4.
 
24/2,8 is

Jag använder nya 24mm / 2,8 IS på min 7D. Det är väl inte så mycket till vidvinkel på en crop-kamera, men det är ett bra objektiv på många sätt. Bra skärpa och färgåtergivning samt lätt och smidigt. Dessvärre något över din budget dock.
 
Handlar inte tråden om vidvinkel? 24 mm på Canon APS-C motsvarar nästan 40 mm på FF och det är inte de minsta vidvinkligt. Allt över 20 mm ser jag nästan som normalobjektiv med den sensorn ...
 
Ok, ska kolla upp dom. Lite lurigt utan AF...Vad menar du med att det inte gör varken till eller från med AF?

Förlåt, jag kanske var lite bristfällig i min förklaring.

Ju vidare objektiv du använder desto större skärpedjup får du (och naturligtvis än mer så om du bländar ner objektivet), så en ultravidvinkel som 14mm på din 7D skulle du kunna fokusera manuellt till kanske 2 meter och sedan nöja dig med det.

Lite teoretiserande med hjälp av http://www.dofmaster.com/dofjs.html :

14mm nerbländad till f/8 (helt rimligt och kanske också lämpligt för landskap/stadsbild) på ditt kamerahus ger en hyperfokaldistans om 1,3m. Då kommer allt mellan 90cm och oändligheten vara hjälpligt i fokus. För den mesta fotografering skulle antagligen detta vara helt OK, men för kritisk fokus bör man så klart använda liveview och förstora bilden till max för att säkerställa rätt skärpa. Det bör man så klart även göra om man har ett autofokusobjektiv.

Så vad jag menade på är att med en ordentligt brett objektiv spelar autofokus i de flesta fall inte så stor roll. Inte för mig i varje fall. Jag fotar 24mm och 28mm på APS-C (7D, Sony NEX osv) med hyperfokalfokus utan några som helst betänkligheter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.