Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast eller zoom

Produkter
(logga in för att koppla)
Då står man att välja mellan att ha sin knivskarpa och ljusstarkaste fasta eller den bästa brännvidden... Det bästa och kompromisslösa är alltså att ha 10? ljusstarka och knivskarpa fasta objektiv. Eller?

Linmajon skrev:
En fördel med utbytbara objektiv är ju att man kan ha BÅDE zoomar och fast optik, om man nu har råd med det... Varför kompromissa?
Att samla ihop ett set fasta gluggar är ju aldrig fel, men man kan ju komplettera med ett par hyggliga zoomar. Ibland är de bra att ha.
Jag försöker förutse (inte lätt..) vad jag behöver och tar med minsta möjliga antal objektiv. Annars blir det tungt för jämnan...

Ungefär så tänker jag med. En bekvämlighets-zoom och en kvalitets-fast i varje omfångsområde. 17-35 & 24mm, 28-105 och en 50mm, 70-200 och en... och en... tja, jag letar efter en 105:a eller 135:a eller nåt liknande.

Beroende på vad man ska fota så mix-n-matchar man sen i utbudet. Enkelt och behändigt.

Varför inte en 12-800/1.2 L IS USM?

Edit: Attans, glömde att du körde Nikon.

Edit2: Attans igen, det fanns tydligen inget sånt objektiv till canon heller...suck!

:D

hehe, kul där !!

Nej den har ingen gjort, och om dom gjorde den tror jag den skulle vara otymplig att använda. Troligen också tyngre att bära en 10 fasta ;)

jimh skrev:

Det där med att man sparar vikt och storlek med zoomar är ju rent objektivt sant. Men jag tycker ändå det är lättare att stuva en 24/50/100-uppsättning i väskan än en 28-70/2.8-zoom. Och på kameran är det definitivt lättare med fasta objektiv.

Det här med vikten är ju ett rätt vanligt argument för att välja zoom framför fast. Men hur är det egentligen?

28-70/2.8 (890g) [AF-S, ED-IF]
80-200/2.8 (1300g) [AFD] (AF-S väger 1550g!)
= 2190g

24/2.8 (250g) [AiS]
50/1.8 (155g) [AF]
85/1.8 (415g) [AFD]
180/2.8 (800g) [ED-AiS]
= 1620g

Eftersom jag brukar släpa med mig allt upp i fjällen så är faktiskt vikten ett argument för fasta objektiv.

Men, argumentet var lätt vägande jämfört med andra!

En bra fast kombination, Janne, är:
AF 2.8/24 mm D, AF 1,8/50 mm D, AF 1,8/85 mm D,
Därtill zoomen AF 2,8/80-200 mm D.
Samt lämplig konverter.

Själv har jag AF 2,8/24 mm D, AF 1,8/50 mm D,
Macro-Tamron AF 2,8/90 mm.
Samt zoomen 2,8/35-70 mm (som känns klumpig på kameran i förhållandet till de lätta fasta objektiven).
På önskelistan står en 2,8/80-200 zoom.

Jag visar mina diabilder på en 2 meters duk och då syns skillnaden mellan fast optik och zoom till förmån för den fasta (om man har bra syn och en bra projektor).

Låter vettigt...

Jag har nu och har beställt

35/2.0 50/1.8 90/2.8 300/4 och planerar vidare för 17/3.5 och 180/??

17 är bra eftersom ett av husen har sin brännviddsförlängning 1.5 ggr.

Med min 2x-konverter kanske jag då kan klara mig utan zoom, men har en 28-80.

17/3,5 låter bra. 180:an är ju mycket lättare än zoomen 80-200, men i testerna får zoomen högre poäng, konstigt nog. Själv har jag också funderat på 180:an, men med zoomen kan jag finjustera bilden i kanterna, efter att först har förflyttat mig till rätt plats.
Men övertyga mig gärna varför jag borde välja 180:an istället för nämnda zoomen. Priset är ungefär samma.

Jag har inte kollat tester på 180-alternativ än, men det hade du ;)

Ja, det skiljer ju 600gram, så det är väl i så fall orsaken.... men är zoomen bättre optiskt så skulle jag nog välja den och acceptera vikten.

Men den blir ju klumpigare att jobba med, så det är inte uppenbart. Jag grubblar....

Senast ändrad:
Jag har kollar runt ett tag och tycker nog att det lutar åt att den fasta 180:an har något bättre renommé än 80-200. Därtill kommer, för min del, att det fasta objektivet troligen fungerar bättre med konverter.

Om jag skulle se någon skillnad låter jag vara osagt...

(PS. Kolla Rörsletts sida t.ex.)

Det bästa är att välja och vraka friskt beroende på vad man gör.

Jag var ute och vandrade med endast mitt 70-200/2.8, det var perfa, både fina porträtt och bra landskapsbilder blev det, och jag saknade nästan inte alls att jag inte hade någon vidvinkel alls i det läget, den enda jag ägde vid tillfället var faktiskt en 50 som inte är direkt mer vidvinklig än 70..

