Kolingen skrev:
jag tyckar fortfarande den bilden tråden startade med inte platsar som kritikbild.
<klipp>
Jag håller med Kristian i hans betraktelse, att om inte han hade fällt kommentaren först hade den passerat omärkt förbi.
<klipp>
Men lite baskunskaper och lite självkritik är väl önskvärt för att FS idé om konstruktiv kritik skall fungera.
Jag råkade bara välja just den bilden som exempel för "familjealbumskommentarer" och den hårda kritiken av barnbilder i största allmänhet, jag har funderat över det ett tag och det råkade bli nu jag tog upp det. Just den här bilden tyckte jag i alla fall det fanns potential att förbättra, det fanns en bra grund, minspelet mellan far&son (tycker jag, men det är klart att man kan tycka olika om det också).
Men, om man bortser från vilken bild som startade tråden, tycker jag Janne pekar på något viktigt ... att man får anta att den som laddar upp en bild har tänkt på de regler som gäller, och faktiskt tyckt att bilden är publicerbar och han/hon _vill_ ha kritik på _bilden_. Även om bilden aldrig, med hur god teknik som helst, skulle komma ur familjealbumet, kanske man kan komma med nå't konstruktivt om så bara förbättring av skärpan, eller tala om _varför_ den inte passar här. Jag tror uppriktigt sagt att man inte riktigt _ser_ att bilden inte har baskvalitét eller vad man ska säga ... Jag menar, jag håller med dig om självkritik etc, såklart, men antag att alla verkligen granskar sina bilder (förenkling, jag inser det), så får jag känslan av att barnbilder ofta råkar mer illa ut än andra bilder, men det är kanske bara synbart så.
Nu har jag ju läst flera bra vinklingar och idéer i den här tråden, till varför man kan uppleva det så, och det tackar jag mycket för!