Annons

Föslag till den onödigaste funktionen!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Adde

Aktiv medlem
Skulle vilja höra lite om de onödigaste funktioner ni stött på med vissa kameror. Själv så tycker jag att sökar skyddet på Canons axelband borde ligga ganska högt. :D

Nicke Nyfiken skrev:

Trodde att du skulle säga den utbytbara optiken eller möjligtvis filmen (fast det är ju ingen funktion förstås..) :D

nä,nä..så elak är jag inte alls :p
utbytbar optik har väl sin poäng..även om jag tycker det är mer nackdelar en fördelar..(men vore man studiofotograf så skulle det ju fungera bra)..film oxå antar jag har sina poänger för de som gillar mörkrum och att ha ett fysiskt orginal..men även där så ser jag fler nackdelar en fördelar ;)

men datumvisare som förstör bilden kan jag inte hitta någon som helst mening med :rolleyes:

Senast ändrad:
Håller med om okularlocket men om man ser till elektroniken så tar väl ändå kanske, makroprogrammet på EOS:arna priset?

APS-formatets panoramaläge är väl i klass med datumtrycket på bilden - i alla fall när filmen är snabbare än ISO 100.

Fast, okej; Jag har haft en billig kompaktkamera en gång där den dummaste finessen var den inbyggda blixten; Den hade kortare faktisk räckvidd än objektivets närggräns! :)

/Fredrik

då är det bättre att använda digitalkamera, information om exakt tidpunkt finns, och det utan att bilden förstörs ;)

Hmm...Tror inte den informationen är så svår att manipulera i efterhand, men om det finns datum både på negativen och fotot (man kna ju faktist vänta med att framkalla filmen) så lär ju ingen kunna klaga

Eller så har man en fuji engångskamera för det De är kanon;)! Brukar ha sådana på krökarresor:p ! Bilder som används i det syftet skall väl inte ställas ut!??!?

Stefan Magnusson skrev:
Hmm...Tror inte den informationen är så svår att manipulera i efterhand, men om det finns datum både på negativen och fotot (man kna ju faktist vänta med att framkalla filmen) så lär ju ingen kunna klaga

vaddå? datumvisaren på analoga kan du ju skriva in vad som helst på ju? precis som på digitala.
vattenstämpel på digitalkamerabilder torde var minst lika trovärdigt ;)

NiklasK skrev:
Eller så har man en fuji engångskamera för det De är kanon;)! Brukar ha sådana på krökarresor:p ! Bilder som används i det syftet skall väl inte ställas ut!??!?

japp..en sådan skulle man kunna använda..nä, inget för utställningar direkt :rolleyes:

Niklas: Nej den gröna rektangeln är inte samma sak som P läget. I P kan du ju förskjuta exponeringen hur du vill, får du t.ex 1/125 f4,0 men instället vill ha t.ex 1/60 f 5,6 (samma exponering) så behöver du bara snurra på pekfingerratten. Du kan även över/uunderexponera enkelt med en +/- skala i P-läget, dessutom väljer du själv när blixten ska användas.

P-läget tycker jag själv är lite underskattat av många, det är ju faktiskt det absolut mest mångsidiga läget av alla. Man har full kontroll men ändå kan man få bra point and shoot bilder då man låter kamerarn sköter tänkandet.

Mest värdelösa funktionen jag stött på sitter på min gamla olympus my 35mm. Det är en panoramaknapp på bakstycket som helt enkelt maskar av över och underdelen av neggen, så man får ett panorama negativ. Lämnar man till snabblabb blir bilderna helt enkelt svarta i under och överkant. För att göra nåt kreativt av detta måste man ju ändå efterarbeta bilden själv, och kan man ju lika gärna beskära i efterhand.
Kameran är dock köpt i asien nån stans, det är möjligt att labben där beskär direkt eller nåt, jag vet inte.

Hur som helst händer det då och då att panoramaknappen är intryckt utan att man tänker på det (kamera som endast används de fredagkvällar man inte en bör närma sig systemkameran), resultatet blir ju då inte så kul. Mvh Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar