Annons

Familjealbumsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är inte så säker på att det faktiskt ställs högre krav på barnbilder. Men däremot tror jag att det som kritiker är lättare att korrekt uppfatta fotografens ambition om motivet inte är så emotionellt kopplat till fotografen.

Har man då en bild som befinner sig i riskzonen att uppfattas som producerad utan ambitioner, då tror jag att man som fotograf kan minimera risken för den missuppfattningen om man faktiskt skriver ner ett par rader om det under bilden. Allt ansvar kan inte läggas på mottagaren.
 
Typisk modellportföljbild

En liten tanke... Tänk er att se kommentaren "Typisk modellportföljbild" eller "Passar nog bättre i ett fashionalbum" en gång! Hehe!

Är bilden verkligen så kass men hoppa över att kommentera bilden då ! ! !
Så var det ju det här problemet med för få kommentarer också... :(
Varför inte anstränga sig och försöka kommentera en riktigt kass bild också? Där borde det ju finnas ännu fler tips att ge? Jättebra träning! Det viktigaste är väl att man försöker låta uppmuntrande, framförallt eftersom skriven text, liksom fotografier, tar en liten del av verkligheten och sätter svart på vitt; att se "bilden säger mig ingenting" under sin bild är inte roligt. (Det skulle nog vara roligare att höra det, då kan man kanske uppfatta tonfallet som något annorlunda och dessutom få en dialog.) Uttrycker vi oss i text är det än viktigare att anstränga sig lite extra så folk inte känner sig nedtryckta! Lite off topic kanske, men ord är viktiga och betyder mycket för många.
 
caro skrev:
Jag förstår exakt, och det var därför jag startade tråden, för jag tycker det är så tråkigt med den nedvärderingen ... :-(, och jag undrar _varför_ det är så att barnbilder ofta hamnar i det facket ... Jag tycker nämligen dels det är oförtjänt ofta, oförtjänt höga krav på barnbilder, och skulle det ändå faktiskt vara så, fram med lite konstruktiva kommentarer istället!!

*väntar mig också familjealbumskommentar vilken dag som helst :)*

Jag tar din bild Tvillingskap som exempel.

Där skriver du i beskrivningen (bland annat): Jag gillar kontrasten mellan brorsans änglamin och syrrans "jag-bryter-ihop-om-du-inte-slutar-spela-teater-snart"-min, och jag tycker ljuset blev ganska bra, kanske lite hårt, svårt med motljus, och svårt att få den inskannade bilden bra

Det tycker jag är fullt tillräckligt för att visa att du tänkt till lite och funderat på bilden, och inte bara laddar upp en "titta på mina barn, visst är de fina?" som jag fått uppfattningen att en del gör.

Om bara bilderna hade en "Jag tycker det här och det här blev bra, men jag är inte nöjd med den där saken. Vad tycker ni?" så skulle inte jag gnälla alls. De visar att fotograferna är interesserade av att få kommentarer och kritik och utvecklas, och alla som fotar och vill utvecklas ska självklart få vara här!
 
Re: Typisk modellportföljbild

Cederbom skrev:
En liten tanke... Tänk er att se kommentaren "Typisk modellportföljbild" eller "Passar nog bättre i ett fashionalbum" en gång! Hehe!

*vrålskratt*, ja det skulle vara kul att se :)!


Så var det ju det här problemet med för få kommentarer också... :(
Varför inte anstränga sig och försöka kommentera en riktigt kass bild också? Där borde det ju finnas ännu fler tips att ge? Jättebra träning!

Det där är ju intressant. Det är så lätt att slänga ur sig en kommentar om bilder man gillar, eller gillar fast det var nå't litet med dom som man ser direkt. Men bilder som man verkligen inte gillar! Jag låter ofta bli dom, men ibland försöker jag i alla fall kommentera en så'n bild som säger mig ingenting, tycker också att det måste vara bra träning. _Nå't_ måste man ju kunna säga ju! Ibland är det svårt när man ogillar _motivet_ starkt men man tycker bilden tekniskt är bra ... Svårtsvårt, men förmodligen otroligt nyttigt! Jag ska jobba mer på det!
 
