OscarH
Avslutat medlemskap
Erik Schalin skrev:
Behöver du AF?
För landskap räcker MF gott och det är billigt också.
Nej, jag behöver inte AF, men är lite skraj för MF-objektiven då jag tappar flerfältsmätningen.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Erik Schalin skrev:
Behöver du AF?
För landskap räcker MF gott och det är billigt också.
Oscar skrev:
Att objektivets kvalitet påverkar bilden är ju självklart men jag och min plånbok har inbillat oss att en skarp film och stativ är minst lika viktigt för skärpan.
Får nog tänka om där.
Oscar skrev:
Nej, jag behöver inte AF, men är lite skraj för MF-objektiven då jag tappar flerfältsmätningen.
Walle skrev:
Men det är ju också så många fler aspekter, än bara skärpan. Kontrast, distortion, vinjettering, kromatisk abberation, samt diffraktion är minst lika viktiga.
Oscar skrev:
Jaså. Har nästan alltid använt den mätningen, av bekvämlighetsskäl. Men nu är vi inne på en annan i och för sig intressant diskussion...
tormig skrev:
Vänta bara, snart kommer det hagla inlägg som säger att du skall förkasta allt annat än spotmätning ("annars vet man inte vad man håller på med")
Här (http://www.kenrockwell.com/nikon/spot.htm) finns några bra argument varför du kan ignorera dessa inlägg.
Linmajon skrev:
Absolut. Plåtar du landskap vill du väl ha bästa möjliga skärpa? Det får du med fasta objektiv. Skillnaden är så stor att du märker skillnad även på småkopior.
forstheim skrev:
Jag måste säga att spotmätning (eller snarare selektiv ljusmätning) är VÄLDIGT användbart. Man får helt enkelt en annan kontroll på slutresultatet. Visst kan matrixmätaren ge "korrekta" bilder i de flesta fall..men frågan är om den "korrekta" bilden stämmer med ens intentioner?? Det är just där spotmätaren kommer in. Man kan alltså styra resultatet åt det håll man själv tycker och behöver inte få några obehagliga överraskningar när filmen väl är framkallad.
Vad gäller Ken Rockwell menar han att man i princip kan ignorera spotmätaren då man använder negativ film..men med dia som har ett mindre exponeringsomfång är selektiv ljusmätning inte helt fel.
Själv försöker jag numera enbart använda spotmätaren (åtminstone för naturfoto). Trots att jag i min kamera har en ganska bra matrixmätare upplever jag att det är när spotmätaren används som det händer någonting i bilderna.
Oscar skrev:
Hallå.
Jag har två AF zoomar, 35-70 och 75-240.
Fotograferar mest landskap med stativ.
* Vinner jag mycket i ökad skärpa på att skaffa fasta objektiv? Även för vidvinkeln?
* Vilka brännvidder kan ni rekommendera? Avstånd mellan dessa?
Jag brukar zooma in och ut och då se i sökaren hur bilden ändras och sen bestämma mig för exakt brännvidd.
* Hur jobbar man med fasta? Blir det ett evigt bytande eller tränar man sig att se vad som passar utan att titta i sökaren?
Är det 1:a april idag?sagan skrev:
De bästa zoomarna ger precis lika bra skärpa som fasta objektiv och ibland t.o.m bättre.
Nej.objernulf skrev:
Är det 1:a april idag?
Finns ett stort antal exempel på zoomar som är lika bra/bättre än fasta vad gäller skärpa.objernulf skrev:
Visst är många moderna zoomar mycket bra och mittskärpan ofta lika bra som fasta objektiv. De flesta fasta är däremot bättre i hörnen (på fullformat 24x36 mm).
objernulf skrev:
Dessutom lider alla zoomar av högre distortion, mer vignettering och mer ströljus och interna reflexer.