arleklint skrev:
Jo jag har tänkt på det där hoppet, en 24 är inte fel . Angående 180 så känns nog en fast mest rätt för mig.
Då skulle alltså serien bli:
17/3.5 24/2.8 35/2.0 50/1.8 90/2.8 180/?? 300/4
/Janne, som konstaterar att Scandinavian just packar 50/1.8
Jag trodde din tanke med 17/3.5 var att använda den som just en 24:a (17*1,5=25,5mm)!? Men det är klart..det är ju inte helt fel att också ha en sådan brännvidd till sitt analoga hus.
Angående fast eller zoom..valet beror på fotografens eget arbetssätt. Det finns fördelar och nackdelar med båda förstås. För Kim är det optimala valet helt klart en zoom eftersom han vill vara redo för alla typer av bilder när som hellst på dygnet.. ;=). Kim har sitt sätt att fotografera på, medan någon annan kanske föredrar fasta objektiv eftersom denne jobbar med en viss typ av bilder åt gången. Kanske kan tyckas enkelspårigt, men helt klart upplever jag det som ett mer målinriktat och metodiskt arbetssätt.
Nu säger jag inte att man inte kan jobba målinriktat och metodiskt med en zoom. Men en zooms fördel är ju bland annat att man ska kunna byta brännvidd snabbt i händelse av att ett nytt och oförutsägbart motiv dyker upp..och då blir ju bilderna också lite mer slumpmässigt tillkomna.
Alltså kan det vara läge att välja fasta gluggar om man själv vill söka upp och i förväg planera sina bilder. Zoomobjektiv däremot kanske man bör välja då man är i behov av snabbheten och förlitar sig på att "någonting oförutsägbart" ska ske.
En sak som kanske bör tilläggas är att med zoomobjektiv finns risken att bilderna blir ganska splittrade. Vill man skapa ett visst uttryck eller få helhetskänsla i sitt projekt kan det vara klokt att hålla sig till några få bestämda brännvidder. Med enbart en fast 35:a och en fast 90:a vid exempelvis gatufoto, kommer man att missa en del bilder. Det är ju helt klart. Men i gengäld lär bildserien förmodligen upplevas som mer enhetlig och därmed få ett visst bestämt uttryck. Med zoomar blir det lätt att alla möjliga brännvidder används, vilket som sagt kan upplevas som en aning splittrat.