Re: Re: Kreativt!

henab skrev:
Joda, den hade fungerat lika bra. Men jag hade förstås behövt göra linjerna längre. Låter man längden på linjerna gå mot oändligheten så går ju lutningen mot noll.

Precis min tanke! Sedan blir det mer en filosofisk diskussion om huruvida punkterna går att få godtyckligt små och om huruvida ->Inf innebär att punkterna faktiskt kommer att korsas eller ej. :) Eftersom du redan löst uppgiften på ett sätt, tänkte jag ge dig en fortsatt övning. *harklar sig som en lågstadielärare*

Försök att lösa uppgiften med just 4 linjer. Se det som att en arbetsgivare ger dig förutsättningar för uppgiften och att du har helt fria händer. Ibland kan det vara viktigt att med givna förutsättningar (ta en bild, använd 4 linjer, inte mer än 10 kr) lösa anvisad uppgift. Gjorde samma exempel på en äldre konstnärssläkting som blev upprörd när jag visade lösningen. "Så får man inte göra!" var reaktionen... kanske en ledtråd också?

/Martin, way out off topic!
 
henab skrev:
Jag tar din bild Tvillingskap som exempel.


Ja, det är ju typsikt en så'n bild som skulle kunna råka ut för "nedvärderingen" familjealbumsbild, men jag _försökte_ faktiskt få barnen att posera med tanke på att göra en bra bild på ett syskonpar, en bild som visar deras samhörighetskänsla liksom, med deras miner. Och det ville jag ha synpunkter på, om _bilden_ är bra, om jag kan göra något bättre.

(Att barnen är söta, det vet jag ju redan *skrattar*.)

Ni har nog rätt där, Henrik och Jim, just för att de är barnen som fotografen har känslomässig koppling till kanske man behöver förklara mer vad man vill med bilden ... som betraktare blir man osäker på ambitionen/tanken när man bara ser "söta barn"-porträtt ...

Hmm, otroligt intressant det här, vilken psykologi, motiv-känslor-bild-fotograf-bektraktare-återkoppling :)!
 
Re: Re: Re: Kreativt!

Cederbom skrev:
Sedan blir det mer en filosofisk diskussion om huruvida punkterna går att få godtyckligt små och om huruvida ->Inf innebär att punkterna faktiskt kommer att korsas eller ej. :)

Jag gillar denna diskussionen också :)), kommer snart till den bilden!
 
jag tyckar fortfarande den bilden tråden startade med inte platsar som kritikbild. Den har för många fotografiska brister. Är därför mycket svår att ge konstruktiv kritik utan att riskera att såga hela bilden, man väljer då att inget säga och då faller ju idén med kritikbilder helt och hållet. Jag håller med Kristian i hans betraktelse, att om inte han hade fällt kommentaren först hade den passerat omärkt förbi. Ja tycker verkligen inte alla bilder behöver vara Toppklass och klara femmor. då skulle inte många av mina laddas upp. Men lite baskunskaper och lite självkritik är väl önskvärt för att FS idé om konstruktiv kritik skall fungera.

Bara mina pesonliga funderingar

Marlene
 
Relationen till bilden

Det finns en diskussion som bland annat tar upp det här med relationen till modellen på bilden. I det här fallet med utgångspunkt i självporträtt. (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=12923&perpage=15&pagenumber=1)

Det är intressant och inte helt lätt alltid. Men bilden borde ju inte förändras för andra bara för att man som fotograf har en relation till den, eller? Relationen till barnen på bilden spelar väl ingen som helst roll, för fler än fotografen? Kanske, att man kan _få_ det att spela roll genom en förklarande text: "det här är min dödssjuka syster" eller liknande. Då förmedlar man faktiskt den ursprunliga relationen och bilden vinner på det. Bara lite tankar...
 
