Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Familjealbumsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

caro

Aktiv medlem
Snälla ni, hjälp mig med den _konstruktiva_ kritiken! Jag tycker det är så tråkigt att se kommentarer som "bilden hör till familjealbumet" utan en antydan till konstruktivism (vet inte om det ordet exister :))! Jag behöver hjälp att "se", och säkert andra också!

[Borttaget av forumvärd]

Vi diskuterar inte andras bilder genom att peka ut en speciell. Det går bra att diskutera ämnet ändå, utan bildbevis.

Mvh

Jeppe - forumvärd.


(Eller har jag fel, är inte ämnet värt att diskuteras?)
 
Ämnet brukar dyka upp då och då.
Jag tycker alltid det är lika trist då det dyker upp kommentarer om att bilden hör hemma i familjealbumet och INTE på fs.
Ofta rör det barnbilder av någon anledning så gäller det ALDRIG bilder på lättklädda flickor :/
 
"I ett vidare perspektiv är jag nyfiken på varför just barnbilder tycks ha högre krav på sig än andra bilder (jag kan mycket väl ha dragit en felaktig slutsats där, och då vill jag försöka begripa det)."

Troligtvis är just barnbilder extra hårt ansatta för kritik då föräldrar tycks tro att bara för att deras barn är så fruktansvärt sött så är alla andra interesserade, oavsett kvalité på fotot.
Ett snap-shot i vanlig bemärkelse har också igenkänningstecken såsom störig bakgrund (fotograf ser enbart motivet, inte det runtom).
Visst finns det en hel del s-s som lyfts nästintill löjliga props, men då får man även se vilka kritiker det är som lyfter dessa foton.
Det är som i konstvärlden - en dansk kvinna stoppar upp chäffervalpar och blir rosad. Andra sliter med stativet ute i vinterkylan och målar underbara naturmotiv och ingen vet vem dem är.
Så det är inte enbart fråga om kvalité utan även vad andra säger och vad man själv vill med sitt fotograferande. Barnbilder är kanske extra känsliga med - för hur kritiserar du ett foto på ngn:s älskade barna och säger att bilden är skitful för att det mesta i den inte stämmer. Ta t.e.x. ett evigt mine av första dagen i skolan, så får föräldern reda på att inte ett enda foto därifrån duger som "konstnärligt" / "allmänt" alster utan bör gömmas undan i familjealbumet och tas fram då släkten är på besök. Hur säger man en sådan sak och samtidigt kunna ge konstruktiv kritik utan att själv bli lynchad?
Nästa gång barnet börjar i 1:a klass så använd blixt?
 
festfotografen skrev:
...av någon anledning så gäller det ALDRIG bilder på lättklädda flickor :/

Tyvärr har du rätt i det,(men visst förekommer kritik där med) men återigen får man se till vilka det är som lämnar kritiken.
Familjealbum behöver ju inte vara negativt, utan är bara en definition på att det inte bör anses som av "allmänt" interesse. Vi har fotograferat ungefär 200 bilder om dagen de senaste åren och jag är fullt övertygad om att 99.999999999% är familjealbumsbilder. Det är inget negativt i det.
Det finns heller inget konstruktivt att kunna säga om dem.
 
Camilla, du skrev så här under bilden som du länkar till:
I ett vidare perspektiv är jag nyfiken på varför just barnbilder tycks ha högre krav på sig än andra bilder (jag kan mycket väl ha dragit en felaktig slutsats där, och då vill jag försöka begripa det).
Jag tror faktiskt inte att det är så även om barnbilder många gånger kritiseras negativt i stället för konstruktivt. Jag tror snarare att det handlar om inflödet av dem och att det är väldigt lätt att välja barnen som modell vilket ger många barnbilder (vet själv hur lätt det är med tanke på att man oftast har någon tillgänglig..) Barnbilderna är många och sedan är det är faktisk vansinnigt svårt att se sitt eget vackra barn och bedöma bilden ur fotografisk synvinkel. Ibland kan man ju tycka att bilden är topp p g a motivet. I de fallet kan man kanske behöva fundera en gång till på vad man vill ha kritik på innan uppladdning?
/Lotta *har också barnbilder*
 
Jag tror Lotta har en point i vad hon säger och det samma gäller nog för hund och kattbilder också. Man har dem omkring sig knäpper bilder på löpande band men det är inte särskilt många som är av annat intresse än fina minnesbider för familjealbumet.

