Graal skrev:
Citat:
Lugn, det finns filmer som man knappast kan urskönja något korn i, ens vid 40x50-förstoringar från småbild.
Vilka filmer skulle det vara??
Har hitilts inte sett någon sådan, trots att jag testat rätt många varianter, även av de extremt finkorninga varianterna (som ofta var ljussvaga och därför inte kan jämföras rakt av).
Jämför gärna men jämför likvärdigt, dvs iso100 film mot iso100 digitalt, mellanformat mot PhaseOne på Hasselblad, Konica "Pop" mot en modernare KM digitalkompakt osv).
Vem har bildskärmar som är 1,5x2m?
Det var nog det stolligaste, okunnigaste och mest arroganta jag hört på länge (och då har jag ändå smygläst rätt många av trådarna i dessa forum)! Men så kom det ju från en analogfanatiker också.... *suck*
Som ren upplysning, så finns det något som kallas för zoomverktyg i de flesta moderna program... (eftersom du inte verkar förstå vad jag menar). Det är på det sättet, dvs inzoomat och beskuret, som många bilder presenteras idag. Detta påverkar den tekniska utvecklingen - åtminstone för oss som följer med vår tid...
Sedan får du såklart tycka att det är fel, löjligt och meningslöst men racka inte ned på och förlöjliga inte den stora skara fotografer som gör så. Det är respektlöst!
Bildskärmen och den beskurna/inzoomade bilden är här för att stanna, oavsett vad du eller någon annan tycker. Det är utveckling det handlar om, en trend, som skapar nya behov och ställer nya krav. Du måste inte gilla det - det är bara så det är, men sluta förlöjliga de som presenterar beskurna bilder på skärm!
Du har självklart din fulla rätt att tycka om ditt sätt att presentera bilder på - men gör dig själv en tjänst - och sluta uttala dig på det sätt du gör, för det visar bara på din bristande tekniska kompetens och bristen på respekt för andra åsikter och alternativa, mer moderna sätt att presentera bilder på!
Slutligen: Den här dikussionen tenderar, som allt annat när det gäller digitalt, att bli allt för teknifierad? Var kommer bilden in? Och ditt personliga bildspråk? Allt annat är egentligen oviktigt för den som vill utvecklas bildmässigt.
För teknifierad?? Que? Hur jag än läser så är det nog du själv som tände DEN flammande lågan faktiskt...
Bildspråket utvecklar man som FOTOGRAF - oavsett valt medium. Mediet har inget med bildspråket att göra - iaf inte för mig. Det var DETTA som var kärnan i tråden... -det var alls ingen VS diskussion. Jag jämförde medierna med varandra och poängterade vissa trender och utveckling, som jag uppfattar dem. Vad jag förstår ser du samma trender - men måste racka ned på och förlöjliga dem för att må bra...?
Min åsikt och uppfattning är alltså att bildspråket inte påverkas, eller åtminstone inte för mig, pga det valda mediet på något annat sätt än att denna utveckling går fortare med digitalt.
Det personliga bildspråket utvecklas inte genom att studera pixlar, histogram, vitbalanser etc och det spelar ingen roll om du fotograferar digitalt eller analogt.
Jag är HELT med dig här, till 100%!
[I)Som sagt, jag ser större och fler likheter mellan medierna än jag ser skillnader.[/I]
Det verkar som om många är i ett stadium där de håller på att lära sig tekniken och därför fixerar sig vid den istället för att diskutera bild?
Jag tror att det är en förutsättning att lära sig den nödvändiga tekniken (åtminstone är det så för mig) för att kunna skapa bilden på det sätt jag vill. Det jag har svårt att förstå är varför jag eller någon annan skall bli häcklad för det? Är det månne för att jag gör det digitalt och att detta får det att svida lite...?
Bildkomposition är ett intressant ämne i sig och visst är balansen mellan teknik och bildinnehåll snett fördelad. Själv tror jag det handlar om precis just det du efterlyser, alltså en fotografisk utveckling. Att bemästra tekniken är ett av stegen längs denna väg.
Om något år (kanske månader?) tror jag att vi kommer få se fler diskussioner om bildinnehåll, då majoriteten hunnit lära sig det tekniska till den nivå de eftersträvar.
Visst kommer det även fortsättningsvis att vara ett visst "nerderi" kring foto (det är trots allt teknisk utrustning) och säkert kommer "försäljningsporren" med allt större siffror, i allt snabbare takt, att finnas även fortsättningsvis men jag tror ändå på fler innehållstrådar, givet tid.
/Kjelle
som inser att även denna tråd spårat ur och därför inte fortsätter följa den...