Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Falska CF kort

Produkter
(logga in för att koppla)
OmniM skrev:
gah! .. så med 12GB är 4 Gb waste of space? ... typiskt...

Nej, inte nödvändigtvis. Du kan formatera i datorn - chansen finns (den är stor) att kameran klarar hela kortet galant.

Däremot är det en sund tanke, rent principiellt att formatera kortet i kameran - det kan ju vara så att kameran blir litet gnällig annars om något trots allt blir fel.

Dessutom kan det bli en rätt seg stund om man manuellt skall förinta 12G bildfiler, även om de är hyfstat stora... Man kan ju inte "radera" dem genom att formatera ett "för stort" kort i kameran i så fall.

ok, provade att formatera men att D200 identifierar den fortf som ett 8GB. Det är väl bara att fota på tills man når 660 å ser vad som händer då.
Jag unde inte i min vildaste fantasi tro att det faktiskt fanns begränsningar med tanke på minneskortens framfart. Bara att hoppas på en ny lite firmware update. =)

Du kan göra på ett annat sätt, som är säkrare (riskerar inga bilder "på riktigt") och skonar kameran: fyll på kortet med lagom mycket "dummyfiler" från datorn - se till att kommer lagom nära 8GB. Sedan tar du litet bilder så du kommer över gränsen...

Man skall vara snäll mot sin kamera, även om man (bokstavligen) testar den till bristningsgränsen.

Anders Svensson skrev:
Du kan göra på ett annat sätt, som är säkrare (riskerar inga bilder "på riktigt") och skonar kameran: fyll på kortet med lagom mycket "dummyfiler" från datorn - se till att kommer lagom nära 8GB. Sedan tar du litet bilder så du kommer över gränsen...
Javisst kan man prova det men man vet ändå inte säkert att det sedan funkar under verkliga förhållanden.

Det förekommer buggar även när man använder sakerna som programmerarna tänkt sig men att göra saker de inte ens funderat på är verkligen att be om problem. Vänta tills det kommer en firmwareuppdatering med officiellt stöd för större kort är mitt fega men förnuftiga råd.

Att formattera minneskortet i den enhet där det skall användas är generellt sett alltid det bästa.

P.R. skrev:
Javisst kan man prova det men man vet ändå inte säkert att det sedan funkar under verkliga förhållanden.

Det förekommer buggar även när man använder sakerna som programmerarna tänkt sig men att göra saker de inte ens funderat på är verkligen att be om problem. Vänta tills det kommer en firmwareuppdatering med officiellt stöd för större kort är mitt fega men förnuftiga råd.

Att formattera minneskortet i den enhet där det skall användas är generellt sett alltid det bästa.

Mitt råd är avsett för obotligt nyfikna med experimentlusta. Har man nu av misstag köpt ett 12GB-kort så har man, och då kan det vara bra att veta om det går eller inte.

Vem vet, för övrigt, ifall kameran hanterar ett överstort kort korrekt ?

Senast ändrad:
Anders Svensson skrev:
Mitt råd är avsett för obotligt nyfikna med experimentlusta.
Ja och som spännande tekniskt experiment är det jätteskoj, men knappast som pålitlig förvaring för enorma mängder bilder.
Har man nu av misstag köpt ett 12GB-kort så har man, och då kan det vara bra att veta om det går eller inte.
För att man med någorlunda säkerhet skall "veta om det går" så krävs det ganska omfattande tester där du beskrivit endast det allra första. Har man inte själv den kunskap och erfarenhet som krävs för att förstå hur dessa testfall bör utformas låter man med fördel någon annan ta smällarna. Den som har nödvändig kunskap för att både inse riskerna och förstå vad som är lämpliga tester har ju knappast någon nytta av den här diskussionen.

Jag bedömer att det säkraste (inget är tyvärr bombsäkert) är att låta kameran formattera kortet till 8 GB och använda det så tills det kommit en firmwareuppdatering. Jag skulle nog ändå vara försiktig och göra en del tester men det är ändå betydligt fastare mark än med en partition som kameran inte klarar att göra själv. Om man klagar hos kameratillverkaren så kan det eventuellt också påskynda nämnda firmware så det skadar ju inte att göra det också.
Vem vet, för övrigt, ifall kameran hanterar ett överstort kort korrekt ?
Förmodligen ingen, men poängen är ju att även om det enstaka test som du föreslagit lyckas så är man inte alls säker på att det fungerar under alla andra tänkbara scenarier.

Vad händer när man i ett skarpt läge tar bort bilderna 2, 163, 770 och fortsätter fotografera? Helt plötsligt har man en ny situation som man aldrig testat och kameran kan lika gärna bugga under just de förutsättningarna, eller någon av de miljontals andra tänkbara fallen, som just när den passerar 8 GB-gränsen.

Vad skall du säga när någon som just tappat 12 GB bilder förtvivlad återkommer till dig och säger att han/hon hade ju testat precis som du beskrivit?

Insatsen i det här lotteriet kan vara uppemot 1000 av ens senast tagna bilder. Är det värt risken risken för att kunna använda ytterligare 4 GB?

Senast ändrad:
Pelle, du är både klok och förståndig. Jag håller med dig om att det egentligen är fel att ta risker med bildfiler, och det skrev jag redan tidigare (och vi har diskuterat det tidigare också).

men...

Ifall man nu har köpt ett överstort kort kan det nog vara bra att provköra det. Jag kan inte tänka mig att kortet står på Nikons lista över "provade kort", vilket i så fall bör vara en av parametrarna för "säker funktion". Men inte hade jag lagt det åt sidan för det, inte utan att testa. Ett axiom när det gäller mjukvara av någon komplexitet är att man aldrig kan bevisa felfrihet, men man kan som regel verifiera funktionalitet (eller inte, dvs "fel"). Det är av stort värde om man kan verifiera att det INTE fungerar genom att testa.

Tyvärr kan jag inte rekommndera någon programvara, men det går att använda en hel del av diskverktygen i Windows XP om man vill.

Här är ett par länkar för den nyfikne. Det finns massor att hitta på nätet om man letar:
http://www.compactflash.org/
http://www.accurite.com/ReportCard.html

Minneskort

Jag har också en fråga ang minneskort. Jag har en Canon 350D och köpte ett Sandisk Extrem III 4GB. Det fungerade inte i min kamera och vill då byta till nytt. Jag såg senare en kommentar att 4 GB är för stort för en 350D. Är det så?
Tacksam för svar
Hälsningar
Simone

Det funkar.. eller det ska i varje fall fungera Simone. Vad är det som inte fungerar? Kortet är i varje fall inte för stort.

CF

Vad bra att det ska fungera. När jag stoppar i det så känner inte kameran av kortet. Då vet jag att jag kan beställa ett nytt då.

Bara för att bekräfta vad tidigare föreslagits så var jag ner i Frankrike å fotade under påskhelgen med en D200 + 12GB FC. Kameran sa 660 jpg basic + NEF men upptäckte ganska snart att det inte all stämde. Under dagen så läste jag av batteriinformationen och fann då att runt 1000 bilder hade tagits och displayen sa då att det fanns ca 200 bilder kvar (tappade räkningen efter hand, mycket serietagningar). Så det är egentligen bara att plåta på å spana batteriinfon om man kör från scratch...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar