Annons

Fake eller äkta?

Produkter
(logga in för att koppla)
John Hyde var föremål för diskussion rätt nyligen i den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=47007

Det är en del klipp o klistra där vilket han också medger. Han är helt enkelt representant för en annan syn på naturfotografin som skiljer sig från den nordiska mer puritanska. Jag tycker dock det är dåligt när man inte anger vilka bilder som är manipulerade. Tycker det ger dålig trovärdighet.
 
dJb skrev:
John Hyde var föremål för diskussion rätt nyligen i den här tråden:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=47007

Det är en del klipp o klistra där vilket han också medger. Han är helt enkelt representant för en annan syn på naturfotografin som skiljer sig från den nordiska mer puritanska. Jag tycker dock det är dåligt när man inte anger vilka bilder som är manipulerade. Tycker det ger dålig trovärdighet.

Detta är väl en naturlig del av den digitala utvecklingen. Manipulation är väl en skälvklarhet
i dag,tex: klonverktyg vet väl alla vad det är.
Men på detta sätt kan det naturligtvis vara svårt att säga vad som är äkta och inte, men bilderna kan bli mycket imponerande.
 
ThomK skrev:
Detta är väl en naturlig del av den digitala utvecklingen. Manipulation är väl en skälvklarhet
i dag,tex: klonverktyg vet väl alla vad det är.
Men på detta sätt kan det naturligtvis vara svårt att säga vad som är äkta och inte, men bilderna kan bli mycket imponerande.

Det mesta är redan sagt i den andra tråden men jag tycker inte att manipulation är en självklarhet och borde heller inte bli det. Men i slutändan handlar det om syftet med vad man skapar. Ser man bara till slutresultatet så kan man vad mig anbelangar använda nästan vilka metoder man vill. Men gör man anspråk på att vara naturfotograf och skildra naturen så opåverkad som möjligt är det en annan sak och då ska man inte manipulera bilder genom att klistra in djur etc. Manipulerade "naturbilder" med inklistrade örnar eller ylande vargar känner jag bara avsmak emot. Men som väl är så är smaken som bekant delad och gillar man den typen av bilder så är det okej, men om jag ska få respekt för fotografen så bör han ange vilka bilder som är fejkade.
 
Harry_ skrev:
undrar va han använder för objektiv

Från mail från John:

I use medium and short telephoto lens (50- 200 mm) and sometimes remote
releases, because that is how I "see".

Vill du veta mer detaljerat, maila och fråga själv... han är väldans sympatisk.

[email protected]

För övrigt var det stora mertalet av dom bilderna på hans hemsida omanipulerade, har för mig att det rörde sig om 2 eller 3 bilder som han hade modifierat och då rörde det sig om tidpunkten på dagen (ljussättning?) ... om jag minns rätt.

/Andreas
 
De flesta bilder är säkert inte manipulerade genom inklistringar etc. utan det mesta beror på en skicklig fotograf. Sedan har han givetvis redigerat genom kontrast, färgmättnad etc men det får väl även naturfotografer acceptera. Att färgerna ser väldigt onaturliga ut vill jag inte hålla med om, de kan faktiskt vara ganska intensiva även i verkligheten och speciellt i polarområden där luften är betydligt renare.
 
De flesta bilder är inte manipulerade men som John Hyde själv skriver: "And, yes, a few of the images are composited, however it is less than 5% total."

Problemet är att jag som betraktare inte får veta vilka.
 
dJb skrev:
De flesta bilder är inte manipulerade men som John Hyde själv skriver: "And, yes, a few of the images are composited, however it is less than 5% total."

Problemet är att jag som betraktare inte får veta vilka.

Det är väl bara att fatta pennan och fråga karln eller vad är det som hindrar dig?

/Andreas
 
Kolla under Wild Animals, där är en bild på fiskar UNDER vatten samtidigt som han har en fin bakgrund på något berg och så. Lite modifierad kanske? Eller har han doppat kameran? ;)

Jag vet inte vad ni tycker, men jag TROR att jag hyffsat lätt kan urskilja modifierade bilder från orörda.
Ett annat exempel, svanarna i månskenet under samma kategori, kolla månskenet på svanen i mångatan, inte kan det vara äkta?

Jag tycker INTE att han gör "fel". Fotografi är en konstform, han har använt sig av olika tekniker bara.
 
Gurk skrev:
Det är väl bara att fatta pennan och fråga karln eller vad är det som hindrar dig?

/Andreas

Jag har funderat på det men känner mig inte så intresserad av hans bilder att jag gjort det än. Det jag kritiserar är snarare den ökande tendensen att använda manipulerade bilder utan att ange det. För mig kommer det då handla mer om annat konstskapande än om naturfotografi som jag uppskattar den. Men helt klart är han en duktig fotograf och det gör det ännu märkligare att han använder sig av manipulationer som bara ser billiga och trista ut.

/David
 
Snö skrev:
Kolla under Wild Animals, där är en bild på fiskar UNDER vatten samtidigt som han har en fin bakgrund på något berg och så. Lite modifierad kanske? Eller har han doppat kameran? ;)

Jag vet inte vad ni tycker, men jag TROR att jag hyffsat lätt kan urskilja modifierade bilder från orörda.

Han har massor med bilder där bilden klyvs av vattenytan... undervattenhus gör precis det fenomenet eller en låda med plexi, ingen magi precis.