Marlene
 
Intressant tråd det här!

Jag håller då och då på och tränar med just familjealbumsbilder... hur dokumenterar man vanliga händelser, vanliga människor, vardagligt ljus och ändå får en bra bild? Jag tror att det är just genom att träna och ta många bilder! En bild kan många gånger ha ett värde som bild även om den är tekniskt bedrövlig, enligt min högst personliga åsikt.

Vissa bilder tilltalar inte vissa individer, så är det nog alltid. Jag brukar försöka låta bli att kommentera istället för att vara nedlåtande. Eller, om möjligt, plocka fram det jag tycker är bra och ge förslag på förbättringar. Det går (nästan) alltid att hitta något bra! Som i bilden du hänvisar till, där far och sons uttryck är helt super! En ögonblicksbild som någon fångat.

Vissa bilder betyder mycket för fotografen, den väcker minnen och har dokumenterat ett viktigt steg. Som fotograf måste man nog träna på att ta distans till sina bilder, både för att kunna ta kritik och för att kunna veta vad som hör till familjealbumet och vad som borde publiceras.

Jaja, nu har jag skrivit mycket tjafs... mitt lilla inlägg i debatten iaf! :)
 
Familjealbum behöver ju inte vara negativt, utan är bara en definition på att det inte bör anses som av "allmänt" interesse. Vi har fotograferat ungefär 200 bilder om dagen de senaste åren och jag är fullt övertygad om att 99.999999999% är familjealbumsbilder. Det är inget negativt i det.
Det finns heller inget konstruktivt att kunna säga om dem.
Tror det kan bero lite på, för en del som inte kommit så långt så kanske det inte är en familjealbumsbild, men för andra skulle dom aldrig komma på tanken att vissa upp den....

för att citera en kommentar till en av mina candid porträtt jag har uppe..
Bilden är bra som sådan. Som porträttbild i ett semesteralbum är den riktigt bra, utan att lägga någon värdering i begreppet familjeralbum. För såna foton får man ofta stå ut med bakgrunder. .............. Fick man sen arrangera fotot ovan ytterligare så hade ju en annan bakgrund legat nära till hands! :)
Håller helt med i den kritiken jag fick, jag vet att bakgrunden inte är bra för ett porträtt, men det är inte alltid man kan göra något åt det, speciellt då detta var ett candid som jag stal i ett oanat läge.. ;) ....men å andra sidan vill jag ha all kritik jag kan få då jag fortfarande anser att jag är grov nybörjare på porträtt och candids. Så det som kanske skulle anses som ett mediokert kort av en hel del andra kan jag tycka är bra, jag blev stennljd när jag länsade kameran på bilder efter det grillpartyt......men det är då mätt efter min förmåga just nu.

Men det är en svårt konst att ge bra kritik på olika nivår, speciellt då många ligger helt olika i nivå i kvalite osv. Men jag tror(eller hoppas iaf) att samliga
som lägger upp bilderna gör det för att vilja få kritik och utvekla sig vidare, oavsett start nivå. Sen kan det vara så att någon inte kan skilja på familjalbumsbilder och andra så den slänger upp allt. Men det är en annan femma.

:Edit, se där, medans jag skrev kom ju kommentatorn jag citerade in i tråden också... ;)
 
Senast ändrad:
Damocles skrev:
Håller helt med i den kritiken jag fick, jag vet att bakgrunden inte är bra för ett porträtt, men det är inte alltid man kan göra något åt det, speciellt då detta var ett candid som jag stal i ett oanat läge.. ;)

Oj, det var ju jag som skrev den kommentaren! :) Som sagt, jag tycker att bilden har ett värde i sig! Att ta ögonblicksbilder och få dom bra trots förutsättningarna är svårt, men jag tycker att du lyckades bra!
 
