lotelo skrev:
Såna bilder har vi ju sett och kanske knäppt massor av gånger, vill vi bedöma dem här eller kan även de klassas som "familjebilder"?
Jag tycker inte att en bild vi sett flera gånger med automatik blir dålig. Bilden kan vara bra ändå, även om den inte är särskilt originell. Men då är det originaliteten man ska ha åsikter om, inte bilden om ni missförstår mig rätt...
Jag ser ibland bilder som inspirerar mig och då vill jag ibland försöka själv, mest för att se om jag kan. Saknar en sådan bild värde? Jag tycker inte det! Det är ju sådant som får en person att utvecklas!
Angående intentioner och tankar bakom bilder samt konstnärliga foton på fotosidan.
Jag håller inte helt med om att en bild alltid behöver ha en tanke bakom sig. Ibland kan ett skott från höften visa sig blir extremt lyckat medan ett studiobesök med blixtar, en bra kamera, etc kan resultera i en riktigt dålig bild!
Att sidan bara skulle vara till för konstnärligt foto stämmer inte överens med den uppfattning jag har fått. Allt här är tillåtet, bara bilden har ett värde och värd att visas upp! Det finns brandbilder, bilder från kravaller, vacker natur, fetisch, en och annan djur- och barnbild också. Det tycker jag är rätt!
Vi måste tillåtas vara nyskapande, och ibland kan en amatör erbjuda just det: nyskapandet! Dom är inte fast i några konventioner om hur det ska vara utan har lite talang och lyckas med något helt nytt! Jag kan varmt rekommendera artikeln "Det störande strået" av Terje (
http://www.fotosidan.se/doc.htm/2432/). Vi får inte strypa kreativiteten, så när bilder som inte är tekniskt lysande dyker upp borde vi ge tips och idéer och uppmuntra istället för att ge negativa omdömen och bara konstatera "familjealbum".
Övning
När jag har föreläst (om helt andra saker än foto) brukar jag ta upp ett litet exempel. Några av er har redan sett det, men för er andra kan det kanske väcka en och annan tanke! Det är naturligtvis ett pedagogiskt exempel!
Uppgiften består i att sammanbinda alla 9 punkter med 4 raka streck, utan att lyfta pennan. Alltså: sätt ned pennan, dra ett streck och byt riktning max 3 gånger. Alla punkter ska vara sammanbundna. Lösningen får ni om ni mailar mig. Alternativt så publicerar jag den här lite senare!