Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast eller zoom

Produkter
(logga in för att koppla)
Som objektivtest betraktat tycker jag nog det blir lite fattigt. Kanske finns det nån annan som vill testa på det format objektiven är gjorda för.

Ställde upp stativet på uteplatsen och tryckte av några bilder med Nikkor 50 mm 1:1,8D och Tamron 28-75 XR Di 1:2,8. Nu dröjer det några dagar innan jag kan framkalla filmen. Jag använder Minolta Dual III. Filmen var kanske inte den bästa Fuji Superia 200. Ett problem återstår dock har själv ingen sida att ladda upp stora filer. Obs! Motivet var kanske inte det bästa för en jämförelse. Återkommer när bilderna är inscannade.

Kul jämförelse :)

Du kan ju klippa smådelar ur bilden och lägga upp här i tråden. Mitt i bilden, mitt på varje sida och i hörnen.

Janne, jag skall också göra en test, nämligen
Nikkor 1,8/50 mm och zoomen Nikkor 2,8/35-70 mm på inställningen 50 mm. Detta med Velvia 100F och min Nikon F100.
Det gäller bara att hitta ett lämpligt motiv för denna test.

Har nu fått filmen framkallad och har börjat scanna in bilderna. Ett "problem" återstår hur gör jag utsnitten på bästa sätt i PS? I övrigt har jag gjort enligt följande: Test av objektiv med fast brännvidd kontra zoomobjektiv.
Tre olika objektiv:
Nikkor 28-80mm f/3,3-5,6 G (inställt på 50mm),
Nikkor 50mm f/1,8D
Tamron 28-75mm f/2,8 XR Di (inställt på 50mm).

Kamera: Nikon F100.

Film Fuji Reala.

Testserien är med följande bländare:
2,8
5,6 (Största använda bländaren för Nikkorzoomen var 5,6)
8
11
16
22
Bilderna blev exponerade ca kl 12 på dagen.

Återkommer när scanning och arbete i PS är klart.

Om du gör utsnitten 400x400 pixlar och tar ett i mitten av bilden, ett i ett hörn och ett mitt på av lång- respektive kortsida så borde det väl funka att lägga upp här i tråden.

Här kommer utsnittet från Tamron Zoomen f/2,8. Tyvärr blev där en liten förskjutning, kanske i den första beskärningen från scanningen. Jag har inte gjort några inställningar eller något annat i varesig scanninen eller i PS

Bilagor

• tamron_zoom_f28_ce.jpg
    tamron_zoom_f28_ce.jpg
    45.4 KB · Visningar: 186
ANNONS