Jag tackar och bockar för det.
Tyckte det var ett bra exempel på konstruktiv kritik. Jag har alltid lättare att relatera till en specifik situation, speciellt om den gäller mig. ;)
 
Hobbe skrev:
Ett snap-shot i vanlig bemärkelse har också igenkänningstecken såsom störig bakgrund (fotograf ser enbart motivet, inte det runtom).
Visst finns det en hel del s-s som lyfts nästintill löjliga props, men då får man även se vilka kritiker det är som lyfter dessa foton.
Fast ibland och som jag uppfattar det ganska ofta då det gäller barnbilder så är det faktiskt snapshotsen som är riktigt bra. En situation, ett snabbt avtryck på ett omedvetet barn och en duktig fotograf kanske hann få kvalite också?

Kan även välplanerade bilder vara familjefoton förresten?
 
Bra tumregel?

När man tagit en bild så bör man nog fundera på om den säger något till någon som inte var där eller som har (redan befintliga) relationer till motivet.

Säger den inget: spara bilden som minne (i tex ett familjealbum) och plocka fram vid behov!

Säger den något: publicera bilden och hoppas att andra upplever samma sak!

Att göra den där självransakan kan nog vara bra övning! Ska nog sätta mig och kategorisera mina bilder! ;)
 
lotelo skrev:
Kan även välplanerade bilder vara familjefoton förresten?

Absolut! I två bemärkelser:
1 - Bilden blir inte bra nog och kommer inte över det som populärt kallas för ett familjefoto. Den borde följaktligen betraktas som ett familjefoto! ;)
2 - Bilden blir riktigt bra och passar såväl i familjealbum som för publicering!

En fotograf kan ju ibland hinna se något, flytta sig, ställa in ljus och skärpa och få en fin-fin familjebild!
 
Jag har ett bra exempel var ute med kameran för att fota mina rosor då ser jag katten på altanen rulla runt. går dit knäpper 5 bilder 4 var fina bilder att ha här hemma och titta på ibland inget annat. Men en blev en så pass annorlunda att jag vale att publicera den. så en av fem var bra nog och jag hoppades att andra skulle tycka det oxå.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=120163
 
Visst kan ett välplanerat foto falla under familjealbum. Många välplanerade bilder faller faktiskt under denna kategori. Visst är många s-s riktigt bra, men man utgår från att det är dem "värsta" som diskuteras, annars blir det för brett spektrum på det.
 

Bilagor

  • exempel.jpg
    exempel.jpg
    36.5 KB · Visningar: 356
Hmmmm... Vem kan fotografen vara !!!
Fniss.... Det tillhör ju inte mina bättre bilder men ett kul kort att ha i just familjealbumet. Vädet på bilden är ju stort för oss våra söta vovvar sover i knät på husse men för andra är det nog inte mycket värde.
Marlene
 
Fast även sådana bilder kan vara värda att läggas ut ibland, speciellt när man ser en ganska alldaglig bild med en text som gör det totalt tokrolig. Iofs låter man kanske inte alltid bilden tala för sig själv då... men det måste man inte alltid enligt mig. Och det kan vara kul att bara visa upp den.
 
Helt sant Peter men då lägger man ju inte ut bilden för att man förväntar sig konstruktiv kritik på själva fotograferandet. Sedan kan ju en bild i den kvalliten som hobbe la ut ha ett stort allmänt värde om motivet är så "speciellt" att man bortser från kvallitén.

Marlene
 
Jag kan inte tycka annat än att det är ganska enkelt att få veta huruvida en bild skall upp på Fotosiden eller inte. Genom att läsa Fotosidans Riktlinjer om uppladdning får man en ganska klar bild av vad som gäller. Uppfyller man riktlinjerna är det bara att ladda upp, är man det minsta tveksam så laddar man inte upp. Bara det att man själv tvekar säger en del.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.