Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fast eller zoom
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
Festfotografen
Aktiv medlem
sagan skrev:
Om du letar i forumet här så finns det en hel del information om de två objektiven.
Det enda jag ville var att fa veta om det var ett personligt omdome.
Det sag namligen ut sa
Festfotografen
Aktiv medlem
"
Utan hanvisning till var uppgifterna kommer ifran sa da kan man juh anta att det ar personliga omdomen eller ?
Sigmaobjektivet är sämre.
Optiskt sämre.
Utan hanvisning till var uppgifterna kommer ifran sa da kan man juh anta att det ar personliga omdomen eller ?
Festfotografen
Aktiv medlem
Men Kim om du hanvisar till Fotos tester i ett antal inlagg och sedan gor uttalanden som dom jag har citerat tidigare utan hanvisning sa gar det faktiskt att anta att det ar dina egna omdomen.
Nu ar vi langt ifran det traden handlade om
/Örjan som har gjort sig av med nastan alla zoomar
Nu ar vi langt ifran det traden handlade om
/Örjan som har gjort sig av med nastan alla zoomar
sagan
Avslutat medlemskap
festfotografen skrev:
Men Kim om du hanvisar till Fotos tester i ett antal inlagg och sedan gor uttalanden som dom jag har citerat tidigare sa gar det faktiskt att anta att det ar dina egna omdomen.
Jag vet inte hur du kan dra de slutsatserana..mina utalande bygger ju på de testerna (och andra tester dessutom).
/Kim som föredrar zoomar...behåller bara några fasta av nödvändigt ont.
Festfotografen
Aktiv medlem
Vart star det att dina senaste uttalanden bygger pa testerna och andra tester ???
Arleklint
Aktiv medlem
Så här blev min objektivserie
Nikkor AF 24/2.8
Nikkor AF 35/2.0
Nikkor AF 50/1.8D
Tamron AF 90/2.8D Macro 1:1
Nikkor AF 180/2.8D ED IF
Nikkor AF 300/4,0D ED IF
Soligor 2X PRO AF telekonverter
Jag skall med tiden komplettera med en kortare vidvinkel. Kanske Tokina 17/3.5 eller ett begagnat Nikkor 18/2.8. Detta för att få lite vidvinkel digitalt.
En 1.4X konverter lockar oxå.
Nikkor AF 24/2.8
Nikkor AF 35/2.0
Nikkor AF 50/1.8D
Tamron AF 90/2.8D Macro 1:1
Nikkor AF 180/2.8D ED IF
Nikkor AF 300/4,0D ED IF
Soligor 2X PRO AF telekonverter
Jag skall med tiden komplettera med en kortare vidvinkel. Kanske Tokina 17/3.5 eller ett begagnat Nikkor 18/2.8. Detta för att få lite vidvinkel digitalt.
En 1.4X konverter lockar oxå.
sagan
Avslutat medlemskap
arleklint skrev:
Det vore intressant om någon kunde testa t.ex den nu testade zoomen Tamron 28-75 XR Di 1:2,8 mot ett fast objektiv på en brännvidd som ligger ut mot kanten av zoomens omfång.
Det är ju bara att kolla FOTO:s test, det framgår tydligt hur bra den är vid 28 resp 75mm (minst lika bra som vid 50mm).
http://www.lindev.org/Kim10D//tamron
Wolfgang
Aktiv medlem
Zoomar och fasta mäts i 2 separata divisioner ?
Kim, det känns som om zoom- och fasta objektiv mäts i separata divisioner och jämföres endast inbördes. I alla fall i Sverige.
Ett exempel är Nikkor 2.8/180 mm ED som i utländska tester anses som en glugg med högstmöjliga poäng. Även i Sverige har den fått fina poäng, men Nikkor Zoomen 2.8/80-200 mm ED får konstigt nog så gott som samma poäng, fast den är i max-tele-läget klart sämre än den ovannämnda 180:a. De 20mm som skiljer kan väl inte vara utslagsgivande.
sagan skrev:
Det är ju bara att kolla FOTO:s test, det framgår tydligt hur bra den är vid 28 resp 75mm (minst lika bra som vid 50mm).
http://www.lindev.org/Kim10D//tamron
Kim, det känns som om zoom- och fasta objektiv mäts i separata divisioner och jämföres endast inbördes. I alla fall i Sverige.
Ett exempel är Nikkor 2.8/180 mm ED som i utländska tester anses som en glugg med högstmöjliga poäng. Även i Sverige har den fått fina poäng, men Nikkor Zoomen 2.8/80-200 mm ED får konstigt nog så gott som samma poäng, fast den är i max-tele-läget klart sämre än den ovannämnda 180:a. De 20mm som skiljer kan väl inte vara utslagsgivande.
sagan
Avslutat medlemskap
Jo, det är väl normalt zoomarnas största svaghet (distorsion) men imponerande bra vid övriga brännvidder trots allt, även ur den aspekten.
Sen ska man komma ihåg att fasta objektiv inte automatiskt innebär låg distorsion..det finns fasta objektiv som ger kraftig distorsion, särskilt då vidvinkelobjektiv.
Sen ska man komma ihåg att fasta objektiv inte automatiskt innebär låg distorsion..det finns fasta objektiv som ger kraftig distorsion, särskilt då vidvinkelobjektiv.