Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast eller zoom

Produkter
(logga in för att koppla)
objernulf skrev:
Janne, det blir väl lite stort hopp mellan 17 och 35. Då får nog klämma in en 24/2.8 där. Jag hade helt klart valt 180/2.8 i stället för en tung stor dyr 70/80-200. Eller Sigma 180/3.5 macro som jag själv använder.

Jo jag har tänkt på det där hoppet, en 24 är inte fel . Angående 180 så känns nog en fast mest rätt för mig.

Då skulle alltså serien bli:
17/3.5 24/2.8 35/2.0 50/1.8 90/2.8 180/?? 300/4

/Janne, som konstaterar att Scandinavian just packar 50/1.8

Wolfgang: Begagnat är ett Nikon 80-200/2,8 ett bra val.

Glöm inte prova 70-200/2,8 VR om du funderar på att köpa nytt. Den är snabb i AF och har en underbar närgräns. Jag blev förälskad i allt utom prislappen men vem vet... om 10 år kanske...

arleklint skrev:
Jo jag har tänkt på det där hoppet, en 24 är inte fel .

Janne, jag hade en 20 mm förut, men allting i bakgrunden blev väldigt sned och för smått.
Det syntes tydligt att man hade använt en 20:a.
Även i naturfoto.
Men 2.8/24:an är mera "anonym" och känns perfekt.
En underbar optik.
Den har dessutom 52mm i filtergänga, samma som 1.8/50 mm och är liten och nätt. Dessutom mindre känslig vid motljus än 20:an.

Wolfgang skrev:
Jag håller med Dig, Kim, det är en mycket bra zoom. Nackdelen är väl att den väger 2600gr och att den har kraftig distorsion i 300mm-läget.

Kim glömde även bort en annan detalj i sammanhanget: zoomen har inget 300mm-läge, snarare 281mm.

Är det inte lika bra att redovisa allt (om man nu hänvisar till ett test) med en gång istället för att bara plocka russinen ur kakan?

Vill säga att jag tycker det är lärorikt och bra för mig att läsa alla era synpunkter och råd.
Det objektiv som fattas mig i min serie är.

17mm:
Där tänker jag Tokina 17/3.5

24mm:
Där tänker jag Nikkor 24/2.8

180mm:
Där Tänker jag Nikkor 180/2.8 eller Sigma 180/3.5

Har ni andra förlag på bättre fasta gluggar. Hur skiljer sig Nikons och Sigmas 180 kvalitetsmässigt. Jag hittar dom inte på photodo.

Ni som förespråkar zoomar... vilka objektiv skulle ni välja istället för den fasta serien.

/Janne

arleklint skrev:
Ni som förespråkar zoomar... vilka objektiv skulle ni välja istället för den fasta serien.

/Janne
En zoom i dom nedre regionerna, 17-35, det händer rätt mycket vid dom brännvidderna, en liten ändring kan ge dramatisk skillnad i kompositionen.

arleklint skrev:
Jo jag har tänkt på det där hoppet, en 24 är inte fel . Angående 180 så känns nog en fast mest rätt för mig.

Då skulle alltså serien bli:

/Janne, som konstaterar att Scandinavian just packar 50/1.8

Jag trodde din tanke med 17/3.5 var att använda den som just en 24:a (17*1,5=25,5mm)!? Men det är klart..det är ju inte helt fel att också ha en sådan brännvidd till sitt analoga hus.

Angående fast eller zoom..valet beror på fotografens eget arbetssätt. Det finns fördelar och nackdelar med båda förstås. För Kim är det optimala valet helt klart en zoom eftersom han vill vara redo för alla typer av bilder när som hellst på dygnet.. ;=). Kim har sitt sätt att fotografera på, medan någon annan kanske föredrar fasta objektiv eftersom denne jobbar med en viss typ av bilder åt gången. Kanske kan tyckas enkelspårigt, men helt klart upplever jag det som ett mer målinriktat och metodiskt arbetssätt.

