Annons

Familjebildpool?

Produkter
(logga in för att koppla)
Christer: Det känns lite fel om jag ska lägga in mina familjebilder i nybörjarpoolen. Jag är ingen nybörjare. Däremot gillar jag kategorin. Jag tror fotosidan blir intressantare med fler pooler.
 
Skall man ha en pool för varje typ av motivinriktning blir det väldigt många pooler; där är ett dilemma. Vi har bara skapat en sådan "motivpool" på prov hittils; "Subculture" då det känndes som en väldigt avgränsad och liten grupp - en typ av bilder som gärna försvinner i det stora inflödet.

Om du skulle författa beskrivningen till en "Familjebildspool" - hur skulle det låta? Vad skulle
reglerna vara för bilderna som läggs i en sådan pool; "av familjen men ändå bra bilder intressanta för andra" kanske?
 
Christer: Iden är att locka in den vanliga familjefotografen till fotosidan. Klientelet borde vara alla som vill ha bättre bilder i sitt familjealbum.

Målgruppen är de bilder som oftast blir dissade i de andra poolerna. Den vanligaste kommentaren på dessa bilder är "vad vill du få ut av att lägga upp denna dåliga familjebild här?".

Jag tänkte att genom att besöka denna pool behöver man inte överraskas av kvaliteten på bilderna utan man kan koncentrera sig på att hjälp den nya kameraägaren. Det blir ett mentor-lärling-förhållande istället för isiga kommentarer.

Det säljs extremt mycket digitalkameror just nu. Det är risk för att några hittar hit.
 
PerFogelberg skrev:
Christer: Iden är att locka in den vanliga familjefotografen till fotosidan.

Den "vanlige fotografen" som inte är intresserad av foto egentligen är inte Fotosidans målgrupp. Det är stort nog som det är :) Möjligen skulle man kunna tjäna bra med slantar på en sådan sajt etc, men det känns ju inte sådär jättespännande att hålla på med.

Men för den fotointresserade som verkligen vill anstränga sig ta bättre bilder på sina nära och kära, bilder som också ger andra än den innersta kretsen något, så passar ju Fotosidan. Den som på frågan "vad vill du få ut av att lägga upp denna dåliga familjebild här?" svarar "jag vill lära mig ta en bättre familjebild!". Det var den typen av fotograf jag trodde du tänkte primärt på.
 
Jag tycker nog det skall finnas en tröskel för att ta sig in på fotosidan. Man bör ställa sig frågan huruvida det är ett verkligt intresse som ligger bakom eller om man bara vill lägga upp lite bilder.
 
Christer: Exakt. De som bara är intresserade att knäppa kort utan eftertanke kommer nog inte söka sig hit.

Jag har jobbat många år i fotobutik, och när man pratar med folk om deras bilder blir de fashinerade av vad man kan göra med enkla knep. Ett exempel är att böja sig ner när man fotograferar barn och djur. Det är enkla tips som många kan hjälpa till och ge.

Det jag menar är att det finns en tröskel för många innan de vågar ladda upp något.

Sedan tycker jag fotosidan behöver lite nytt blod. Det jag är ute efter är mentor-lärling-mentaliteten. Den finns inte här ännu. Det känns ofta som om många trycker ner nybörjarna bara för att visa att de är bättre på att fotografera.
 
jag håller med per på alla punkter.

jag tycker förvisso att fotosidan har en point med att man inte ska "lusa ner" sidan med amatörfamiljebilder.
men samtidigt så stänger man ute folk med spirande fotointresse som kanske inte har så mycket andra motiv att öva på.

att ladda upp familjebilder bara för att ha dom nånstans så man kan visa upp för "närmast sörjande", är en grej.
att ladda upp familjebilder och samtidigt vara intresserad av annan kritik än "familjebilder passar inte här", är en helt annan grej.

fotosidan stänger ute båda två i sin iver att förhindra grupp ett.
 
Om poolen är tänkt att rikta sig till nyböjare så blir det lite kaka-på-kaka tycker jag, eftersom nybörjarpoolen finns. om den inte funkar(?) så kanske man får ändra i den eller nåt.

Om poolen är tänkt att rikta sig till de som är intresserade av själva genren, så förstår jag nog inte riktigt. Vad är det för en genre som föreställer husdjur,mammor,bröder, bebisar?

Är man intresserad av att ta bättre bilder så är det förmodligen ingen bild vars syfte är att hänga på anslagstavlan för det roliga minnets skull, eller sitta i plånboken, eller vara i familjealbumet. Känns mer som porträtt, djurbild, dokumetärbild eller liknande då.
 
Det finns nog ingen risk att amatörerna lägger ut sina bilder här bara för att visa dem för andra intresserade. Det finns mycket billigare och enklare alternativ för detta.

Detta ämne rörde visst mer känslor än vad jag trodde. Fotografi är en underlig konstform där amatörer kan med lite tur ta nästan lika bra bilder som proffs.

Ni som skapar fotosidan.se väljer givetvis era besökare. Men som novis så varnar jag för all form av elitism om ni ser lånsiktigt på fotosidan.se Risken är att det blir som i en liten fotoklubb. I en sådan känner man alltid igen ordförarens bilder på den årliga utställningen - för de är sämst.

vänligen,
johannes
 
Var inte grundidén med poolerna att man kunde skapa olika pooler efter olika intressen. Jag tycker det skulle vara mycket roligare att surfa omkring på fotosidan om det fanns ett större urval. Då kan man välja pool efter humör.

Familjebildspool är bara en i mängden av nya roliga pooler. Jag har fler förslag på pooler på lager.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.