Re: Relationen till bilden

Cederbom skrev:
Men bilden borde ju inte förändras för andra bara för att man som fotograf har en relation till den, eller? Relationen till barnen på bilden spelar väl ingen som helst roll, för fler än fotografen?
Nä, bilden förändras naturligtvis inte. Men benägenheten hos betraktarna att ta fotografen på allvar och faktiskt anstränga sig att ge bilden kritik.
 
Problemet hos betraktaren

Då ligger väl problemet hos betraktaren? Just i det fallet åtminstone... Där tror jag att vi alla kan bli lite bättre!
 
Jag tycker absolut att ansvaret för att kommunikationen skall funka ligger hos fotografen. Det är fotografen som har möjlighet att vara tydlig och det är framförallt fotografen som önskar kritik. Som betraktare kan man gå vidare och strunta i bilden. Som fotograf måste man ju agera om man upptäcker att bilderna inte får några kommentarer, eller om de bara får "familjealbumskommentarer".

Med det flöde som finns måste alla välja vilka bilder de vill kritisera. Då är det naturligt att välja bilder där det är tydligt att fotografen bryr sig och har en vilja att ta till sig kritiken. Och jag tycker att många inte når upp till den ribban.
 
Jag håller med helt, men jag tror att båda parter har ett ansvar för att det blir bra kommentarer. I en kommunikation finns ju alltid två parter. "Det är aldrig en persons fel att två bråkar" som någon klok människa en gång sa... :)

Fotografen måste ju, precis som har nämnts, motivera och beskriva vad som är bakgrunden till bilden om det inte är väldigt tydligt. Betraktaren får försöka uttrycka sig så pedagogiskt och bra som möjligt.

Vi får väl försöka bli bättre från två håll och mötas halvvägs!
 
Kolingen skrev:
jag tyckar fortfarande den bilden tråden startade med inte platsar som kritikbild.
<klipp>
Jag håller med Kristian i hans betraktelse, att om inte han hade fällt kommentaren först hade den passerat omärkt förbi.
<klipp>
Men lite baskunskaper och lite självkritik är väl önskvärt för att FS idé om konstruktiv kritik skall fungera.

Jag råkade bara välja just den bilden som exempel för "familjealbumskommentarer" och den hårda kritiken av barnbilder i största allmänhet, jag har funderat över det ett tag och det råkade bli nu jag tog upp det. Just den här bilden tyckte jag i alla fall det fanns potential att förbättra, det fanns en bra grund, minspelet mellan far&son (tycker jag, men det är klart att man kan tycka olika om det också).

Men, om man bortser från vilken bild som startade tråden, tycker jag Janne pekar på något viktigt ... att man får anta att den som laddar upp en bild har tänkt på de regler som gäller, och faktiskt tyckt att bilden är publicerbar och han/hon _vill_ ha kritik på _bilden_. Även om bilden aldrig, med hur god teknik som helst, skulle komma ur familjealbumet, kanske man kan komma med nå't konstruktivt om så bara förbättring av skärpan, eller tala om _varför_ den inte passar här. Jag tror uppriktigt sagt att man inte riktigt _ser_ att bilden inte har baskvalitét eller vad man ska säga ... Jag menar, jag håller med dig om självkritik etc, såklart, men antag att alla verkligen granskar sina bilder (förenkling, jag inser det), så får jag känslan av att barnbilder ofta råkar mer illa ut än andra bilder, men det är kanske bara synbart så.

Nu har jag ju läst flera bra vinklingar och idéer i den här tråden, till varför man kan uppleva det så, och det tackar jag mycket för!
 
jag måste hålla med Martin.
det är faktiskt bådas ansvar; fotografen kan anstränga sig i urval och presentation och bildtext såklart. Men _allt_ ansvar kan inte läggas på fotografen, visst ansvar ligger faktiskt hos betraktaren. Om man som betraktare tycker det är svårt att ge konstruktiv kritik på en bild för att det finns _för mycket_ att kritisera, så är det faktiskt en brist hos betraktaren - inte hos bilden.
Fotografen kan inte klandras för mina tillkortakommande när det gäller att på ett
konstruktivt sätt välja ut och formulera min kritik, det är faktiskt nåt som _jag_ får äga/ta ansvar för.


Jag har väldigt svårt för när betraktaren ger kommentaren att bilden inte hör hemma på FS utan passar bättre i det privata fotoalbumet. Konceptet med kritikbilder bygger ju på att ett möte mellan fotograf och betraktare, där fotografen bidrar med en bild och betraktaren bidrar med tankar och reflektion som bilden väcker + förslag på förbättringar.
Kommentaren att bilden inte hör hemma här är en dissning av bild såväl som fotograf (för den säger inte bara att din bild inte är bra, den säger också att du uppenbarligen inte kan bedömma vad som 'lämpar' sig i ett publikt forum) speciellt då kommentaren ofta saknar medföljande motivering. Ofta är det av motiveringen som man kan lära sig nåt ...
Det kan vara intressant att veta att kommentaren 'hör hemma i familjealbumet' inte bara använts på barnbilder utan också på bilder av ex. en jordfästning. När motivering efterfrågades så förklarades att bilden var för privat, för personlig och inte hörde hemma här av den anledningen - en intressant motivering som gav mycket att höra men utan den var 'hör inte hemma här' mest en dissning.

/Maria
 
Kolingen skrev:
jag tyckar fortfarande den bilden tråden startade med inte platsar som kritikbild. Den har för många fotografiska brister.

En följd av det blir ju då att man måste ha en viss fotografisk kunskap och skicklighet för att kunna få hjälp här på fotosidan att bli (ännu) bättre... Känns konstigt...

I min mening måste alla som vill det kunna få hjälp och feedback - oavsett hur bra eller dåliga bilder de tar. Huvudsaken är att man lägge ut bilden för att man vill ha feedback på den, dvs att man inte använder FS som någon form av "ballt fotoalbum på nätet"... Men det tror jag är väldigt få som gör...

mvh Janne
 
Loj skrev:
En följd av det blir ju då att man måste ha en viss fotografisk kunskap och skicklighet för att kunna få hjälp här på fotosidan att bli (ännu) bättre... Känns konstigt...



Jo men så har jag fattat reglerna för uppladdning på FS. Att en viss förkunskap är önskvärd. Men det kanske är en missuppfatting av mig.

Marlene
 
Cederbom skrev:
jag tror att båda parter har ett ansvar för att det blir bra kommentarer. I en kommunikation finns ju alltid två parter. "Det är aldrig en persons fel att två bråkar" som någon klok människa en gång sa... :)
Naturligtvis måste ju den som kommenterar ansvara för sin bit, att producera en kommentar som är konstruktiv och framörallt inte elak.

Men hela ansvaret för att vara tydlig med vad man avser med en bild man lagt upp måste ju ligga hos fotografen. Konsekvensen blir ju annars att hon eller han inte får några kommentarer alls.
 
Re: Relationen till bilden

Cederbom skrev:
Det finns en diskussion som bland annat tar upp det här med relationen till modellen på bilden. I det här fallet med utgångspunkt i självporträtt. (http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=12923&perpage=15&pagenumber=1)

Det är intressant och inte helt lätt alltid.
Det var ju "min" tråd;)
Skulle jag på en barnbildd skriva t e x: Visst är han söt? eller döpa den till Pontus spelar gitarr, Pontus badar eller liknande så förstår jag hur betraktaren kan uppfatta detta och jag skulle också förstå om jag fått kommentaren "familjealbumsbild" i ett sånt fall. Avstår jag istället från att ens skriva alls kanske betraktaren ändå uppfattar bilden annorlunda? Skulle jag sedan istället ha skrivit t e x. Borde den beskäras? Funderar på färgerna i bilden eller liknande så blir det plötsligt uppenbart att det är kritik på bilden, inte motivet som jag vill ha.

Titeln och bildtexten påverkar ofta min uppfattning när jag tittar på bilder här.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.