Nu säger jag inte att man inte kan jobba målinriktat och metodiskt med en zoom. Men en zooms fördel är ju bland annat att man ska kunna byta brännvidd snabbt i händelse av att ett nytt och oförutsägbart motiv dyker upp..och då blir ju bilderna också lite mer slumpmässigt tillkomna.

Alltså kan det vara läge att välja fasta gluggar om man själv vill söka upp och i förväg planera sina bilder. Zoomobjektiv däremot kanske man bör välja då man är i behov av snabbheten och förlitar sig på att "någonting oförutsägbart" ska ske.

En sak som kanske bör tilläggas är att med zoomobjektiv finns risken att bilderna blir ganska splittrade. Vill man skapa ett visst uttryck eller få helhetskänsla i sitt projekt kan det vara klokt att hålla sig till några få bestämda brännvidder. Med enbart en fast 35:a och en fast 90:a vid exempelvis gatufoto, kommer man att missa en del bilder. Det är ju helt klart. Men i gengäld lär bildserien förmodligen upplevas som mer enhetlig och därmed få ett visst bestämt uttryck. Med zoomar blir det lätt att alla möjliga brännvidder används, vilket som sagt kan upplevas som en aning splittrat.

Senast ändrad:
forstheim skrev:
Jag trodde din tanke med 17/3.5 var att använda den som just en 24:a (17*1,5=25,5mm)!? Men det är klart..det är ju inte helt fel att också ha en sådan brännvidd till sitt analoga hus.

Ja min tanke med 17mm var att den blir en "24:a" på D100´n, men F80´n. vill oxå ha en 24. Att jag sen får en 17 till F80 "på köpet" är ju inte fel.

På samma sätt. F80 har sin 300mm, men det vill D100´n oxå ha. Det får den genom "180":an. Att sen 300'n blir en 450'n på D100 är inte heller fel.

Hur man sedan hanterar 300mm på D100 (=450mm) i hop med 2x-telekonverter (=900mm) på ett kontrollerat sätt törs jag inte tänka på ;)

arleklint skrev:

17mm:
Där tänker jag Tokina 17/3.5
Har du funderat på Nikkor 16/2.8? På Adorama tar de under $500 för en AFD i finskick. På eBay kan man komma undan billigare.

En gammal robust AiS kan man få för en ännu billigare penning, men det blir väl iof lite problem med D100:an där.

sagan skrev:
Lider du av zoomsjukan menar du?
Att du zoomar in >istället< för att leta rätt på för bilden bästa perspektiv?

Nu blev jag mycket förvånad..

Nej så farligt är man inte drabbad..blir bara små ljusteringar av utsnittet..
mvh/Gunte..

objernulf skrev:
Båda är extremt bra, både på full öppning och nedbländat. Jag tror inte man kan se någon skillnad om man jämför. Jag valde Sigman för macromöjligheten.

Håller med Olle på den punkten..skiljer inget nämvärt i pris och bör vara ungefär samma kvalisort..däremot är det ju trevligt med macro..
Är nöjd med mitt exemplar..
mvh/Gunte..

fargo skrev:
Kim glömde även bort en annan detalj i sammanhanget: zoomen har inget 300mm-läge, snarare 281mm.

Är det inte lika bra att redovisa allt (om man nu hänvisar till ett test) med en gång istället för att bara plocka russinen ur kakan?

Jag glömde ingenting..jag tog med det som jag ansåg vara relevant.

Men óm du vill vara så petig så har inte heller Nikkorn ett 300-läge..utan 298 (varför nämnde du inte det, plockade du russin?).

Jag tycker dock inte att det är särskilt relevant för det som diskuterades, det var för att visa att zoomar kunde vara lika eller t.o.m skarpare än fasta (vilket var det som diskuterades).

Fanns ingen anleding till att skriva av hela testet.

Senast ändrad:
Wolfgang skrev:
Tror inte att jag är emot zoomar, tänker själv att köpa en 2.8/80-200 inom kort. Men det känns att det är "mera sport" att kunna prestera bra bilder med ett fåtal utsökta fasta objektiv.

Så du menar att det är för lätt att ta bra bilder med en zoom, så man ska göra det svårare för sig genom att använda fasta brännvidder?

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto