Annons

Familjealbumsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Mitt fotografi av "min hund" = familjealbum
"Mitt fotografi" av min hund = fotosidan.se

Det svåra ligger just i att se
fotografiet och inte objektet.
Om hundra år när någon hittar
bilden i en byrålåda så skall
wow-faktorn fortfarande finnas
där.

Och hund i detta fall är bara ett
exempel.
 
Märker att jag alltid reagerar lika känslomässigt när epitetet "familjealbumsbilder" används. För mig är det alltid nedlåtande - möter aldrig reaktionen "Vilken pangbild! Super! Rena familjealbumsbilden!" :)

Det finns regler för vad som får laddas upp på fotosidan. De är svåra att missa. Jag tror därför att vi måste anta att de som laddar upp bilderna har läst dem och vill ha tips och hjälp på hur en bild skall kunna bli bättre. (Och tror vi det inte, så får vi väl bevisa det då!) Men att avfärda en seriöst menande fotografs bilder som mindre värda "familjealbumsbilder" är mer än fräckt och kan knäcka vem som helst.

Uppenbarligen har fotografen i den bild Camilla länkade till tagit den hemma i duschen och hennes man och barn var modeller. Undrar just hur den blivit emottagen om hon tagit den i studio med främmande människor som modeller, med vattnet kommande från en vattenkanna utanför bild, hålklen av en assistent och om hon tagit betalt för att ta bilden? Då skulle förvisso komposition och ljussättning vara bättre, men är det det som gör att bilden avfärdas som "familjealbumsbild"? Eller är det motivet? Jag ser inte riktigt skillnaden.

Detta är mina tankar runt det hela. Jag hoppas att jag inte trampat Camilla, Kristian, Hobbe eller någon annan på tårna. Det är absolut inte min mening. Maila mig i så fall!

mvh Janne
 
Alla dessa bilder som var och varannan förälder anlitar en fotograf att ta på sina barn då? T e x en naken bebis på fäll. Såna bilder har vi ju sett och kanske knäppt massor av gånger, vill vi bedöma dem här eller kan även de klassas som "familjebilder"? Någonstans tycker jag att fantasin brister med det motivet, fast på det sättet kanske det bara är jag som resonerar? Alltså är det i mina ögon inte nödvändigtvis just snapshotsen som är "familjebilder". Vad anser ni? I mitt exempel nedan klassar jag den övre som familjebild trots att det inte är mitt barn. Den nedre är ett snapshots på min son just efter fotolls-VM i fjol (tagen med kodak ultra;() Trots kvaliten är det den jag skulle valt att ladda upp på fotosidan. (gjorde det också efter VM:s slut) Rätt eller fel? Gränsfall kanske?

PS. Marlenes kattbild är ju topp! Visar absolut att snapshots hör hemma här ibland. DS.
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    45.8 KB · Visningar: 315
Senast ändrad:
Intentionen

Jag tycker att det är intentionen bakom bilden som avgör vilket epitet den skall få. Ett snapshot tas i de flesta fall för att bevara stunden, de kan bli bra men oftast är det ett visuellt minnesstöd. Den gäspande katten ovan är ett exempel på ett snapshot som blir en bra bild.
Jag tycker att det avgörande punkten är om personen som tar bilden har för avsikt att ta en bild utifrån all sin kunskap eller ett visuellt minne. Vad som syns på bilden är ovesäntligt, det är tanken bakom som avgör, intentionen.
 
Här på fotosidan.se ska man mest vilja visa bilden, inte motivet . Som jag uppfattat sidan är det huvudsakligen för konstnärligt foto, inte dokumentärt. (Sen kan en del bilder vara båda, i större eller mindre grad. Det är inte svart eller vitt precis)

Att motivet är familjen eller husdjuren gör den förstås inte nödvändigtvis dåligt, men ofta verkar folk tappa omdömmet och ladda upp (förlåt uttrycket) skit.

Ska jag vara brutalt ärlig så tycker jag inte bilden som det pratades om i ursprungsinlägget platsar här, inte för att det är en dålig bild: tvärtom är den varm och mysig, men för jag ser inga konstnärliga ambitioner i den.

Det är inget emot fotografen, snapshots blir sällan bra.

Sen så behöver inte alla bilder vara jättepretantiösa konstverk heller, men jag tycker ett litet uns av viljan ska finns där.
 
lotelo skrev:
Camilla, du skrev så här under bilden som du länkar till:
Jag tror faktiskt inte att det är så även om barnbilder många gånger kritiseras negativt i stället för konstruktivt. Jag tror snarare att det handlar om inflödet av dem och att det är väldigt lätt att välja barnen som modell vilket ger många barnbilder (vet själv hur lätt det är med tanke på att man oftast har någon tillgänglig..) Barnbilderna är många och sedan är det är faktisk vansinnigt svårt att se sitt eget vackra barn och bedöma bilden ur fotografisk synvinkel.


Ja, just det att man själv kan ha svårt att bedöma bilden, det ligger självklart endel i det. Barnen är ju vackrast i världen och måste ju därmed sjävlklart generera de bästa _bilderna_ ;-)) (på skoj)! Den som laddar upp ställer - kanske omedvetet - lägre krav på sig själv där, och betraktaren - kanske av samma anledning - ställer högre krav = krock! Men jag tycker man ser enormt mycket "macrobilder" också (t ex, och andra bilder förstås), som kanske hör hemma i familjealbumet, och de får kanske inte så många kommentarer, _men_ de _kritiseras_ inte lika hårt (negativt), de får bara inga kommentarer ... eller en kommentar "lite hårt ljus" eller så.

Och kanske är det som du skriver också att barnbilderna är så många i förhållande till andra kategorier så det är därför man upplever att de kritiseras hårdare, ligger nog endel i det, jag får göra en statisktisk genomgång ...
 
Cederbom skrev:
Jag håller då och då på och tränar med just familjealbumsbilder... hur dokumenterar man vanliga händelser, vanliga människor, vardagligt ljus och ändå får en bra bild? Jag tror att det är just genom att träna och ta många bilder!

Ja, jag tror du har mycket rätt i det! Träna att ta bilder och träna att se bilder. Håller med helt och hållet om det du skriver i inlägget
 
henab skrev:
Som jag uppfattat sidan är det huvudsakligen för konstnärligt foto, inte dokumentärt.
---
Ska jag vara brutalt ärlig så tycker jag inte bilden som det pratades om i ursprungsinlägget platsar här, inte för att det är en dålig bild: tvärtom är den varm och mysig, men för jag ser inga konstnärliga ambitioner i den.

Intressant tanke, Henrik. Vad som menas med "konstnärliga ambitioner" varierar säkert beroende på vem man frågar.

Frågan är bara om journalistiska och dokumentära bilder klarar den ribban. De är viktiga, de kan vara välkomponerade , de kan vara bra och de platsar definitivt här. Men jag tvivlar på att fotograferna hade det konstnärliga som mål med bilderna då de togs.

Jag skulle vilja utvidga det hela litet. För mig räcker det att man har en ambition med sitt fotograferande när man lägger ut en bild. En vilja att utvecklas på den nivå man är. En bild skall kunna ge mig betraktare (eller självklart någon annan betraktare!) något utan att är närmare involverad med motivet. (Vilket aktuell bild gör!) Däremot måste inte bilden vara av estetisk konstnärlig natur.

mvh Janne
 
lotelo skrev:
Såna bilder har vi ju sett och kanske knäppt massor av gånger, vill vi bedöma dem här eller kan även de klassas som "familjebilder"?

Jag tycker inte att en bild vi sett flera gånger med automatik blir dålig. Bilden kan vara bra ändå, även om den inte är särskilt originell. Men då är det originaliteten man ska ha åsikter om, inte bilden om ni missförstår mig rätt...

Jag ser ibland bilder som inspirerar mig och då vill jag ibland försöka själv, mest för att se om jag kan. Saknar en sådan bild värde? Jag tycker inte det! Det är ju sådant som får en person att utvecklas!

Angående intentioner och tankar bakom bilder samt konstnärliga foton på fotosidan.
Jag håller inte helt med om att en bild alltid behöver ha en tanke bakom sig. Ibland kan ett skott från höften visa sig blir extremt lyckat medan ett studiobesök med blixtar, en bra kamera, etc kan resultera i en riktigt dålig bild!

Att sidan bara skulle vara till för konstnärligt foto stämmer inte överens med den uppfattning jag har fått. Allt här är tillåtet, bara bilden har ett värde och värd att visas upp! Det finns brandbilder, bilder från kravaller, vacker natur, fetisch, en och annan djur- och barnbild också. Det tycker jag är rätt!

Vi måste tillåtas vara nyskapande, och ibland kan en amatör erbjuda just det: nyskapandet! Dom är inte fast i några konventioner om hur det ska vara utan har lite talang och lyckas med något helt nytt! Jag kan varmt rekommendera artikeln "Det störande strået" av Terje (http://www.fotosidan.se/doc.htm/2432/). Vi får inte strypa kreativiteten, så när bilder som inte är tekniskt lysande dyker upp borde vi ge tips och idéer och uppmuntra istället för att ge negativa omdömen och bara konstatera "familjealbum".

Övning
När jag har föreläst (om helt andra saker än foto) brukar jag ta upp ett litet exempel. Några av er har redan sett det, men för er andra kan det kanske väcka en och annan tanke! Det är naturligtvis ett pedagogiskt exempel! ;)

Uppgiften består i att sammanbinda alla 9 punkter med 4 raka streck, utan att lyfta pennan. Alltså: sätt ned pennan, dra ett streck och byt riktning max 3 gånger. Alla punkter ska vara sammanbundna. Lösningen får ni om ni mailar mig. Alternativt så publicerar jag den här lite senare!
 

Bilagor

  • problem.jpg
    problem.jpg
    2.8 KB · Visningar: 385
Damocles skrev:
Tror det kan bero lite på, för en del som inte kommit så långt så kanske det inte är en familjealbumsbild, men för andra skulle dom aldrig komma på tanken att vissa upp den....

.....

Men det är en svårt konst att ge bra kritik på olika nivår, speciellt då många ligger helt olika i nivå i kvalite osv. Men jag tror(eller hoppas iaf) att samliga
som lägger upp bilderna gör det för att vilja få kritik och utvekla sig vidare, oavsett start nivå. Sen kan det vara så att någon inte kan skilja på familjalbumsbilder och andra så den slänger upp allt. Men det är en annan femma.


Jag tycker det var mycket bra skrivet. I början är man ju osäker och ser inte på samma sätt som mer proffsiga ... Så där kommer säkert mycket barnbilder upp. Men det är ju det att jag upplever att kritiken av barnbilder är så mycket hårdare än på andra bilder. Jag håller med dig helt, kritiken måste vara på en så'n nivå så att den som laddat upp bilden kan ta till sig det och faktiskt _lära_ sig nå't.

Nu svävar jag vidare ... Visst lär man sig nå't om att få kommentaren "familjealbumsbild" också, "det var uppenbarligen en bild som man ska passa sig för att lägga upp här av någon märklig anledning" och så blir man lite rädd att ladda upp bilder med brännbara motiv som barn ... Jag är lite rädd att ladda upp bilder där barnen är "modeller", jag har några, som jag verkligen _vill_ ha kritik på, som jag tycker är porträttbilder (fast det kanske man måste ta i studio för att det ska få kallas, jag är lite ny). Hur kunde jag göra för att fota ett bra porträtt, skärpa, ljus och bakgrund osv. Men jag vågar nästan inte av "rädsla" att få en avfärdande kommentar att det hör till familjealbumet, istället för något konstruktivt ... Visst bilden hör kanske dit, men tala om för mig _varför_ då istället! Har jag laddat upp bilden tyckte jag uppenbarligen att den kunde publiceras, hjälp mig då att _se_. Det är det jag vill ... jag vill se konstruktiv kritik, positiv och negativ, på bilder med barn som motiv också, liksom!
 
caro skrev:
- - - hjälp mig då att _se_. Det är det jag vill ... jag vill se konstruktiv kritik, positiv och negativ, på bilder med barn som motiv också, liksom!

Bra sagt! Det är ju hjälpa att varandra se vi borde göra på den här sidan! I de flesta fall så görs det, men ibland kommer det bara en nedlåtande kommentar utan något konstruktivt! Det är tråkigt! Jag brukar försöka kommentera bilder som jag normalt inte tittar på själv, om ni förstår vad jag menar. På så sätt tränas jag själv i att titta på bilder, men jag kanske kan ge tips och idéer till någon annan samtidigt.

