sagan
Avslutat medlemskap
objernulf skrev:
Nja, Johan Printz hade ju testat och jämfört med Nikkor 55/2.8. Även om Tamron var bra så var ju den fasta Nikkorgluggen överlägsen, speciellt i hörnen.
Jag har mer förtroende för FOTO..faktiskt..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
objernulf skrev:
Nja, Johan Printz hade ju testat och jämfört med Nikkor 55/2.8. Även om Tamron var bra så var ju den fasta Nikkorgluggen överlägsen, speciellt i hörnen.
barret skrev:
Ett till minus för zoom är bälgeffekten som suger in damm till CCDn.... Nikon har avrått mig från zoom med denna hänvisning.
Wolfgang skrev:
Jag tycker att det är mera kreativt att komponera bra bilder med ett fåtal fasta brännvidder.
Jag har en kompis som har köpt Tamrons nyaforstheim skrev:
Speciellt med tanke på att 28-75:an ska vara kompakt och relativt lätt.
Passar på att fråga om någon har testat objektivet? Hur är kvaliteten? Hur är AF:en och motljusegenskaperna?
Svårt att säga men nu är inte Canons fasta objektiv speciellt bra heller. Det har både med optikkonstruktion och Antireflexbehandling att göra. Pentax och Nikon är t ex generellt bättre än Canon i detta avseende.forstheim skrev:
Men det är ju det här med motljusegenskaperna. Är det någon som vet hur pass mycket sämre Tamrons 28-75 är gentemot Canons 24/2.8, 35/2.0 och 50/1.8 i detta avseendet?
Det är fel. Jämför tex. MTF.objernulf skrev:
Svårt att säga men nu är inte Canons fasta objektiv speciellt bra heller. Det har både med optikkonstruktion och Antireflexbehandling att göra. Pentax och Nikon är t ex generellt bättre än Canon i detta avseende.
objernulf skrev:
Svårt att säga men nu är inte Canons fasta objektiv speciellt bra heller. Det har både med optikkonstruktion och Antireflexbehandling att göra. Pentax och Nikon är t ex generellt bättre än Canon i detta avseende.
Wolfgang skrev:
Då kan man inte plåta vertikalt, när zoomen glider.
Tvärtom, de försämrar motljusegenskaperna genom att införa ytterligare två glasytor. Och som grädde på moset flyttar de fram den främsta glasytan så den ofta hamnar utanför motljusskyddets verksamma område.sagan skrev:
UV-filter med antireflexbehandling..kan de förbättra motljusegenskaperna något?
Jovist, men om jag plåtar med lång exponeringstid och trådutlösare, då vill jag inte ta i kameran i onödan.sagan skrev:
Du kan väl hålla i zoomringen samtidigt som du plåtar och på så sätt lösa det problemet?
Ett filter på objektivet försämrar alltid motljusegenskaper.sagan skrev:
UV-filter med antireflexbehandling..kan de förbättra motljusegenskaperna något?