Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fast 300mm eller zoomobjektiv...?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde82

Aktiv medlem
Är i farten och ska investera i ett nytt teleobjektiv, har ett Sigma 70-200/2.8 nu som jag är supernöjd med, men skulle vilja ha lite längre brännvidder eftersom jag upptäckt tjusningen i att fota vilda fåglar och djur.

När det gäller fasta tele känns det enda överkomliga i prisväg Nikons 300/4, men då lär man ju behöva extenders åxå.

Annars är det ju nån form av zoomobjektiv, sigmas 120-400mm ligger rätt bra till, framför allt prismässigt. Ca 6500:-

Synpunkter... Fast eller zoom?

MVH: fredrik

Det fasta med med konverter kommer att ge betydligt bättre skärpa.
Utan tvekan.

Superzoomar brukar ha en väldig förmåga att tappa skärpa på längre brännvidder, speciellt på stora bländare.

Jag skulle utan tvekan satsat på det fasta om jag vore du.

/Daniel.

300/4 är ett väldigt bra objektiv och fungerar utmärkt med en 1,4x konverter. Det kostar klart mer än Sigmat, men det märks på bildresultatet ...

Av någon anledning är 200-400 i Sverige ungefär 15000:- dyrare än 300/2,8, medans det på B&H i USA skiljer ungefär USD 700 mellan dem. Hade skillnaden i Sverige varit densamma hade mitt val mellan 300:an och zoomen varit mycket svårare än det var (jag valde 300:an).

Jag tror trådskaparen blir nöjd med en 300/4 och en TC-14. Kan dock vara värt att veta att stativfästet på det objektivet inte är speciellt bra, men det går att komma runt genom att klämma in t.ex. en snusdosa mellan stativfot och objektiv ...

afe skrev:
Jag tror trådskaparen blir nöjd med en 300/4 och en TC-14. Kan dock vara värt att veta att stativfästet på det objektivet inte är speciellt bra, men det går att komma runt genom att klämma in t.ex. en snusdosa mellan stativfot och objektiv ...

Jag tror också att trådskaparen Fredrik blir nöjd liksom jag själv med 300/4 och en TC-14.

Det du säger ang stativfoten gällde inte det den äldre AF versionen ? trodde att det var åtgärdat på AFS modellen...eftersom jag inte snusar får man väl hitta på något annat..

Själv går jag och hoppas att det kommer en VR version snart, då slår jag till och handlar direkt...

Göran

Problemet med stativfoten gäller framför allt AFS-modellen - inte den äldre.

Om man inte snusar, kan man använda en gammal filmburk i stället ;)

Tack så mycket för alla svaren.... Ang. inlägget om att 300mm blir lite för kort. Håller med om att ett 400 hade vart bättre eller nikons 200-400.
Men det är ju som nån skrev en prisfråga.
Jag ska fortsätta att fundera lite, tack så länge!

idag tänkte jag sätta V75:an och lägga in en beställning på ett 300/2.8 och ett 200-400/4. Blir nog också ett reservhus (D300)

Drömmare... jag? visst...

Om 200-400/4 ligger på ca 30k i USA så får man ganska många flygresor och hotellnätter för skillnaden mot Sverige. Rätt intressant, även om det naturligtvis finns mycket att säga om införselvillkor å sånt.

Men även 35-40k är kanske för mycket i det här fallet (en trevlig NY-helg inräknat), även om det säkert är ett rätt så "lågriskköp", sett ut begagnatperspektiv.

jdandanell skrev:
idag tänkte jag sätta V75:an och lägga in en beställning på ett 300/2.8 och ett 200-400/4. Blir nog också ett reservhus (D300)

Drömmare... jag? visst...
Äsch, det såg så bra ut efter 3 avdelningar men sedan sket det sig duktigt. 3 x 5 rätt gav 66 kr och det är en bit kvar till en fast 300/2.8

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar