ANNONS
Annons

F55 med två objektiv eller F75 med ett?

Produkter
(logga in för att koppla)

ksvensson

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Som de flesta redan vet här så är jag i tagen och ska skaffa mig en systemkamera, en ny, alltså inte begagnad.

Har varit inne på Nikon F55 med två objektiv:
Nikon Systemkamera F55 med AF 28-80 optik och AF 70-300 optik

MEN, nu har jag börjat fundera i lite andra banor.
Om jag köper t ex en F75a ist, med enbart ett objektiv, så hamnar jag på samma kostnad.
Är det bättre?

vad kostar det att köpa begagnad AF 70-300 optik till en Nikon F75?


mvh
 
jag kommer förmodligen inte använda någon extern blixt. Jag är inte mycket för "blixt-bilder"

mvh
 
Då är det strunt samma vilken du köper. Båda ger dig exakt samma resultat.

PS. Du skulle få mycket högre kvalitet på dina råd om du kunde hålla dig till en tråd under valprocessen.
 
(jimh) Då är det strunt samma vilken du köper. Båda ger dig exakt samma resultat.

PS. Du skulle få mycket högre kvalitet på dina råd om du kunde hålla dig till en tråd under valprocessen.

Hur menar du?
Jag är så mycket nybörjare här som man kan bli?

har du använt någon av dessa kameror?
Mvh
 
En kamera är en ljustät låda som håller filmen på plats. Du gör bilden och den pryl som hjälper dig med teknisk bildkvalitet är objektivet. Det som skiljer kamerorna åt är handhavandet. Men mellan de F55 och F75 är steget så litet att skillnaderna blir små.

Jag har inte använt F55 eller F75, däremot deras föregångare.
 
Ja jo, det vet jag ju.. Nu var det inte det jag menade..
Jag som klantade mig lite.

Jag menade ang detta: PS. Du skulle få mycket högre kvalitet på dina råd om du kunde hålla dig till en tråd under valprocessen.


Mvh
 
Skulle du hålla dig i en tråd skulle folk veta vad du redan har fått för råd och spinna vidare på det. Nu vet folk istället att det finns bakgrundsinformation, men att den finns på annan plats. Det får nog en del att undvika att svara.
 
Okej, det var så du menade.

Jag förstår det, men jag är lite vilsen på detta forum ännu.

Om några andra har några idéer kring min ursprungliga fråga, så svara mer än gärna.

Tack för dina svar jim..

Mvh
 
Tja jag har aldrig testat en F55, men jag äger en F75 och kan säga att det är en mycket bra kamera. Helt i klass med F80 skulle jag vilja säga, även om den inte är lika robust kanske.

Så att hursomhelst kommer du nog göra ett bra köp.
 
Om man ser till recensionerna så verkar det vara två mycket bra kameror..

Så det blir nog en F55a med två objektiv.

mvh
 
Varför skulle man köpa nytt när det dräller av begangnade kamror som slår båda dessa kamror på fingrarna och är hästlängder billigare? En f80 går ju på 1000-2500kr nu.
 
Fredrik Calabrese skrev:
Varför skulle man köpa nytt när det dräller av begangnade kamror som slår båda dessa kamror på fingrarna och är hästlängder billigare? En f80 går ju på 1000-2500kr nu.

sant. jag köpte min F75 i nyskick (bara hus) för 800kr



edit: med nyskick så menar jag nyskick
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.