Vivica Bengtsson skrev:
Tack ska du ha Magnus,finns det några fasta ifrån 28 och uppåt 50 som du rekomenderar?
Utbuddet av fast optik är tyvärr rätt begränsat nuförtiden.
Canon 24/2,8
En populär, skarp och välbyggd optik. Snabbare fokusering är sina jämngamla syskon 28/2,8 och 35/2.
Canon 28/2,8
var tyvärr en besvikelse för mig. Helt OK skärpa men alldeles för hög distorsion vilket gör linjerna böjda. Billigt och kompakt men väldigt ljudligt. 80-tals konstruktion
Canon 28/1,8 USM
Trevligt med tyst AF-motor. Mycket låg distorsion och därför en stor favorit hos mig. Inte så skarp på 1,8 men funkar om man ska göra reportage t ex. På minde bländare är det bra.
Sigma 28/1,8
Känner inte till objektivet.
Canon 35/2
Bra närgräns. Helt OK skärpa, men irriterande autofokusljud.
Canon 35/1,4L USM
En dröm. Fantastiskt skarpt.
Canon 50/1,8 mk II
Först och främst billigt och lätt. Bra skärpa nedbländat och ett lyft för den som annars har zoomar. Tyvärr extemt vek konstruktion.
Canon 50/1,8 mk I
Tyvärr nedlagd, eftertraktad och sällsynt.
Samma fina optik som mk II men riktig metallkonstruktion lik 28/2,8 och 35/2.
Canon 50/1,4 USM
Välbygggd, tyst. Tydligt bättre skärpa på bländare 1,4 till 2,8 än 50/1,8 annars lika.
Ett objektiv att satsa på för den som går in för fasta brännvidder.
Jag vet inte vilka ekonomiska ramar du har men 28/1,8 USM, 50/1,4 USM samt 85/1,8 USM eller 100/2,0 USM ger ett fint paket med hög prestanda utan att ruinera.
100/2,0 är i konstruktionen i det närmaste identisk med 85/1,8. Båda är snabbfokuserade med innefokusering. Obetydligt sämre på full glugg annars lika.