Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Föslag till den onödigaste funktionen!!!
- Trådstartare Adde
- Start datum
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
kim99x skrev:
Tveklöst datumvisaren som förstör bilden!
Trodde att du skulle säga den utbytbara optiken eller möjligtvis filmen (fast det är ju ingen funktion förstås..)
sagan
Avslutat medlemskap
Nicke Nyfiken skrev:
Trodde att du skulle säga den utbytbara optiken eller möjligtvis filmen (fast det är ju ingen funktion förstås..)
nä,nä..så elak är jag inte alls
utbytbar optik har väl sin poäng..även om jag tycker det är mer nackdelar en fördelar..(men vore man studiofotograf så skulle det ju fungera bra)..film oxå antar jag har sina poänger för de som gillar mörkrum och att ha ett fysiskt orginal..men även där så ser jag fler nackdelar en fördelar
men datumvisare som förstör bilden kan jag inte hitta någon som helst mening med
Senast ändrad:
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
Håller med om okularlocket men om man ser till elektroniken så tar väl ändå kanske, makroprogrammet på EOS:arna priset?
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Nja..nä men grön rektangel...det är liksom bara...............va?
ja, då kan man ju lika gärna köpa en kompaktkamera....
sagan
Avslutat medlemskap
Jeppe skrev:
Nja..nä men grön rektangel...det är liksom bara...............va?
ursäkta..men vad är grön rektangel?
flutte
Aktiv medlem
APS-formatets panoramaläge är väl i klass med datumtrycket på bilden - i alla fall när filmen är snabbare än ISO 100.
Fast, okej; Jag har haft en billig kompaktkamera en gång där den dummaste finessen var den inbyggda blixten; Den hade kortare faktisk räckvidd än objektivets närggräns!
/Fredrik
Fast, okej; Jag har haft en billig kompaktkamera en gång där den dummaste finessen var den inbyggda blixten; Den hade kortare faktisk räckvidd än objektivets närggräns!
/Fredrik
Stefan Magnusson
Aktiv medlem
Det finns faktiskt mening med datumstämpel på bilder om de ska arkiveras och användas i ett ev försäkringsärende.
Stefan Magnusson
Aktiv medlem
Hmm...Tror inte den informationen är så svår att manipulera i efterhand, men om det finns datum både på negativen och fotot (man kna ju faktist vänta med att framkalla filmen) så lär ju ingen kunna klaga
sagan
Avslutat medlemskap
Stefan Magnusson skrev:
Hmm...Tror inte den informationen är så svår att manipulera i efterhand, men om det finns datum både på negativen och fotot (man kna ju faktist vänta med att framkalla filmen) så lär ju ingen kunna klaga
vaddå? datumvisaren på analoga kan du ju skriva in vad som helst på ju? precis som på digitala.
vattenstämpel på digitalkamerabilder torde var minst lika trovärdigt
sagan
Avslutat medlemskap
NiklasK skrev:
Eller så har man en fuji engångskamera för det De är kanon! Brukar ha sådana på krökarresor ! Bilder som används i det syftet skall väl inte ställas ut!??!?
japp..en sådan skulle man kunna använda..nä, inget för utställningar direkt
micro
Aktiv medlem
Niklas: Nej den gröna rektangeln är inte samma sak som P läget. I P kan du ju förskjuta exponeringen hur du vill, får du t.ex 1/125 f4,0 men instället vill ha t.ex 1/60 f 5,6 (samma exponering) så behöver du bara snurra på pekfingerratten. Du kan även över/uunderexponera enkelt med en +/- skala i P-läget, dessutom väljer du själv när blixten ska användas.
P-läget tycker jag själv är lite underskattat av många, det är ju faktiskt det absolut mest mångsidiga läget av alla. Man har full kontroll men ändå kan man få bra point and shoot bilder då man låter kamerarn sköter tänkandet.
Mest värdelösa funktionen jag stött på sitter på min gamla olympus my 35mm. Det är en panoramaknapp på bakstycket som helt enkelt maskar av över och underdelen av neggen, så man får ett panorama negativ. Lämnar man till snabblabb blir bilderna helt enkelt svarta i under och överkant. För att göra nåt kreativt av detta måste man ju ändå efterarbeta bilden själv, och kan man ju lika gärna beskära i efterhand.
Kameran är dock köpt i asien nån stans, det är möjligt att labben där beskär direkt eller nåt, jag vet inte.
Hur som helst händer det då och då att panoramaknappen är intryckt utan att man tänker på det (kamera som endast används de fredagkvällar man inte en bör närma sig systemkameran), resultatet blir ju då inte så kul. Mvh Micke
P-läget tycker jag själv är lite underskattat av många, det är ju faktiskt det absolut mest mångsidiga läget av alla. Man har full kontroll men ändå kan man få bra point and shoot bilder då man låter kamerarn sköter tänkandet.
Mest värdelösa funktionen jag stött på sitter på min gamla olympus my 35mm. Det är en panoramaknapp på bakstycket som helt enkelt maskar av över och underdelen av neggen, så man får ett panorama negativ. Lämnar man till snabblabb blir bilderna helt enkelt svarta i under och överkant. För att göra nåt kreativt av detta måste man ju ändå efterarbeta bilden själv, och kan man ju lika gärna beskära i efterhand.
Kameran är dock köpt i asien nån stans, det är möjligt att labben där beskär direkt eller nåt, jag vet inte.
Hur som helst händer det då och då att panoramaknappen är intryckt utan att man tänker på det (kamera som endast används de fredagkvällar man inte en bör närma sig systemkameran), resultatet blir ju då inte så kul. Mvh Micke