Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Falska CF kort
- Trådstartare cheste
- Start datum
Ormetkruper
Aktiv medlem
Formatera kortet i datorn så lär du ju se om det är ett 8 eller 12 GB.
Jeppe
Aktiv medlem
cheste skrev:
Mikael
Hur skapar man 12Gb partition?
I XP: Kontrollpanelen>Administrationsverktyg>Datorhantering>Diskhatering.
Där får du upp alla enheter som finns i datorn, sedan är det bara att ta bort/lägga till/skapa en ny partition och formatera denna (med FAT32)
loyalistsoldier
Aktiv medlem
Kan någon förklara varför det är på det viset?
FAT32 kan hantera volymstorlekar på upp till 8TB
(FAT16 -> 2-4GB)
FAT32 kan hantera volymstorlekar på upp till 8TB
(FAT16 -> 2-4GB)
Jeppe
Aktiv medlem
Istället för att jag ska göra mig till, så kan man själv läsa om FAT16/32 här:
http://en.wikipedia.org/wiki/File_Allocation_Table#Final_FAT16
(FAT16 klarar bara upp till 2048MB btw.
http://en.wikipedia.org/wiki/File_Allocation_Table#Final_FAT16
(FAT16 klarar bara upp till 2048MB btw.
loyalistsoldier
Aktiv medlem
Det hade kanske varit bättre om du hade gjort dig till, för wikin förklarar inte alls varför kameror kan formatera till max 8GB.
Gamla kameror (iaf) och mp3-spelare använder FAT16, som ursprungligen stöder volymer på upp till 2GB. Sen fulhackades det för att stöda 4GB. Har det fulhackats igen för att stöda 8 och 12GB?
Eller ges kortens kapacitet egentligen i bit och att ingen använder rätt enhet: Så att kameran formaterar till 8Gb = 1GB?
Gamla kameror (iaf) och mp3-spelare använder FAT16, som ursprungligen stöder volymer på upp till 2GB. Sen fulhackades det för att stöda 4GB. Har det fulhackats igen för att stöda 8 och 12GB?
Eller ges kortens kapacitet egentligen i bit och att ingen använder rätt enhet: Så att kameran formaterar till 8Gb = 1GB?
P.R.
Aktiv medlem
Din fråga var inte helt tydlig så det kanske var därför Jeppe försökte hjälpa dig med lite grundläggande information? Men svaret på varför enskilda kameror har problem bör nog snarare ställas till respektive kameratillverkare än sökas i filsystemets begränsningar.loyalistsoldier skrev:
Det hade kanske varit bättre om du hade gjort dig till, för wikin förklarar inte alls varför kameror kan formatera till max 8GB.
5D stödjer FAT32 för att klara kort över 2 GB, enligt dpreview.com, men varför 5D inte kan/vill känna av media större än 8 GB kan nog bara Canon svara på.Gamla kameror (iaf) och mp3-spelare använder FAT16, som ursprungligen stöder volymer på upp till 2GB. Sen fulhackades det för att stöda 4GB. Har det fulhackats igen för att stöda 8 och 12GB?
Om man tittar på firmware för 1-serien, till exempel 1Ds Mark II så hittar man att i version 1.1.6 så har man där tydligen fixat ett likartat problem: "The phenomenon wherein the camera cannot correctly detect the capacity of CF cards with capacities exceeding 8GB (e.g., 12GB, 16GB) correctly when they are initialized has been corrected."
Det ligger nära till hands att tro att 5D (och kanske andra modeller) har samma problem men att man inte hunnit göra nya firmware än.
Den vilda teorin tror jag nog tryggt att vi kan avfärda som totalt osannolikEller ges kortens kapacitet egentligen i bit och att ingen använder rätt enhet: Så att kameran formaterar till 8Gb = 1GB?
Däremot räknar mediatillverkare alltid med 1000 som prefix, istället för 1024 som resten av världen använder, vilket gör att det alltid ser ut som man får ut lite mindre minne än den kapacitet som anges. Men det har ju inte heller något med trådens frågeställning att göra.
Senast ändrad:
loyalistsoldier
Aktiv medlem
Tack för svaret!
nutte
Aktiv medlem
Nya enheter sedan några år tillbaka:P.R. skrev:
Däremot räknar mediatillverkare alltid med 1000 som prefix, istället för 1024 som resten av världen använder, vilket gör att det alltid ser ut som man får ut lite mindre minne än den kapacitet som anges. Men det har ju inte heller något med trådens frågeställning att göra.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bit
kByte = 1000 byte
KiByte = 1024 byte
GB = 1e6 byte
GiB = 2^30 byte (gibibyte)
Så det verkar som mediatillverkarna har rätt och andra gör fel..
mvh/Kalle
P.R.
Aktiv medlem
Ja du har rätt. Tyvärr var 1024 redan de facto etablerat när standardiseringen på tok för sent försökte vända upp och ner på begreppen. De enda som använder den formellt korrekta definitionen är därför dem det gynnar, d.v.s. mediatillverkarna.nutte skrev:
Så det verkar som mediatillverkarna har rätt och andra gör fel..
Låt mig gissa att om det hade varit till mediatillverkarnas fördel kunde de lika gärna haft åsikten att ett sedan årtionden etablerat begrepp borde väga tyngre än en standardisering som knappt används
nutte
Aktiv medlem
Jo det är inte många som använder standardiseringen..inte jag iaf trots att jag råkar känna till den men nuförtiden spelar det ju inte speciellt stor roll om det är 7,8 eller 8,2 mega nånting..
När det gäller att köpa 8+ GB kort så verkar det ju lite onödigt tidigt ifall ens kameratillverkare inte kommit ut med nån uppdatering som kan driva dem och det är ju inte helt säkert att det blir nån sån. Men så är det väl med allt; Vista, CS3 etc att det är en del strul för de som vill vara främst.
Själv har jag strulat massa med photoshop och nya lightroom och nu när jag avinstallerade lightroom så slutar photoshops råfilshantering att fungera så alltid är det nåt som strular.. ;-). mvh/K
När det gäller att köpa 8+ GB kort så verkar det ju lite onödigt tidigt ifall ens kameratillverkare inte kommit ut med nån uppdatering som kan driva dem och det är ju inte helt säkert att det blir nån sån. Men så är det väl med allt; Vista, CS3 etc att det är en del strul för de som vill vara främst.
Själv har jag strulat massa med photoshop och nya lightroom och nu när jag avinstallerade lightroom så slutar photoshops råfilshantering att fungera så alltid är det nåt som strular.. ;-). mvh/K
Anders Svensson
Aktiv medlem
Sans skrev:
Är slutsatsen då att det är dumt att köpa minneskort med mer än 8GB?
Det är naturligtvis ingen mening att köpa större kort än vad kameran klarar av. Sedan kan man värdera om man vill a) lägga alla äggen (fotona) i en korg b) lägga äggen i flera korgar. I så fall kanske man inte ens vill ha 8GB-kort, utan fler av mindre storlek?
Att man formatterar efter FAT32-standard behöver inte innebära att man får tillgång till hela teoretiska kapaciteten. Hur stora minnen som kameran kan formatera är helt implementeringsberoende. Kan inte kamerans formatteringsprogram göra större "diskar" än 8 GB, så kan det inte. Jämför begränsningar i WIN2000 (se wikipedialänken)
Jag tror att en formattering med hjälp av datorn IOFS ger full kapacitet, och sedan får man ta sig en rejäl funderare på om man "vågar" göra så. Att formattera kortet i kameran är naturligtvis att rekommendera om man inte vet exakt vad man får från datorn. Orkar man kan man ju pröva att bokstavligen fylla hela kortet för att verifiera att det fungerar.