Anders Svensson skrev:
Mitt råd är avsett för obotligt nyfikna med experimentlusta.
Ja och som spännande tekniskt experiment är det jätteskoj, men knappast som pålitlig förvaring för enorma mängder bilder.
Har man nu av misstag köpt ett 12GB-kort så har man, och då kan det vara bra att veta om det går eller inte.
För att man med någorlunda säkerhet skall "veta om det går" så krävs det ganska omfattande tester där du beskrivit endast det allra första. Har man inte själv den kunskap och erfarenhet som krävs för att förstå hur dessa testfall bör utformas låter man med fördel någon annan ta smällarna. Den som har nödvändig kunskap för att både inse riskerna och förstå vad som är lämpliga tester har ju knappast någon nytta av den här diskussionen.
Jag bedömer att det säkraste (inget är tyvärr bombsäkert) är att låta kameran formattera kortet till 8 GB och använda det så tills det kommit en firmwareuppdatering. Jag skulle nog ändå vara försiktig och göra en del tester men det är ändå betydligt fastare mark än med en partition som kameran inte klarar att göra själv. Om man klagar hos kameratillverkaren så kan det eventuellt också påskynda nämnda firmware så det skadar ju inte att göra det också.
Vem vet, för övrigt, ifall kameran hanterar ett överstort kort korrekt ?
Förmodligen ingen, men poängen är ju att även om det enstaka test som du föreslagit lyckas så är man inte alls säker på att det fungerar under alla andra tänkbara scenarier.
Vad händer när man i ett skarpt läge tar bort bilderna 2, 163, 770 och fortsätter fotografera? Helt plötsligt har man en ny situation som man aldrig testat och kameran kan lika gärna bugga under just de förutsättningarna, eller någon av de miljontals andra tänkbara fallen, som just när den passerar 8 GB-gränsen.
Vad skall du säga när någon som just tappat 12 GB bilder förtvivlad återkommer till dig och säger att han/hon hade ju testat precis som du beskrivit?
Insatsen i det här lotteriet kan vara uppemot 1000 av ens senast tagna bilder. Är det värt risken risken för att kunna använda ytterligare 4 GB?