Annons

Familjealbumsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Ang, familjealbumsbilder... jag var neråt örebro till och hälsade på min far, och passade ju såklart på att slita fram kameran och fota mina gamla katter, och även om bilderna blev helt okej, så är det ibland verkligen så att dom inte skulle säga en utomstående det minsta lilla om dom inte träffat katten ifråga... det krävs verkligen något speciellt för det. Kan tänka mig att det är samma sak med barn i en del lägen.

Kan tilläggas att man faktiskt kan göra något från dessa genom ett utsnitt från bara ett öga eller dylikt, men då blir det ju en annan grej av det, mer i det estetiska rummet liksom.

Men ändå, att respektera fotografen och läsa dennes bildkommentar är nog det viktigaste då alla inte är proffs(eller amatörer för den delen).


En liten tanke... Tänk er att se kommentaren "Typisk modellportföljbild" eller "Passar nog bättre i ett fashionalbum" en gång! Hehe!
Jag ska nog lyckas ta mig dit också någon gång.... Jag fick en liknande(relativt efter min klass på bilder *host* villsäga) kommentar på en bild, det var väl nästan i linje med den, jag är väldans nöjd med en candid jag tog, sen kom en intet ont anande betraktrare och uppgraderade den till porträtt.... vad gör man liksom..... ;)

*Shameless plug for something.....*
 
Damocles skrev:
Ang, familjealbumsbilder... jag var neråt örebro till och hälsade på min far, och passade ju såklart på att slita fram kameran och fota mina gamla katter, och även om bilderna blev helt okej, så är det ibland verkligen så att dom inte skulle säga en utomstående det minsta lilla om dom inte träffat katten ifråga... det krävs verkligen något speciellt för det. Kan tänka mig att det är samma sak med barn i en del lägen.


Av alla miljoner bilder jag fotar på mina barn är det ju bara ett litetlitet fåtal som jag visar någon annanstans än för släkten, så sant. Själv vill man ju ha bild när äldste sonen plaskar i simskolan, när de yngsta åker häftiga karusellen för första gången på tivoli, eller när de åker skridskor och skidor, öppnar födelsedagspresenter och hälsar på jultomten och allt vad det är. Det är ju inte alltid man är ute efter den "häftiga vinkeln" eller annorlunda utsnittet eller uttrycket, utan man vill "dokumentera" och spara minnen. Då "duger" det att bilderna blir någorlunda skarpa (fast vem vet, man kanske skulle vara mer kritisk i familjealbumet med??) ...

Apropå katter fotade jag föräldrarnas kisse, han satt på en grusväg i motljus, himla läckert, han är helt svart. Ville det skulle lysa runt pälsen. Min mamma försökte få kissen att titta på mig, men jag ville att han skulle titta bort. Får se var bilderna hamnar när de är framkallade *s*.
 
Hajjar inget.

När jag idag loggade in här så hade jag fått jättemånga kommentarer om min bild på far och son. Endel anser att bilden inte platsar här medans andra tyckte den gjorde det. Jag läste också att skärpan inte var bra osv.. Såg denna länk inne i min gästbok så jag skriver väl då.

För det första. Jag är en vanlig amatörfotograf, inget annat. Min bild på far och son tycks inte platsa här? Varför undrar jag? Det står inget i några regler att man inte får visa såna bilder här. Eller har jag missat det? Visa mej isf! Dessutom blev jag förvånad över att ni som är så kunniga inte kan se att det är en effekt pålagd på bilden. Själva fotot är inte suddigt, utan jag har redigerat det så det fick en mjukare look. Detta har jag blitt prisad för på andra ställen av "riktiga" fotografer. Inte trodde jag att jag skulle få höra hur dåligt fotograferat det var här inne. Trodde folk kunde se sånt.. Åtminstone ni som är så väl utbildade. Om ni nu finns.. Jag vet inte om man kan definera det så men men.

Kan jag inte få vara en amatörfotograf på min nivå? Måste jag vara jätteavancerad bara för att få visa mina bilder här inne? Många verkar tycka det. Men man fick välja amatörfotograf och det är jag.. Då antog jag att jag är välkommen här inne.

Tack alla ni som hurrat över min far och son bild. Det känns kul. För som någon skrev i min gästbok - "det är inte allt för ofta man ser sådan kärlek på bild".

Det som är kärt för mej och guldvärt på bild kanske är skräp för er. Men respektera mej så som jag respekterar era bilder trots att jag kan inte tycker vissa platsar här.
 
Hej

Att avgöra om en "suddighet" är en effekt pålagd i efterhand är omöjligt att avgöra om det inte är absolut upenbart. Med "familjealbum" samt "inte platsar" betyder att bilden tolkats som icke av allmänt intresse, utan är mer en personligt personlig bild som talar mer till fotografen än till någon annan. Då alla fotografer här strävar efter att bli bättre och lära sig tekniker, så blir det väldigt svårt att kommentera ett foto med så pass många tekniska brister samt brister i komposition som den du la ut. Så problemet är inte att ditt foto inte duger, utan att det kanske var fel forum att lägga den på? Även som amatörfotograf måste man kunna se till om fotot manlägger ut kan göras bättre överhuvudtaget. Kan den inte det så finns det mer "galleri-liknande" sidor att lägga dem på. FS är för att lära sig ta bättre foton och tyvärr så tog du en stor del av den smäll som många fotografer förtjänar. Inte sagt att du förtjänar det, men många tycks tro att FS är ett galleri för ens felfria bilder som inte tål kritik. Ta del av kritiken du fått och välj att visa att du kan bättre. Annars kan jag personligen ladda upp tonvis med bilder tagna med en gammal webkamera. Jag menar - lite självkritik får man ha innan man ladar upp en bild och vara beredd att åka på en himla massa smällar om man väljer att ladda upp den typen av foto du laddade upp. Finns miljoner familjefoto, och en hel del av dem är riktigt bra eller roliga - men den du laddade upp har för många brister för att vara allmän intresse. Som sagt - ta kritiken och fundera över om du vill lära dig ta bättre foton eller visa upp dem för att ha visat hela världen hur söt din familj är?!?!?!?!?!?!?!
 
Ja ja..

Självklart kan jag ta kritik. Men att skriva att bilden är dålig och inte har någon mening tycker jag är fel. Allt du själv fotar har väl en mening för dej själv?! Eller hur?! Sen hurvida andra tycker att den har en mening här i livet går ju att diskutera hur mycket som helst.

Och att jag ska bli bättre är en självklarhet för min del. Men min far och son bild är det första jag lagt upp här - blev hänvisad hit nämligen. Fotot har vunnit många tävlingar just för att den ser ut som den gör. Jag vet att bilden är inte proffsig, det ska den INTE vara heller. Det är det som är konceptet med mina bilder. Men det verkar folk inte vilja förstå. Jag ser det som en kul grej, inget blodigt allvar som alla andra.

Man tappar lusten att lägga upp foton här när det skrivs som det gör. Trodde faktiskt att sajten var vänlig mot amatörer men jag har lärt mej att det förväntas otroligt mycket av dom ändå.

Att lägga in bilder på msn foto eller så är så lame så det finns inte! Själv tycker jag inte om sådana ställen utan hoppades på att trivas här.
 
Jag tycker det är väldigt trist att det finns dessa "bildpoliser" som tycker sig ha någon slags ställning att bestämma vad som hör hemma här på fs.
 
Då detta är ditt första foto här så utgår man från en "generel" bild av vad man tänker sig finna i ett foto. Om det är ditt koncept att ta den typen av foton så får du väl överbevisa oss om att det håller. Personligen tycker jag mig finna en avog hos dig mot kritik så kanske trots allt galleri är bättre för dina foton, för tro inte att kritiken är slut för att du säger att dina foton är ett koncept du kör med. Det finns redan så många som kör med "koncept" så det står en upp i halsen att en del inte skall tåla kritik.
Så vad tycker du själv? Hur skall du kunna göra ditt foto bättre? Någon tanke måste du ju ha.....?
 
Med all respekt för dina åsikter, Hobbe, men jag är inte helt ense med dig.

Hobbe skrev:
Med "familjealbum" samt "inte platsar" betyder att bilden tolkats som icke av allmänt intresse, utan är mer en personligt personlig bild som talar mer till fotografen än till någon annan.

Detta är ju ett allmänt "problem" - en fotograf har ju alltid en tätare relation till sin bild än en utomstående betraktare. Och skall vi vara ärliga så är det knappast någon brist på bilder på fotosidan, som är ointressanta utanför en liten grupp...

Hobbe skrev:
Då alla fotografer här strävar efter att bli bättre och lära sig tekniker, så blir det väldigt svårt att kommentera ett foto med så pass många tekniska brister samt brister i komposition som den du la ut.

Det håller inte. Om en bild har många tekniska brister kan du alltid välja ut några att peka på och komma med förslag på hur det skulle ha kunnat bli bättre. Det kan vara svårt att peka på allt, men om man vill kan man vara konstruktiv.

Hobbe skrev:
Som sagt - ta kritiken och fundera över om du vill lära dig ta bättre foton eller visa upp dem för att ha visat hela världen hur söt din familj är?!?!?!?!?!?!?!

Vad får dig att tro att Ingela inte redan gjort detta val? Och att hon fick ett sanslöst dåligt bemötande?

mvh /Janne
 
Svår balansgång......

Väljer att aldrig kommentera denna typen av foton i fortsättningen. Det är nog meningslöst att diskutera vidare då vi aldrig kommer att komma fram till något annat än att vi tycker lite olika :)
 
Loj skrev:



Vad får dig att tro att Ingela inte redan gjort detta val? Och att hon fick ett sanslöst dåligt bemötande?

mvh /Janne

Jag håller med om att bemötandet var i tuffaste laget. Vad jag tror var Ingelas största miss var att inte skriva en tanke och en beskrivning på bilden det hade kanske fått mig att titta på den med en lite annan inställning. Måhända att jag är lite tråkig och hakar upp mig på det tekniska i bilden. För visst finns en kärlek och värme där. Men den känns samtidigt kall och opersonlig pg av bakgrunden och oskärpan. Faktum är att jag nog inte ens hade tittat på den om den inte fått det bemötande den fick.

MVH Marlene
 
"Det störande strået..."

Att fotografera sina föräldrar är fullt acceptabelt. Samma gäller pojkvänner och flickvänner. Är sistnämnda avklädda så ger det extra mångar klickar på bilden. Även självporträtt verkar vara rumsrena.
Men så fort någon visar en barnbild, då kommer kommentaren "för familjealbum" som ett brev på posten.
Hör inte förstnämnda bilderna till familjealbum?
Många amatörfotografer känner sig som självutnämnda konstnärer. Detta har man kunnat läsa här fotosidan i olika sammanhang.
Och då klassar man ned en barnbild direkt, speciellt om man inte själv har några barn.
Och så kommer man med kommentarer som är typiska fotoklubbskommentarer, d v s alla kör efter samma mall.
Just av den anledningen är det så befriande att läsa Terje Hellesö's artikel här på fotosidan, nämlingen "Det störande strået".
 
Jo jag har läst artikeln och tycker att det är den mycket bra och tänkvärd. Men jag hoppas att det finns utrymme att INTE tycka om en bild också. Det är ju trots allt en kritik bild vi talar om. Jag tillhör dem som inga egna barn har. Detta handlar inte om hurvida det fanns ett barn i bilden eller ej. Det finns flera barnbilder här på FS jag givit full pott. Oftast väljer jag att inte ens titta på de bilder jag ej tycker är bra och vill oftast inte kommentera dem eller sätta betyg. För om man ger ett lågt betyg eller dålig kommentar så får man stå där i kylan. resultatet av detta är att alla betygsätter de bilder de gillar och hela betygsystemet faller.

MVH
Marlene Som nu drar till skogs med hundarna och hoppas på en och annan bild till familjalbumet eller till FS :) Detta var ett försök att vara rolig... inte spydig.
 
Re: "Det störande strået..."

Wolfgang skrev:
Att fotografera sina föräldrar är fullt acceptabelt. Samma gäller pojkvänner och flickvänner. Är sistnämnda avklädda så ger det extra mångar klickar på bilden. Även självporträtt verkar vara rumsrena.
Men så fort någon visar en barnbild, då kommer kommentaren "för familjealbum" som ett brev på posten.
Hör inte förstnämnda bilderna till familjealbum?
Många amatörfotografer känner sig som självutnämnda konstnärer. Detta har man kunnat läsa här fotosidan i olika sammanhang.
Och då klassar man ned en barnbild direkt, speciellt om man inte själv har några barn.
Och så kommer man med kommentarer som är typiska fotoklubbskommentarer, d v s alla kör efter samma mall.
Just av den anledningen är det så befriande att läsa Terje Hellesö's artikel här på fotosidan, nämlingen "Det störande strået".

Bra skrivet, Wolfgang! Håller fullt med. Jag har gjort samma iakttagelse...

mvh Janne
 
Kolingen skrev:
Men jag hoppas att det finns utrymme att INTE tycka om en bild också

Självklart! Men det är ju en stor skillnad på att inte tycka om en bild - eller t.o.m. en bildtyp - och att påstå att den "inte hör hemma på fotosidan", eller hur...?

mvh Janne
 
Jo det är ju sant.

Har kollat lite andra trådar och denna fråga hurvida alla bilder platsar har stötts och blötts förut.

Jag väljer nog att bara kommentera det jag gillar. Blir nog enklast så
 
Med risk för att verka tjatig - jag menar detta har ju stötts och blötts ett tag nu - så vill jag säga, att mycket handlar om att visa ett visst mått av artighet eller sinne för hyfs. De flesta av fotosidans medlemmar är väl ganska överens om vad begreppet "familjealbumsbild" betyder.

För en nybörjare i foto och nykomling på fotosidan är det knappast solklart.

Att då - särskilt om man är den förste som kommenterar en bild - avfärda bilden som "familjealbumsbild" och ifrågasätta dess berättigande på fotosidan utan att förklara vad man menar, det tycker jag är både snobberi och rent oförskämt.

Lyckligvis brukar andra träda in och rätta till klavertrampet. Fast ibland har det blivit mycket ordrika diskussioner under en sådan bild, vilket kan göra den stackars nybörjaren ännu mer vettskrämd.... men bättre att det diskuteras än att tystnaden råder.
 
Det här har man fått mycket kritik för att man försökte råda en familjebildspublicerande mamma att denna typ av bilder inte får så många kommentarer. Vi har nu kommit upp i sex sidor med kommentarer här och bilden i fråga har 236 visningar och 16 kommentarer... Jag bara undrar varför den senast månandens likande bilder inte fått samma respons ! Varför gillades och kommenterade inte dessa ;)

/Kristian
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.