Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast eller zoom

Produkter
(logga in för att koppla)
Ditt test visar ju precis som FOTO:s test (nr9/2003) att Tamronzoomen är helt i klass med det fasta objektiv.

Senast ändrad:
... på 50mm där det borde vara som bäst, ja. Klart intressant test men har någon en 28:a man kan jämföra med? Plus kanske motljus mm.

Enligt FOTO:s test var den bättre vid 28mm, utom på full öppning längst ut i kanten, allra bäst var den vid 75mm..den är skarp på alla brännvidder.

Distorsionen är ganska låg, förutom i teleläget (75mm) där den är kraftig enligt FOTO:s test.

"Vinjetteringen tydlig vid 28mm f/2.8 och märkbar men sällan störande vid övriga brännvidder.
Nedbländat till 8 är vinjetteringen låg oavsätt brännvidd"

vinjetteringen är ju inget problem alls om man har den på en 10D :)

EF 28-80mm f/3.5-5.6 II

Fortsätter i denna trådden så slipper jag starta en ny för min fråga..

Någon som testat eller har ett EF 28-80mm f/3.5-5.6 II
Är det något att ha? Fördelar vs. nackdelar.. tänkt att köre det på en 300D.

Re: EF 28-80mm f/3.5-5.6 II

Smajly skrev:
Fortsätter i denna trådden så slipper jag starta en ny för min fråga..

Någon som testat eller har ett EF 28-80mm f/3.5-5.6 II
Är det något att ha? Fördelar vs. nackdelar.. tänkt att köre det på en 300D.

hej benny

Jag rekomenderar hellre ett tamron 28-75/2.8. Jag
sålde mitt EF 28-80mm f/3.5-5.6 II till förmån för
tamrons, ljusstarkare och skarpare. Jag tycker att man ska satsa på ljusstarkare objektiv till
300D/10D

mvh
thomas

är det då Tamron Af SP28-75/2,8 DI IF XR ni tänker på?

Var köpte ni era för detta är det enda tamron 28-75 som scandinavian har.. misstänker att man kan hitta trevligare pris på andra ställe (uppfattar scandinavian som dyra)

Dom har ju även Sigma Zoom AF 28-70/2,8 EX DF.
Går dessa två att jämföra eller?

Ja, det är det objektivet..jag köpte min på cyberphoto för 4163:-

Sigmaobjektivet är sämre.

Kolla FOTO:s tester.

Finns en jämförelse här oxå.
Men det verkar vara den äldre (något sämre) varianten av tamronobjektivet...trots det ligger den högre.

Senast ändrad:
ANNONS