Det fanns bättre exempel, någon örn som var skarp som kniven, men vingspetsen ur fokus och molnen i bakgrunden i fokus igen... hade något att göra med fladder i fjädrarna vid höga farter, eller någon bild där fågeln var fotograferad snett ovanifrån med moln UNDER fågeln, hade att göra att berget fotografen stod på var högre än vad molnen var.
 
dJb skrev:
Men helt klart är han en duktig fotograf och det gör det ännu märkligare att han använder sig av manipulationer som bara ser billiga och trista ut.

/David

Men om du inte vet vad han har gjort med bilden, eller vilka bilder det öht rör sig om så sitter du ju bara och gissar... eller hur?

/Andreas
 
har själv plåtat liknande havsörnar i Alaska

Hej,
jag har fotograferat vithövdad havsörn uppe i Alaska. I Homer kan man få sådana där bilder, om än, som ni skrev och fotografen själv sa eller medgav, några kanske fått litet hjälp på traven i Photoshop. Tyvärr var jag där medan man fortfarande fotograferade med dia, men rätt många bilder känner jag igen från mitt arkiv ändå.
Varg kan man fotografera med vackra bakgrunder på speciella "djurfarmer", där man har tama både vargar, björnar och annat. Vill man ha en björn som klättrar i ett träd går det att ordna med mera.
Jag har själv aldrig varit på ett sådant ställe, har inte haft lust, jag känner att glädjen försvinner. Men det är så man till exempel kan få en varg i närbild med vackra fjäll i bakgrunden. Och många andra djur också för den delen, från räv till gudvetvad.

Men jag håller med den som skrev ovan att det är bra om det anges när bilder manipulerats, när t.ex. flera fåglar eller djur har klippts in i bilden eller när djuret fått en annan bakgrund i Photoshop. Liksom det är väsentligt att det anges när bilder tagits i hägn eller med tama djur som på dessa rancher -- det finns ett otal.
--- Någonstans förlorar folk tilltron till naturbilder annars.

-- Om däremot någon amatör -- eller proffs för den delen -- skulle ta bort ett stativ som glömts kvar i ett hörn av en bild så tänker jag inte moralisera över det. Fast det är givetvis inte fel om också detta anges.

Sedan måste man som bildkonsument vara medveten om att bildköpare, tidningar, reklambyråer etcetera gör saker med fotografers bilder där detta inte anges, men det är inte fotografens fel.
 
Visst blir det mycket spekulationer när man inte vet, men vad gäller örnbilden med molnet (nr 4) så tror jag inte att skärpedjupet räcker till för att fånga både molnen och örnen skarpt. Samma med nr 14 förresten.

Kolla också på bild 7 och 11, visst är det samma örn på båda, bara spegelvänd.

Jag räknade till totalt 7 örnbilder som jag misstänker är mer eller mindre bearbetade. Lite mer än de 5% han själv talar om.
 
Gurk skrev:
Men om du inte vet vad han har gjort med bilden, eller vilka bilder det öht rör sig om så sitter du ju bara och gissar... eller hur?

/Andreas

Han skriver själv att det ingår "composites" dvs klipp-och-klistra bilder och man behöver inte vara någon Sherlock Holmes för att direkt plocka ut ett par stycken bilder som ser mycket tveksamma ut. Och som betraktare av en naturfotografs bilder vill jag inte känna denna tveksamhet, att inte veta om det är ett naturligt beteende som skildras eller om det bara är fotografens fantasi som fått utlopp i photoshop. Det mesta står dock som sagt i den andra tråden så jag har ingen ytterligare ambition att diskutera det igen.

/David
 
En effekt av manipulerade bilder, som inte anges för att vara det men där folk ändå räknar med det, är att även bilder som inte manipulerats drabbas av samma misstanke.

Och det är ibland så tröttsamt.

Jag hade levererat bilder till ett naturmagasin, och efteråt sa chefredaktören att det var nästan för bra för att vara sant. Så när jag fick pandapriset för några veckor sedan körde jag diabilder, inte digitalt, just för att visa att bilderna var äkta. Jag hoppas att han satt i publiken. Men det känns inte roligt att behöva göra så.

Så det är en negativ effekt av att manipulationer inte anges.

Sedan kan man som sagt inte alls alltid skylla fotografen för det.
 
Då bilden är det viktigaste för mig, och inte hur den skapats (med vissa undantag då man helt enkelt är nyfiken för att lära sig mer om hur man gör själv) så bryr det mig inte speciellt mycket om några bilder är manipulerade eller inte.

Jag reagerade också på några av örnbilderna och misstänker att han klippt in dem mot en snygg bakgrund. Men då har ju lyckats med tre imponerande bedrifter:
1. Tagit ett (eller i vissa fall kanske två) snyggt foto på en örn.
2. Tagit ett snyggt foto på en bakgrund.
3. Gjort ett jäkligt snyggt arbete med att kombinera de två till en minst lika grym bild.

Funkar för mig...

Tack för länken förresten, fanns många ruskigt snygga bilder där. Speciellt de på valarna!
 
ThomK skrev:
Detta är väl en naturlig del av den digitala utvecklingen. Manipulation är väl en skälvklarhet
i dag,tex: klonverktyg vet väl alla vad det är.

Herrejösses - har det gått så långt inom naturfoto. Inom pressfoto finns hårda regler om att inte manipulera. Det finns fotografer som blivit avskedade pga det.

Att inte tala om att en bild är manipulerad är för dj...t rent ut sagt. Då har bilden inget värde alls...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.