Mina album här på sidan innehåller lite allt möjligt. (Och då skulle ni se bredden på det som ligger här hemma! Hehe!) Anledningen till det är att jag tycker om just träningen! Jag har bilder från konserter, barnbilder, husdjursbilder, semesterbilder, famlijebilder, macron, mer konstnärliga, porträtt, fest... tja, typ allt! Jag vill ju ha träning och tips och idéer på hur jag förbättrar mig till att bli en allsidig fotograf! Tillåt mina spretiga försök och hjälp mig istället för att stjälpa mig!
 
Loj skrev:
Märker att jag alltid reagerar lika känslomässigt när epitetet "familjealbumsbilder" används. För mig är det alltid nedlåtande - möter aldrig reaktionen "Vilken pangbild! Super! Rena familjealbumsbilden!" :)

Det finns regler för vad som får laddas upp på fotosidan. De är svåra att missa. Jag tror därför att vi måste anta att de som laddar upp bilderna har läst dem och vill ha tips och hjälp på hur en bild skall kunna bli bättre.

Mycket bra skrivet hela inlägget. Kunde inte hålla med mer!
 
Kan det inte vara så att skillnaden mellan en familjealbumsbild och en seriös önskan att få kritik kan ligga i beskrivningsfältet?

En "dålig" (ursäkta uttrycket, jag menar det inte bokstavligt men ni förstår säkert vad jag menar) bild på en jycke/katt/entusiastbil/sommarstuga/knodd som laddas upp utan någon beskrivning tror jag lätt löper risken att hamna i familjealbumsfacket.

Men om fotografen tar sig tid att formulera en önskan om kritik, i stil med vad Camilla skrev ovan:
som jag verkligen _vill_ ha kritik på, som jag tycker är porträttbilder (fast det kanske man måste ta i studio för att det ska få kallas, jag är lite ny). Hur kunde jag göra för att fota ett bra porträtt, skärpa, ljus och bakgrund osv.
Då tror jag faktiskt att det är lättare att bli tagen på allvar. Om fotografen beskriver sin tanke med bilden och sin avsikt med uppladdningen, då tycker jag faktiskt att det blir ohövligt att avfärda en bild som tillhörandes familjealbumet. Men utan ett spår av tanken, då förstår jag faktiskt att såna reaktioner kan uppstå ibland.
 
Cederbom skrev:

Uppgiften består i att sammanbinda alla 9 punkter med 4 raka streck, utan att lyfta pennan. Alltså: sätt ned pennan, dra ett streck och byt riktning max 3 gånger. Alla punkter ska vara sammanbundna. Lösningen får ni om ni mailar mig. Alternativt så publicerar jag den här lite senare!

Varför göra det med 4 raka streck när man kan göra det med tre? :)

http://www.lindev.org/test/problem
 
Senast ändrad:
Kreativt!

Som "lärare" så kommer jag aldrig säga att den är fel, då går jag emot syftet med hela övning! Kreativ och intressant lösning! (Men inte "rätt"... ;-P)

Hade din lösning fungerat om punkterna hade varit en pixel och de facto helt på linje...? Hur skulle du annars ändra den (lösningen)?
 
Cederbom skrev:
När jag har föreläst (om helt andra saker än foto) brukar jag ta upp ett litet exempel. Några av er har redan sett det, men för er andra kan det kanske väcka en och annan tanke! Det är naturligtvis ett pedagogiskt exempel! ;)


Haha, vad kul, den ska jag testa, vänta ett tag med att lägga ut svaret, jag vill inte se det av misstag :)!
 
Mycket intressant tråd att följa för en glad nybörjare som mig. Då jag är för ny och oerfaren vågar jag mig inte på att dömma huruvida ursprungsbilden är en familjebild eller inte.

Däremot kan jag som glad nybörjare till punkt och pricka hålla med Martin C inlägg. Ibland ser du personer som med stolthet lägger in bilder här och som genast sablas ned med inlägg som. -Typisk familjealbum. Outtalat säger man du platsar inte här. Blir lite som du-ska-inte-tro-du-får-vara-här-bland-oss-fina-ankor-i -den-fina-ankdammen om ni förstår min poäng.

Tragiska är ialla fall att nybörjare som sitter där med spänd förväntan och nyfiken på vad folk ska tycka om hans fina bilder slås till marken innan han ens hunnit lyfta. Kan bara tänka mig hur ledsen och i värsta fall hela glädjen av att fotografera går i krasch bara för någon förstå-sig-påare skriver, typiskt familjealbum med nedvärderande ton.

Har själv ännu inte fått något sådant inlägg men jag räknar helt kallt att få de. Ja jag är nybörjare jag kan inte alla trick och finter du kan göra med din kamera. Nej jag behärskar inte skärpedjup och bildkomposition ut i fingerspetsarna. Har ännu inte lärt mig vilka saker du måste ha för att få platsa i det fina sällskapet. Har ännu inte lärt mig alla outtalade och uttalde regler inom fotografain. Jag bryter säkerligen både en och två regler på varje bild.

MEN det hindrar ändå inte mig att älska kännslan av att höra slutaren klicka till. Det hindrar inte mig från att mer och mer älska ta bilder. Känner mig ibland så uppspelt och glad över att ha fått föreviga något att jag kan leva på det i dagar.

Så ur en nybörjares perspektiv snälla ta inte glädjen ifrån oss i vår kamp att lära oss detta nya sätt att utrycka det vi ser. Nästa gång ni som kan skriver typiskt familjealbum till någon tänk på vad ni egentligen gör och vilka följdverkningar det i värsta fall får. Är bilden verkligen så kass men hoppa över att kommentera bilden då ! ! ! Svårare än så är det inte eller hur.

Jaja mina små tankar i detta svåra ämne.

//H
 
jimh skrev:
Kan det inte vara så att skillnaden mellan en familjealbumsbild och en seriös önskan att få kritik kan ligga i beskrivningsfältet?

En "dålig" (ursäkta uttrycket, jag menar det inte bokstavligt men ni förstår säkert vad jag menar) bild på en jycke/katt/entusiastbil/sommarstuga/knodd som laddas upp utan någon beskrivning tror jag lätt löper risken att hamna i familjealbumsfacket.


Hmm, ja det var ju faktiskt en bra tanke ...

Är det för att det som vi alla har närmast, familj/barn/djur, där fotar vi allihop, känner igen situationer och vi kanske omedvetet förknippar en bild på ett sött barn som en familjealbumsbild, mycket lättare än vi gör med t ex lättklädda tjejer/killar eller mode/reklambilder, bilder där modellerna är t ex utklädda och situationerna är tydligt skapade?

Alltså att _betraktaren_ inte ser _bilden_ utan motivet "barn", och då omedvetet tänker "familjealbumsbild" som kategorisering, och då ställer högre krav på den? Jag tycker mig märka att sv/v barnbilder får bättre mottagande än de i färg t ex ... är det för att de tagit ett litet steg från vårt hemmafamiljealbum, där vi förmodligen har mest färgbilder? Vet inte, en liten tanke som delförklaring till de, efter min känsla då, högre kraven på barnbilder ...
 
Falcon skrev:
Outtalat säger man du platsar inte här. Blir lite som du-ska-inte-tro-du-får-vara-här-bland-oss-fina-ankor-i -den-fina-ankdammen om ni förstår min poäng.

Tragiska är ialla fall att nybörjare som sitter där med spänd förväntan och nyfiken på vad folk ska tycka om hans fina bilder slås till marken innan han ens hunnit lyfta. Kan bara tänka mig hur ledsen och i värsta fall hela glädjen av att fotografera går i krasch bara för någon förstå-sig-påare skriver, typiskt familjealbum med nedvärderande ton.


Jag förstår exakt, och det var därför jag startade tråden, för jag tycker det är så tråkigt med den nedvärderingen ... :-(, och jag undrar _varför_ det är så att barnbilder ofta hamnar i det facket ... Jag tycker nämligen dels det är oförtjänt ofta, oförtjänt höga krav på barnbilder, och skulle det ändå faktiskt vara så, fram med lite konstruktiva kommentarer istället!!

*väntar mig också familjealbumskommentar vilken dag som helst :)*
 
Re: Kreativt!

Cederbom skrev:

Hade din lösning fungerat om punkterna hade varit en pixel och de facto helt på linje...? Hur skulle du annars ändra den (lösningen)?

Joda, den hade fungerat lika bra. Men jag hade förstås behövt göra linjerna längre. Låter man längden på linjerna gå mot oändligheten så går ju lutningen mot noll.

Men om man antar att punkterna är punktformade så tror jag fortfarande att man kan visa att avståndet från linjen till punkterna kan bli godtyckligt litet så länge punkterna ligger "nära" varandra, men jag vill inte påstå det utan bevis :)

(börjar väl bli lite väl offtopic nu, så jag slutar :) )
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.