Men jag skulle aldrig ge upp mitt 50/1.8 såvida det inte var till förmån för ett 50/1.4 såklart.

Dock har jag köpt på mig en 28-135 IS USM inför en resa till thaialand och filipinerna, den och det fasta 50/1.8 åker med, inget annat. Just för viktens och smidighetens skull.

Sen måste jag erkänna att jag är lite lat, jag kan mycket väl vrida en aning på zoomen för att göra ett mindre utsnitt, brukar bli bra ändå. Då tycker jag det är jobbigare när man är för nära med ett mera vidvinkligt objektiv, hästmule-effekten liksom. Beror lite på om det är snapshots eller planerade porträtt, snapshottet/candid riskerar att försvinna om man helt plötsligt börjar manuvrera sig för rätt perspektiv.

Låter som ganska vettiga val av objektiv tycker jag. Själv har jag valt (och kommer delvis att komplettera med) 24/2.8, 35/2.0, 50/1.8, 90/2.8 Macro, 70-200/4, 300/4 + konvertrar. Således väldigt lik din tänkta uppsättning Janne..så när som på zoomen kan man säga.

Jag föredrar fasta objektiv av flera orsaker..inte minst pga bättre ljusstyrka (kortare skärpedjup), oftast bättre optik och prisvärdheten. Förvisso kan man missa vissa bilder då man inte hinner med att byta objektiv..men det hela beror ju också lite på hur man själv fungerar som fotograf. För mig är inte det här några större problem eftersom jag oftast först väljer vilken typ av bilder jag vill göra..och sedan väljer brännvidd efter det. Sedan får den valda brännvidden sitta på huset tills jag har tagit mina bilder.

Det är nog inte lämpligt att "vända kappan efter vinden" så fort ett nytt motiv uppenbarar sig..för då är det antagligen lätt hänt att man blir tokig. Zoomobjektiv är förmodligen ett bättre val om man besitter sådana tendenser.. :=)

Senast ändrad:
hasse lundberg skrev:
Skärpedjupet är en mycket viktig punkt!

Ska du köra med en kamera som har en förlängningsfaktor på 1.6 eller så så är du väl tvingad att blända upp minst ett steg för att få motsvarande skärpedjup som kameran med film i.

Nu hänger inte jag med här varför blir det så???

Märkte på när jag körde med mitt 50mm/1.8 att även vid bländare 1.8 var det oroligt stort hade svårigheter att få bakgrunden difus

121an skrev:
Märkte på när jag körde med mitt 50mm/1.8 att även vid bländare 1.8 var det oroligt stort hade svårigheter att få bakgrunden difus

Menar du allvar? Jag upplever inga som helst svårigheter att få bakgrunden diffus med 10D och 50/1.8. Har man bara det man ska fota hyffsat nära så blir skärpedjupet väldigt litet.

arleklint skrev:
Här tycker jag du har en poäng! På kameran är det ju klart bättre med ett smidigt fast. Och det är ju då bilden görs! Den görs ju inte i ryggsäcken ;)

Har man enbensstativ och stativgänga på objektivet så är det inget jobbigt alls med en zoom på kameran...även så stora som 70-200 f/2.8.

Liax skrev:
Jo visst! Så tänkte jag också , men efter ett tag var inte dessa strapatser lika glamorösa längre. Dessutom hände det ibland att jag vid målet upptäckte nya motiv, motiv som tyvärr krävde andra objektiv än de jag hade med mig. Inte kul, jag lovar. :)

Men men, det är mina åsikter. Det kommer kanske att passa dig och din fotostil perfekt. Men jag personligen kommer aldrig mer att använda fast optik mer än i studiosammanhang. :-D

/Joakim

Jag är av samma åsikt..jag använder bara fasta objektiv när det inte finns något bra zoomobjektivalternativ att tillgå.

arleklint skrev:
Låter vettigt...

Jag har nu och har beställt

35/2.0 50/1.8 90/2.8 300/4 och planerar vidare för 17/3.5 och 180/??

17 är bra eftersom ett av husen har sin brännviddsförlängning 1.5 ggr.

Med min 2x-konverter kanske jag då kan klara mig utan zoom, men har en 28-80.

Personligen så skulle jag sakna massa brännvidder med den kombinationen.

Staffan skrev:
Men visst, om man vore kompromisslöst seriös, som t.ex Terje och andra proffs, då bleve det nog mest fasta gluggar.

Det där med att kompromissa kan man ju se på flera olika sätt.

Vill man kompromissa med valmöjligheterna? (betydligt färre brännvidder att välja på med fasta brännvidder, även om man har många objektiv) d.v.s man kan inte fritt välja exakt det utsnitt man vill ha varje gång, om man har fasta objektiv.

Vill man kompromissa med hastigheten att byta brännvidd och därav missa bra bilder?

Vill man kompromissa lite med bildkvaliten för att få de andra fördelarna som en zoom ger?

Faktum är att vad man än väljer så gör man en kompromiss!

Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto