Annons

Familjebildpool?

Produkter
(logga in för att koppla)

PerFogelberg

Aktiv medlem
Kan man inte göra en pool för dom som gillar att fotografera familjebilder, barn, husdjur, etcetera? Jag tror att många använder sin kamera just till att fotografera ovanstående.
 
Låter väldigt bra! Speciellt då det är många som klagar på just sådana bilder samt husdjursbilder. Ok att det finns kategorier, men om man går igenom nyupplagda bilder i tex nybörjarpoolen så kommer ju allt upp.
 
Jag tror det blir roligare att titta på bilder om det finns fler pooler. Då blir det enklare och man slipper gå via sökmotorn.
 
Det vore nog bra med en pool för barn och djurbilder, men ordet "familjebilder" tycker jag är svårdefinierat här på fotosidan. Kanske bara är jag som känner så iof?

Fast poolen med bilder på familjen är jag helt för.

En sån skulle nog få mig att ladda upp fler barn och djur än jag gjort tidigare, fast om jag vill kalla de bilderna "familjebilder" när jag visar dem här är en annan fråga..
 
Jag förstår inte varför "familjebilder" har en så dålig status här på fotosidan. Är det de att folk är så osäkra i sin fotografering att dom egentligen vill vara proffsfotografer allihop?

Man ska inte underskatta de dokumentära värdena som familjebilder har. Det är ju dessa bilder som blir värdefulla i framtiden. Kan man då i en prestigelös pool få tips och kunnskap inom detta område vore det värdefullt. Att kunna ta bättre familjebilder är något som man kommer att uppskatta i framtiden.

Med familjebilder tänker jag mig sådana bilder på nära och kära. Dvs inte naturbilder, modellbilder, bilder på bilar och andra vackra bilder.

I denna pool behöver ingen beklaga sig över alla barn, katter, svärmödrar, hundar, m.fl.
 
PerFogelberg skrev:
Jag förstår inte varför "familjebilder" har en så dålig status här på fotosidan. Är det de att folk är så osäkra i sin fotografering att dom egentligen vill vara proffsfotografer allihop?
Jag tror inte folk är osäkra. Jag är det inte på det sättet iaf, men jag har min definition.
Jag menade alltså inte att det var ett fult ord eller ett ord med dålig klang.

För mig är familjebilder viktiga, men det är de oavsett de kritiseras på fs eller inte. Mina såna får ha tekniska brister och de får vara underliga i ljus eller med röriga kompositioner om motivet är viktigt för mig ändå..
Det jag vill med dem är ju att föreviga situationer för att bevara i generationer.
Visst, jag bryr mig om att försöka göra dem så bra som möjligt från början men det är inte direkt bilder jag tagit i syftet att få kritik på, uttan bara för att katten såg så kul ut när hon hoppade ur badkaret eller för att sonen klätt ut sig. De duger åt mig för det syftet oavsett kommentarer på fotosidan eller inte..

Sen, såna bilder jag gärna skulle lägga upp här i en sån pool..
Det är nog såna jag tror kan väcka intresse eller känslor även hos utomstående och såna jag vill ha kritik på för att kanske kunna göra ännu bättre nästa gång (just för att de kanske intresserar fler på något sätt)
 
PerFogelberg skrev:
Kan man inte göra en pool för dom som gillar att fotografera familjebilder, barn, husdjur, etcetera? Jag tror att många använder sin kamera just till att fotografera ovanstående.

en fråga ang. familjebilder -

menar du att den gemensamma faktorn ska vara motiven, eller ska det vara syftet? ( typ "bilder tagna främst för att vara intressanta för en själv och familjen i första hand" )?
 
PerFogelberg skrev:
Jag förstår inte varför "familjebilder" har en så dålig status här på fotosidan. Är det de att folk är så osäkra i sin fotografering att dom egentligen vill vara proffsfotografer allihop?

Man ska inte underskatta de dokumentära värdena som familjebilder har. Det är ju dessa bilder som blir värdefulla i framtiden. Kan man då i en prestigelös pool få tips och kunnskap inom detta område vore det värdefullt. Att kunna ta bättre familjebilder är något som man kommer att uppskatta i framtiden.

Med familjebilder tänker jag mig sådana bilder på nära och kära. Dvs inte naturbilder, modellbilder, bilder på bilar och andra vackra bilder.

I denna pool behöver ingen beklaga sig över alla barn, katter, svärmödrar, hundar, m.fl.

jag kan ha fel, men jag tror inte att folk beklagar sig över dessa motiv, i sig. är det ett bra porträtt, en bra bild, så struntar iaf jag i om det råkar föreställa en svärmor.
 
När jag tänker på familjebilder så tänker jag på semesterbilder osv. Sådant tycker jag inte har någon plats alls på FS.
Husdjur hittar man lätt i nybörjar poolen, och porträtt på svärmor,barn måste väll ändå höra till porträtt?
 
Mikael: Du satte huvudet på spiken. Semesterbilder har ingen plats på fotosidan.

Hur ska man då gå till väga om man vill lära sig knäppa bättre semesterbilder? Är det bra att lägga sådana bilder i en egen pool?

Jag tycker nybörjarpoolen ligger på en lite för hög nivå. Är alla verkligen nybörjare där?

Namnet "familjebildpool" låter opretantiöst. Jag tycker namnet låter positivt. Det innehåller närhet och kontakt till människor och andra varelser.
 
JAg fattar inte varför semesterbilder inte platsar på FS.

Dessa anspråkslösa bilder på konstiga hus, trebenta hundar och fula cyklar är oftast oändligt mycket intresantare än dåliga modellbilder, vilka det finns et antal av här på FS.
Gärna en Familjebild pool med anspråkslösa bilder som man kan ge komentarer på. Det blir säkert för låg nivå för proffsen men för mig och många andra är det den typen av bilder som räknas.
jag vill bli bättre fotograf för att få ett finare fotoalbum.
Johannes
 
Re: JAg fattar inte varför semesterbilder inte platsar på FS.

En semesterbild för mig är en bild man tar utan tanke på någon vidare komposition, färgsättning osv. Alltså en ögonblicksbild, s k snapshot, t ex när familjen sitter solbrända på en uteservering och väntar på maten. Jag skiter fullständigt i om jag skulle kunna få bilden "bättre" genom att minska skärpedjupet eller att jag råkar få med en hand i ena kanten på bilden. De här bilderna platsar i mitt fotoalbum i bokhyllan i vardagsrummet och är roliga att titta på för _mig_. De ska INTE ut på fotosidan.

Om jag däremot på semestern i Grekland tar min fotoutrustning på en runda för att fotografera vackra, lite mer konstnärliga och genomtänkta bilder på byggnader, landskap osv skulle jag inte kalla det semesterbild. Sådana bilden platsar på fotosidan och de är utmärkta att ge kritik på.

Förstår du skillnaden mellan ögonblicksbild och genomtänkt bild?

Allmänt tycker jag många här på fotosidan krånglar till det alldeles för mycket, var har det sunda förnuftet tagit vägen??
 
Senast ändrad:
Givetvis skall bilder som är misslyckade inte visas för andra. Givetvis skall inte alla bilder från min senaste semeste laddas upp på fotosidan. Det är ju självklart. Men en familjebildpool (vilket var det vi diskuterade) tycker jag är värt att prova. Då skulle sådana som jag våga lägga in bilder som vi tycker är bra, men skulle kunna bli mycket bättre. Nu är nybörjar poolen full av pretantiösa bilder. Endel är tom riktigt bra och inte nybörjarbilder.

Är inte FS till för alla typer av fotografer. Jag är ny här så ifall jag ite platsar så går jag bara.

vänligen
Johannes
 
Jag ser inga som helst problem med att skapa en pool för familjebilder. Om det nu sticker i ögonen på vissa medlemmar att det kommer in "enklare" bilder, så behöver de faktiskt inte titta i just denna pool.
Det som gör att ett comunity som fotosidan utvecklas och får ett större erkännande är igenom mångfalden av fotografer. Om någon vill skapa ett comunity där endast välkomponerade och perfekta bilder skall vara så är det fritt fram för det. Men kom inte och klaga på att det blir få deltagare.
 
Jag tror kommentarerna på barn och djur kanske skulle öka med en egen pool, men just "semesterbilder" och "familjebilder" (som jag definierar det) är väl ändå något man tar mest för att bevara ögonblick och som vi förmodligen kan uppskatta oavsett röriga prylar i bg eller knepiga ljus?
Jag fattar inte riktigt varför man vill ha kommentarer på såna bilder?
Fast sen finns det ju bilder på motiv inom familjen som säkert kan vara intressanta för andra och som man kanske behöver kritik på ändå.
Men namnet fameljebildspool är jag inte för eftersom även jag håller med om att vissa bilder kan stanna utanför fotosidan, men detta är inte p g a motiven utan snarare p g a syftet med dem.
 
Jag håller med om att familjebild pool kanske inte är ett bra namn.
Vad jag söker är en bildpool med lite sämre bilder.
Sen att mitt intersse är familjebilder och inte modelbilder har som du skriver inte riktigt hit.
 
Vad ska poolen heta. Vad kan vara mer opretantiöst än familjebilder?

Se er själva som mentorer som tar hand om nybörjarna som just har skaffat en liten digitalkamera och har ambitionen att få lite bättre bilder i sitt egen fotoalbum.
 
Nej, jag håller inte med om att det behövs en speciell sådan pool. Nybörjarpoolen torde väl duga gott, för oftast är det ju nybörjare som bidrar med sådana bilder då familj och husdjur är de fotomotiv som alltid finns till hands när man börjar experimentera med sin kamera. Bilderna skall bedömas som de bilder de är, inte om själva motivet tilltalar kommentatorn eller ej.

Det har dock framförts synpunkter på att en del av bilderna som läggs in i Nybörjarpoolen är *för* bra. Jag har funderat på ett extra betyg där ("för bra för den här poolen") eller något..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.